• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144777
+
-

خانه جدید دوچرخه

یادداشت
خانه جدید دوچرخه

فریبا خانی‌- سردبیر دوچرخه

پاییز که تمام شود و دی‌ماه برسد، ما باید شمع ۲۱سالگی دوچرخه را فوت کنیم. وقتی یک هفته‌نامه کودک و نوجوان ۲۱ساله شود، یعنی یک موفقیت.
دوچرخه در این سال‌ها سعی کرده که نوجوانان علاقه‌مند به نوشتن، ادبیات، روزنامه‌نگاری، عکاسی و تصویرگری را تشویق کند. الان هم گوش شنوای کودکان و نوجوانان است. کافی است پیام‌های نوجوانان را در اینستاگرام ‌یا صفحه تلگرام دوچرخه بخوانید یا به تلفن‌های آنها در دفتر دوچرخه گوش بدهید. هفته‌نامه دوچرخه با برگزاری کارگاه‌های گوناگون، جلسه‌ها و میزگردها با حضور نوجوانان و کارشناسان که هنوز ادامه دارد، می‌خواست راه را برای دوستان نوجوان هموار کند. در این سال‌ها، دوچرخه هر‌چند وقت یک‌بار لاغرتر شد؛ اول ۳۲صفحه داشتیم... پروپیمان. بعد ۱۶صفحه‌ای شدیم... 5‌ماه هم به‌شکل نشریه الکترونیک به دیدار نوجوانان رفتیم، بعد مخاطبان ما آنقدر معترض شدند که دوباره به شکل کاغذی درآمدیم؛ این‌بار ۸صفحه‌ای. ما مفتخریم که از 5سال قبل تا‌کنون رادیو دوچرخه داریم و 2سال است که در زمینه‌های مختلف پادکست تولید کرده‌ایم. مفتخریم که نخستین نشریاتی بودیم در ایران که به فضای مجازی آمدیم و با علایق نوجوانان همراه شدیم.
اما داستان نشریات کودک و نوجوان متعلق به دهه‌های اخیر نیست. از زمان مشروطه که در ایران متولد شدند، متوجه شدند باید مراقب مخاطب کودک و نوجوان باشند. از سال‌۱۲۹۶ تا ۱۲۹۹ روزنامه‌هایی مانند «تربیت»، «شکوفه»، «زبان زنان» بخشی از صفحات خود را به ارائه مطالب خواندنی ویژه کودکان و نوجوانان اختصاص دادند. بعد از دوران مشروطه و با روی کار آمدن پهلوی اول، چراغ مطبوعات کم‌سو شد و توقفی در حوزه کودک و نوجوان در مطبوعات آن زمان به‌وجود آمد، اما هرچه گذشت، این چراغ پرنورتر شد. در اطلاعات هفتگی در سال‌۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ ، 2صفحه با عنوان «بچه‌ها این صفحه مال شماست!» منتشر شد. در مجله سپید و سیاه هم صفحات کودک و نوجوان داشتیم. انگلیسی‌ها هم به فکر انتشار نشریه کودک و نوجوان در ایران افتادند. سفارت انگلیس در تهران نشریه «نونهالان» را در سال۱۳۲۲ با تصاویر جذاب و کمیک استریپ‌های متنوع منتشر کرد و دلش می‌خواست روی مخاطب کودک و نوجوان تأثیرگذاری داشته باشد. عباس یمینی‌شریف هم در همان سال‌ها در فکر انتشار «بازی کودکان» و جبار باغچه‌بان هم در پی انتشار نشریه‌ای به نام «بهار کودکان» بودند. انتشار «کیهان بچه‌ها» و «اطلاعات کودکان» در سال۱۳۳۴ نقطه مهمی در تاریخ مطبوعات این مرز و بوم بود. سال‌ بعدش تهران مصور با انتشار «تهران مصور کوچولوها» برگ دیگری برای کودکان و نوجوانان رو کرد، اما روزنامه همشهری هم در این سال‌ها همیشه به فکر کودکان و نوجوان بوده است و با انتشار آفتابگردان و دوچرخه، سال‌ها روی این مخاطب سرمایه‌گذاری کرد‌ که این نگاه به آینده را نشان می‌دهد. حالا همه می‌دانیم عرصه‌های جدید ارتباطی شکل گرفته است؛ دسترسی آسان به فضاهای مجازی. بنابراین ما می‌خواهیم بخت خود را در این راستا بیازماییم و باز برای کودکان و نوجوانان کار کنیم. چه خوب می‌شود خوراک خوب فرهنگی برای نوجوانان تهیه کنیم. بنابراین قرار است فضاهای جدیدی برای دوچرخه و مخاطب کودک و نوجوان در همشهری پدید بیاید.
آنجا برنامه‌های ویژه، بازی، سرگرمی، خبر، مسابقه و داستان و هزار نوشته دل‌فریب از شما را خواهیم داشت. پس یادتان باشد، یادمان باشد، فعلا قرار ما در فضای همشهری آنلاین خواهد بود:
hamshahrionline.ir/service/children
و همچنین در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام دوچرخه به نشانی  docharkheh_weekly@  همچنان ما را دنبال کنید.
پس دیدار ما در خانه جدید دوچرخه.

این خبر را به اشتراک بگذارید