• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144781
+
-

140میلیارد‌تومان برای نجات هویت‌تاریخی سمنان

رئیس‌جمهوری در سفر به سمنان، توجه ویژه‌ای به نجات بخشی بافت‌ها و بناهای تاریخی، موزه‌ها و جنگل ابر داشت

 رئیس‌جمهوری، در سفر به سمنان 50میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی 13موزه خصوصی و اتمام موزه بزرگ سمنان، 40میلیارد تومان اعتبار در بخش زیرساخت‌های گردشگری اتمام آبگرم سرخه و حفظ جنگل ابر که در پرونده جنگل هیرکانی ایران به ثبت جهانی رسیده است، تخصیص داد و 50میلیارد تومان نیز به‌منظور نجات بافت تاریخی سمنان و مرمت و احیای بناهای تاریخی این استان  اختصاص یافت.
به گزارش همشهری، این اعتبارات که به‌مدت 2سال به حفظ و احیای میراث تاریخی و طبیعی سمنان تخصیص داده می‌شود، استان سمنان را در حوزه میراث‌فرهنگی تبدیل به یکی از استان‌های پیشتاز در حفظ هویت تاریخی و طبیعی خواهد کرد و شرط تخصیص این بودجه نیز اتمام تمامی پروژه‌های تعریف شده برای دریافت بودجه ظرف مدت 2سال است. حمیدرضا دوست‌محمدی، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اعلام جزئیات هزینه‌کرد بودجه 140میلیاردی تخصیص یافته به میراث فرهنگی این استان به همشهری می‌گوید: 17میلیارد تومان از این بودجه صرف راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در استان سمنان ظرف مدت 2سال خواهد شد. به‌گفته او، 50میلیارد تومان از بودجه تخصیص یافته در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به سمنان نیز صرف تکمیل و راه‌اندازی موزه بزرگ سمنان و 13موزه خصوصی این استان خواهد شد.
به‌گفته او، تکمیل و راه‌اندازی موزه بزرگ سمنان که از مطالبات جدی مردم سمنان بود 12سال بلاتکلیف مانده بود. درحالی‌که این موزه باید تبدیل به مرکز نمایش آثار تاریخی شاخص و یافته‌های حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های میرک، تپه‌ حصار دامغان و تپه سنگ چخماق و دیگر تپه‌های مهم مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی استان سمنان می‌شد. این پروژه سال‌ها مسکوت مانده بود تا آنکه موضوع در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به‌عنوان یکی از مطالبات مردم سمنان به ایشان ارائه شد و قرار شد 25میلیارد تومان از منابع وزارتی و نهاد ریاست‌جمهوری برای تکمیل و راه‌اندازی موزه بزرگ سمنان ظرف مدت 2سال تزریق شود.
موزه بزرگ سمنان در زمینی به مساحت 4هزار مترمربع و در 4طبقه احداث می‌شود. از 12سال قبل تاکنون که موضوع راه‌اندازی موزه بزرگ سمنان مطرح شد، این موزه در فاز نخست، پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت و پس از آن نیز کل طرح و نقشه احداث موزه بزرگ سمنان تغییر کرد. 25میلیارد تومان باقیمانده از اعتبارات تخصیص داده شده برای بخش موزه‌ای سمنان نیز صرف موزه‌های خصوصی و دولتی استان سمنان با هدف ساماندهی و مرمت و تهیه ملزومات موزه‌ای خواهد شد.
رئیس‌جمهوری در سفر اخیر خود به سمنان 40میلیارد تومان نیز برای ساماندهی و حفظ بافت‌های تاریخی استان سمنان تخصیص داد. استان سمنان به‌گفته حمیدرضا دوست‌محمدی 865بنای تاریخی ثبت ملی شده و 13بافت تاریخی مصوب و 2شهر نمونه گردشگری به نام‌های بسطام و شهمیرزاد دارد که همگی دارای ظرفیت‌های خوب تاریخی هستند. اما بودجه 40میلیارد تومانی که باید ظرف 2سال به ساماندهی بافت‌های تاریخی و مرمت بناهای تاریخی شاخص این استان تخصیص و کار مرمت و ساماندهی بافت‌ها و بناهای شاخص این استان ظرف 2سال به اتمام برسد، صرف کدام بخش‌ها خواهد شد؟
مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان سمنان در این‌باره به همشهری می‌گوید: در سال‌های اخیر مهم‌ترین مطالبه مردم سمنان ساماندهی وضعیت مجموعه تاریخی بسطام است که پرونده ثبت جهانی آن در دست تدوین است. بنابراین آرامگاه شیخ علاءالدوله، مقبره بایزد بسطامی، کاروانسراهای شاخص استان و بناها و قلعه‌هایی مثل قلعه دولت‌آباد در دامغان که نجات‌بخشی و مرمت و احیای آنها از سال‌ها پیش مطالبه جدی مردم سمنان بود از محل این بودجه مرمت و احیا می‌شوند.
به‌گفته دوست‌محمدی، استان سمنان 13بافت تاریخی مصوب به وسعت 750هکتار دارد که مطالعات مربوط به بافت تاریخی شاهرود انجام شده و مطالعات مربوط به بافت تاریخی مهدیشهر در حال انجام است. نقطه در بافت تاریخی سمنان نیز با وسعت 370هکتار به‌عنوان وسیع‌ترین بافت تاریخی استان مطالعات مربوط به ساماندهی انجام شده است که این امر با بخشی از بودجه 40میلیارد تومانی آغاز می‌شود. همچنین در مورد بافت‌های تاریخی دیگر استان که از برنامه سوم توسعه تا به امروز ضوابطی برایشان تعریف نشده است، همچون بافت تاریخی شهر میامی، کلاسفیج، شهمیرزاد، بسطام یا امیریه دامغان که فاقد حریم مصوب هستند، 1.5میلیارد تومان به‌منظور انجام مطالعات از مبلغ 40میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.
 برای مرمت اضطراری 3بافت تاریخی مهم و شاخص استان سمنان شامل بافت‌های تاریخی میامی، سمنان و شاهرود نیز مبلغی از این بودجه تخصیص یافته است تا صرف حل معضلات این 3 بافت تاریخی و مرمت ساباط‌ها و گذرهای بافت شود. او با اشاره به توجه ویژه دولت به‌ویژه شخص رئیس‌جمهوری به مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه بایزید بسطامی که ازجمله مجموعه‌های ارزشمند اهل تسنن و همچنین دوستداران میراث فرهنگی در یکی از بافت‌های تاریخی مصوب کشور در استان سمنان است اعلام کرد: در موضوع بافت تاریخی شهر بسطام که واجد ارزش‌های ثبت جهانی است و پرونده ثبت جهانی آن نیز در دست تهیه است، تأکید دولت و رئیس‌جمهوری ساماندهی و مرمت مجموعه تاریخی بسطام است.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اعلام اینکه اهل تسنن، بایزید بسطامی را یک شخصیت فاخر جهانی می‌دانند، افزود: مقبره و سنگ قبری که اکنون در این مجموعه واجد ارزش جهانی شدن وجود دارد، در‌شأن این شخصیت نیست و به همین دلیل در حال طراحی یک پوشش مقبره برای این مجموعه و به اتمام رساندن سنگ قبر فاخر آرامگاه بایزید بسطامی هستیم. دوست‌محمدی دستاورد دیگر سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان سمنان را آزادسازی و مرمت کاروانسرای شاه عباسی سمنان اعلام کرد و گفت: آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان که در اختیار اداره کل زندان‌ها بود، مطالبه مردم سمنان از 3دهه پیش تاکنون بود که رئیس‌جمهوری علاوه بر آزادسازی این کاروانسرا بودجه‌ای نیز برای مرمت و احیای این اثر تاریخی تخصیص داد تا این اثر تاریخی پس از چند دهه به شهروندان بازگردانده شود.
به‌گفته او، تخصیص بودجه برای ساماندهی مجموعه تپه حصار دامغان به‌عنوان یکی از تپه‌های تاریخی مهم جهان نیز به تصویب رسید و مقرر شد موضوع خروج ریل راه‌آهن از درون این محوطه باستانی نیز در هیأت دولت مطرح و پیگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید