• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144536
+
-

سامانه گرمسیری ایلام در انتظار اعتبار

ستاره حجتی - خبرنگار

طرح سامانه گرمسیری که با هدف توسعه و ایجاد تحول بزرگ در کشاورزی ایلام اجرا شده، با پیشرفت بیش از 90درصد در فاز 3در 18هزار هکتار اراضی غیرآبی این استان در انتظار اعتبار برای تکمیل است.

اعتبار 500میلیاردی سفر رئیس‌جمهوری
معاون عمرانی استانداری ایلام با تأیید معطل ماندن 10درصد باقیمانده طرح به‌دلیل کمبود اعتبار می‌گوید: در بودجه1400که هنوز تخصیص پیدا نکرده 450میلیارد تومان اعتبار برای این طرح مصوب شده است. همچنین 500میلیارد تومان هم از محل مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری در سفر اخیر رئیس دولت سیزدهم به استان ویژه طرح سامانه گرمسیری مصوب شده است.
احمد کرمی با بیان اینکه با اجرای این طرح در 18هزار هکتار از اراضی خشک استان قابلیت کشت با بهره‌برداری بالا ایجاد می‌شود، می‌افزاید: این طرح در فاز 3و 4در ایلام اجرا می‌شود و فقط به بهره‌برداری رسیدن فاز3در استان می‌تواند سالانه عددی معادل 370میلیارد تومان به درآمد کشاورزی استان اضافه کند.

سرمایه‌گذاری برای بلندمدت
معاون عمرانی استانداری ایلام با اشاره به هزینه بالای تکمیل طرح می‌گوید: تا زمان بهره‌برداری کامل از طرح سامانه گرمسیری باید حدود 4تا 5هزار میلیارد تومان هزینه شود. با این حال این سرمایه‌گذاری نه فقط در استان ما، بلکه در استان مجاور نیز موجب پایداری منابع آب و خاک، همچنین بالارفتن بهره‌وری و میزان تولید در همه استان به‌ویژه مناطق مرزی خواهد شد.کرمی با بیان اینکه این طرح به‌دلیل کار در مناطق مرزی دارای حساسیت‌های ویژه‌ای است، می‌گوید: اجرای کامل فاز3هیچ مشکل فنی ندارد و فقط منتظر تامین اعتبار است که امیدواریم به‌تدریج و از محل اعتبار ملی و استانی تامین شود.

طرحی برای ظرفیت‌های مغفول‌مانده
اواخر دهه90کلنگ اجرایی طرح سامانه گرمسیری برای بهره‌برداری آبی استاندارد از اراضی با کشت غیرآبی در 2استان کرمانشاه و ایلام در 4فاز به زمین خورد. فاز 1و2این طرح در کرمانشاه و فاز 3و 4آن در ایلام اجرا خواهد شد. بنابر اعلام استانداری ایلام تا پایان سال99، 7500میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است.
همچنین بنابر اعلام سازمان جهادکشاورزی ایلام به همشهری، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فعالیت این نهاد طی سال‌های گذشته در بخش کشاورزی اجرای طرح‌ زیربنایی تأمین آب اراضی کشاورزی استان و مهم‌ترین این طرح‌ها، اجرای سامانه گرمسیری است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام در این‌باره می‌گوید: طرح سامانه گرمسیری به‌عنوان مهم‌ترین طرح ما، شامل حدود 18هزار هکتار است و کار اجرایی شبکه‌های فرعی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در داخل مزارع که از تعهد سازمان جهادکشاورزی بوده، انجام ‌شده است و وزارت نیرو باید نسبت به ایجاد شبکه‌های اصلی انتقال آب اقدام کند. خوشبختانه همه بخش‌های دولت که دست‌اندرکار اجرای این طرح هستند بر ضرورت اجرای آن واقفند؛ زیرا با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایلام در حوزه کشاورزی اجرای این طرح می‌تواند ظرفیت‌های مغفول بسیاری را فعال کند. به‌گفته محمدعلی اقدسی، اجرای طرح سامانه گرمسیری موجب تحول عظیمی در حوزه کشاورزی و اشتغال ناشی از آن خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید