• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144625
+
-

به مناسبت 13 آبان‌، روز دانش‌آموز

برای همه‌ی 13 آبان‌ها

برای همه‌ی 13 آبان‌ها

  نفیسه مجیدی‌زاده

حتماً نوجوانان دوره‌ی اول و دوم دبیرستانی مراسم روز دانش‌آموز را در سال‌های گذشته به‌یاد دارند؛ همه‌ی 13 آبان‌هایی که برای یکی دو ساعت، کلاس‌ها تعطیل می‌شد و در حیاط مدرسه یا سالن اجتماعات، برنامه‌های گوناگونی برگزار می‌شد و البته تعدادی از دانش‌آموزان به همراه معلم پرورشی و برخی معاون‌ها به راهپیمایی می‌رفتند.

از «فهمیده» تا «لندی»
امسال علاوه بر حال و هوای شیوع ویروس کرونا که برای دومین سال، تمام زندگی فردی و اجتماعی‌مان را تحت‌تأثیر قرار داده، اتفاق دیگری هم افتاده است.
«علی لندی»، نوجوان 15ساله‌ی ایذه‌ای در یک حادثه‌ی آتش‌سوزی به دل آتش رفت و جان دو خانم سالمند را نجات داد، اما خود دچار سوختگی درجه‌ی سوم شد و متأسفانه پس از چند روز جانش را از دست داد. همین مسئله باعث شد امسال در روز دانش‌آموز، از علی لندی یاد شود.
به مناسبت روز 13 آبان و از سوی دیگر هم‌زمان با سال‌روز شهادت شهید «حسین فهمیده»، مسابقه‌ی ادبی «از فهمیده تا لندی» برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و ‌هنر، «ایمان کرد»،‌ مدیر فرهنگی‌هنری منطقه‌ی یک و رییس فرهنگ‌سرای ملل در خصوص شیوه‌ی شرکت در این مسابقه می‌گوید: «علاقه‌مندان می‌توانند از اول تا 30آبان‌ آثار خود را در دو رشته‌ی شعر و دل‌نوشته در فضای مجازی به شماره‌ی 09025660945 ارسال و برای کسب اطلاعات بیش‌تر درخصوص موضوع‌های مسابقه به سایت فرهنگ‌سرای ملل به نشانی melal.farhangsara.ir مراجعه کنند.
به گفته‌ی او پس از پایان مهلت ارسال، تمامی آثار داوری خواهد شد و به هریک از ۱۰ اثر برتر این مسابقه، مبلغ ۱۰ میلیون ریال و به ۲۰ اثر شایسته‌ی تقدیر، مبلغ چهار میلیون ریال اهدا خواهد شد.

آن روز اتفاقی افتاد
43سال قبل درست در روزهای اوج انقلاب، در صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان مدرسه‌ها را تعطیل کرده و به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا با اعتراض‌های عمومی هم‌گام شوند. آن‌ها داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. کار به تیراندازی کشید و در نهایت 57 نفر از دانش‌آموزان به شهادت رسیده و تعداد زیادی مجروح و راهی بیمارستان‌ها شدند.
حادثه‌ی 13 آبان 1357 پس از حادثه‌ی 17 شهریور در همان سال، دومین کشتار و حادثه‌ی خونین بود؛ در حدی که وقتی در برنامه‌ی اخبار شبانگاهی گزارش تیراندازی مستقیم سربازان به‌روی دانش‌آموزان در دانشگاه از شبکه‌ی سراسری تلویزیون پخش شد، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز دولت وقت سقوط کرد.

روز جهانی دانش‌آموز
اما یادمان باشد، یک روز جهانی دانش‌آموز و دانشجو هم هست. روز 17 نوامبر (26 آبان) برای گرامی‌داشت دانش‌آموزان و البته دانشجویان درنظر گرفته شده است. این روز به جنگ‌جهانی دوم و دانش‌آموزان کشته‌شده در این جنگ ارتباط دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید