• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144594
+
-

پیش‌ به‌سوی بودجه شفاف

بودجه
پیش‌ به‌سوی بودجه شفاف

دولت و مجلس در تلاش برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های خود جهت اصلاح سند دخل و خرج سالانه کشور و حرکت به سمت بودجه‌ای شفاف‌تر با مدیریت هزینه‌ها هستند. مسعود میرکاظمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با تأیید خبر همشهری مبنی بر اصلاح مسیر تخصیص ارز ترجیحی گفت: لایحه‌ای برای تعیین‌تکلیف ارز ترجیحی در جهت حمایت از مردم به مجلس ارائه خواهد شد. افزون بر اینکه سازمان برنامه و بودجه هم تلاش دارد تا نمایندگان را قانع کند تا از دستکاری در هزینه‌ها و مصارف در لایحه بودجه سال آینده بدون در اختیار داشتن منابع کافی دست بردارند.
این اقدام به‌معنای انضباط مالی دولت در قالب بودجه سال آینده است؛ چرا‌که دولت تصمیم دارد در سال آینده کسری بودجه نداشته باشد. با این حساب، به‌نظر می‌رسد رشد بودجه سال‌1401 حداقلی خواهد بود و به‌گفته میرکاظمی، سیاست مالی دولت تمرکز بر مدیریت هزینه‌ها‌ست و این به‌معنای انقباض مالی نیست. او هدف خود از حضور در جمع اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را نزدیک‌تر‌کردن دیدگاه دولت و مجلس برای اصلاح بودجه سال بعد خواند و با بیان اینکه نمی‌توان عامل مشکلات اقتصادی کشور را صرفا به‌علت تحریم دانست، افزود: در همه سال‌های بعد از انقلاب تحریم با درجات مختلف وجود داشته؛‌ قیمت نفت بالا و پایین شده؛ هر چهار دولت بعد از دفاع‌مقدس هزینه‌های زیادی در توسعه زیرساخت‌ها کرده‌اند اما تمرکزی بر رشد اقتصادی نداشته‌اند؛‌ اگر دولت و مجلس و در یک کلام حاکمیت بر رشد اقتصادی متمرکز شود، به‌دست‌آوردن نرخ‌های بالای رشد در سال آینده دور از دسترس نیست.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران هدف دیگر از اصلاح بودجه سالانه کشور را پاسخگو‌کردن استانداران عنوان و تأکید کرد: مدیریت به‌معنای هزینه‌کردن منابع نیست؛ مدیران دولتی به‌خصوص مدیران استانی باید در جذب سرمایه، خلاق و توانمند باشند. میرکاظمی با اشاره به افزایش اختیارات استان‌ها در بودجه‌۱۴۰۱، گفت: باید استانداران و شورای برنامه‌ریزی استان، اختیار عمل داشته و در مقابل منابعی که در اختیار آنها گذاشته می‌شود پاسخگو باشند.
او با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه، گفت: بودجه سال‌۱۴۰۱ ساده، قابل کنترل و نظارت و تضمین‌کننده شاخص‌های کلان اقتصادی خواهد بود. معاون رئیس‌جمهور با‌ بیان اینکه در تدوین بودجه از پیشنهادهای کمیسیون برنامه و بودجه استقبال می‌شود، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد تا در اصلاح ساختار بودجه از ظرفیت‌های مجلس استفاده شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد سرنوشت ارز ترجیحی در بودجه سال آینده، گفت: لایحه‌ای برای تعیین تکلیف ارز ترجیحی در جهت حمایت از مردم به مجلس ارائه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید