• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144472
+
-

بازی مرکب کره‌ای‌ها در ایران

اهدای 2000عدد ماسک توسط کره‌جنوبی، خشم کاربران فضای مجازی را برانگیخت

سیاست خارجی
بازی مرکب کره‌ای‌ها در ایران

 انتشار عکس و متنی کوتاه در توییتر سفارت کره در ایران بار دیگر نگاه مردم ایران را متوجه کشوری کرد که در سخت‌ترین دوران یعنی ترکیب ویرانگر تحریم و کرونا نه‌تنها از کمک‌های انسان دوستانه سر باز زد که حتی مانع پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران شد؛ پول‌هایی که در روزگار کرونا می‌توانست کمک‌های جدی در راه تامین نیازهای دارویی و درمانی کشور باشد.
سریال کره‌ای بازی مرکب که این روزها حسابی سروصدا به پا کرده، به بدهی‌هایی می‌پردازد که شخصیت‌های مختلف این سریال به بار آورده‌اند؛ حالا انتشار یک توییت فارسی در صفحه سفارت کره در ایران یک‌بار دیگر نام کره‌جنوبی را در ایران بر سر زبان‌ها انداخت.
ماجرای توییت جنجالی سفارت کره به اهدای 2000عدد ماسک 3بعدی (کی‌اف۹۴) به یک بیمارستان خصوصی در تهران برمی‌گردد؛ عکسی که در آن تعدادی از مسئولان ارشد سفارت کره و بیمارستان در مقابل یک کارتن ماسک لبخندزنان و پیروزمندانه عکس یادگاری گرفته‌اند. البته کاربران ایرانی توییتر بعد از انتشار آن حسابی از خجالت سفارت کره در آمده و تعداد زیادی از آنان خواستار پرداخت طلب‌های ایران شده‌اند؛ هرچند برخی نیز از پذیرفتن این به‌اصطلاح هدیه که ارزش مادی آن حدود 4میلیون تومان ارزیابی می‌شود آن هم توسط یک بیمارستان خصوصی ابراز تأسف کرده‌اند. ماجرای رفتار ظالمانه کره‌جنوبی با ایران به‌خصوص در دوران کرونا زمانی حائز اهمیت می‌شود که به‌خاطر می‌آوریم کره‌ای‌ها در سخت‌ترین همه‌گیری جهان به بهانه تحریم‌های آمریکا هیچ مراوده‌ای با ایران برقرار نکردند و اندک واکسن‌هایی که از طریق کره به ایران ارسال شد بعد از دریافت مجوز از آمریکا و نیز کسر هزینه آن از طلب‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره بود.
در این رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفته بود: با وزیر خارجه کره‌جنوبی در مورد مطالبات ایران از این کشور صحبت می‌کردم و اینکه بانک مرکزی ایران تصمیم گرفته از طریق داوری و حکمیت از بانک‌های کره‌ای به‌خاطر عدم‌پرداخت مطالبات ملت ایران شکایت کند. درخواست وزیر خارجه کره این بود که این موضوع متوقف شود تا راهی در این زمینه پیدا شود که البته ما تأکید کردیم که متأسفانه کره در این چند سال با وجود وعده‌های خود برای حل این موضوع تاکنون به آنها در این زمینه عمل نکرده است.
طلب‌های ایران از کره‌جنوبی مربوط به فروش نفت به این کشور است که رقم آن حدود 7 تا 9میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که در 2بانک کره‌جنوبی به‌نام‌های «ووی بانک» و «بانک صنعتی» بلوکه شده‌اند. نکته حیرت‌آور ماجرا این است که کره‌ای‌ها برای نگهداری پول‌های ایران نه‌تنها سود پرداخت نمی‌کنند که خواهان کارمزد نیز هستند!
بعد از افزایش تنش بین ایران و کره‌جنوبی، در اواخر سال99 یک کشتی تجاری کره توسط سپاه پاسداران توقیف شد؛ ماجرایی که به سفر سراسیمه قائم‌مقام وزارت خارجه کره و بعد از آن نخست‌وزیر این کشور انجامید؛ ‌هرچند آقای نخست‌وزیر چند روز بعد از اینکه در تهران وعده مساعدت برای پرداخت طلب‌های ایران را داده بود، در کشورش برکنار شد. با تغییر دولت در ایران فشار دیپلماتیک برای گرفتن مطالبات افزایش یافت. یک‌ماه قبل حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در تماس تلفنی با همتای کره‌ای تأکید کرد: متأسفانه به‌دلیل عدم‌رسیدگی به مشکل منابع مالی ایران در کره و توقف مراودات تجاری بین 2کشور و حتی محدودیت‌های ایجاد شده در روند تجارت اقلام بشردوستانه، مردم ایران از این وضعیت به‌شدت ناراضی هستند  و ادامه وضع موجود برای آنها غیرقابل تحمل است. «چانگ ایی ینگ» وزیر امور خارجه جمهوری کره نیز در این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شده بود همچنان پیگیر دسترسی کشورمان به منابع مالی خود در کره خواهد بود. وی همچنین از خبر منتشر شده درخصوص منع ورود کالاهای کره‌ای به ایران ابراز نگرانی کرد و خواهان رسیدگی به این موضوع شد.
اشاره وزیر خارجه کره‌جنوبی به دستوری از طرف رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور است که طی آن ایشان خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی ساخت کره‌جنوبی به کشور شده بودند.
امیرعبداللهیان در یک اظهارنظر دیگر که آن هم با سروصدای زیادی همراه شد در جمع ایرانیان مقیم روسیه با اشاره به رایزنی‌اش با همتای کره‌ای گفته بود: به وزیر خارجه کره‌جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه، سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره ای‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟ مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره را پخش نمی‌کنیم؛ در همین رابطه وزیر خارجه کره‌جنوبی تأکید داشت که این ارتباط فرهنگی بین 2کشور قطع نشود.

مکث
برخی واکنش‌های کاربران ایرانی در صفحه سفارت کره‌جنوبی

ایران نیاز چندانی به اقلام اهدایی شما ندارد. بیش از همه دنبال آزاد کردن میلیاردها دلار اموال ملت ایران باشید که به‌دلیل عدم‌استقلال واقعی شما از آمریکا، بلوکه کرده‌اید.
 واقعا زحمت کشید آقای سفیر. شما اموال ملت ایران رو دزدیده اید! بعد آقای سفیر ماسک اهدا می کنه؟
مردم ایران فریب این ژست شما را نخواهند خورد. 7میلیارد دلار اموال ایران را از ترس آمریکا بلوکه کرده‌اید؛ درصورتی‌که چند دهه بازار ایران در اختیار کمپانی‌های شما بوده است. بابت این کار هرگز از طرف ایران بخشیده نخواهید شد و در آینده جایی در روابط ملت ایران نخواهید داشت.
وقاحت عجیبی می‌خواهد که با 7میلیارد دلار بدهی این توییت را بزنند. جناب سفیر یون شماره کارت بدهند ما 4میلیون تومان هزینه 2هزار عدد ماسک کی اف94 را واریز کنیم. لازم نکرده ایشان مردم ایران را نجات دهند.
ایران خودش ماسک تولید می‌کنه و ظرفیت صادر کردنش رو هم داره. شما اون پول‌های بلوکه شده رو آزاد کنید. سیرک انسان دوستانه تون رو تموم‌ کنید.
 شما جیب ما را نزن، ماسک پیشکش مردم، کارمندهای محترم سفارت.
خرج چو از کیسه مهمان بود، حاتم طائی شدن آسان بود
با توجه به اینکه 9.2میلیارد دلار دارایی‌های ایران را مسدود کردید، می‌شه گفت هر ماسک را 4.6میلیون دلار حساب کردید.

بهترین کمک کره، پس دادن پول های ایران است

روابط خارجی ایران با کشورهای طرف عمده تجاری خود متاثر از فشارهای تحریمی 3سال گذشته آمریکا در نوسان به‌سر می‌برد. کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از شرکای قدیمی و خریداران نفت ایران ارقام کلان بدهی‌های مالی را به نام خود ثبت کرده و پول‌های ایران را در این کشور بلوکه کرده است. کره‌ای‌ها در کلام و ظاهر اقدامات نمادینی را در زنده نگه‌داشتن روابط انجام داده‌اند ولی مواردی همچون اهدای ماسک یا کمک‌های مردمی در حوادث و بلایای طبیعی انتقادات زیادی را نسبت به نادیده گرفته‌شدن مطالبات اصلی ایران از این کشور ایجاد کرده است. با محمود عباس‌زاده‌مشکینی،  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.
    اخیرا انتقادات زیادی نسبت به نمایشی‌بودن اقدامات کره‌جنوبی با توجه به مطالبات مالی ایران از این کشور مطرح شده است. کره‌ای‌ها چقدر برای ترمیم روابط با ایران جدی هستند؟
کره‌ای‌ها ذاتا آدم‌های بداخلاقی نیستند. به‌طور کلی ما از کره‌ای‌ها انتظار نداشتیم این حجم از بدهی‌ را در ارتباط با ایران رقم بزنند. به‌نظر می‌رسد دولتمردان این کشور تحت فشار آمریکا یا در رودربایستی با کاخ سفید قرار دارند، چون منطق تجارت و روابط خارجی چنین مسئله‌ای را توجیه نمی‌کند.
   آیا کمک‌های مردمی وجهه دولت کره‌جنوبی در بدعهدی‌هایش را جبران می‌کند؟
اقدامات اخیر کره‌ای‌ها در مسائلی همچون اهدای ماسک خیلی مفهوم نیست. کمک واقعی آنان باید در بازگرداندن پول ملت ایران و حق آنها باشد. آنچه مردم ایران از کره انتظار دارند این نیست. کشور ما کشور کوچک و کم‌اهمیتی نیست. ایران یکی از قطب‌های پزشکی جهان، تولید دارو و تجهیزات پزشکی و صادرکننده آن به خیلی از کشورهای دنیاست. با این کارها نمی‌شود زشتی بدهی‌  کره‌ای‌ها را از بین برد. مردم ایران خیلی زرنگ هستند و همین که با طنز به مسئله اهدای ماسک کره‌ای‌ها پرداختند، نشان می‌دهد فریب اقدامات نمایشی را نمی‌خورند. هنرمندان کره‌ای بهتر است از این طنزهایی که مردم ایران می‌سازند برای دولتمردان‌شان فیلم و سریال کره‌ای بسازند!
   ایران چه ابزار و مکانیسمی برای مقابله‌به‌مثل با بدهی کره‌ای‌ها دارد؟ اخیرا وزیر امور خارجه پای سریال‌های کره‌ای را وسط کشید و تلویحا به تحت‌تأثیر قرار گرفتن مبادلات فرهنگی ایران و کره‌جنوبی ناشی از این بدعهدی‌ها اشاره کرد. آیا چنین برخوردهایی کفایت می‌کند؟
دست جمهوری اسلامی برای اقدام متقابل بازتر از این حرف‌هاست؛ همان‌طور که واردات لوازم خانگی کره‌جنوبی به ایران را ممنوع کردیم. بخشی از اقتصاد و صنعت کره‌جنوبی تولید و صادرات وسایل خانگی است و ایران یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کره‌جنوبی در این بخش بوده است. این نخستین و جدی‌ترین واکنش ایران نسبت به این مسئله بود و طبیعتا واکنش‌هایی از این دست ادامه نیز خواهد داشت.
   به‌نظر شما دولت اقدام کافی در پیگیری طلب از کره داشته است؟ در بخش‌های متعدد حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت امور خارجه چه پیگیری‌هایی صورت گرفته است؟
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دولت را موظف و تأکید کرده است که در مقابل این پلشتی‌ها و اقدامات خلاف عرف، اصول دیپلماسی و خلاف حسن ارتباط بین 2کشور و در دفاع از حق ملت ایران اقدامات حقوقی انجام دهد. خبر داریم وزارت امور خارجه درحال پیگیری حقوقی این پرونده است.
   آقای ظریف وزیر سابق امور خارجه در مصاحبه‌ای گفته بود ایران نزدیک به 10میلیارد دلار طلب از کره دارد.  این طلب‌ها در حال افزایش است یا خیر؟
پول‌های ایران در کره‌جنوبی رقم قابل توجهی است. ما حجم دقیق این طلب‌ها را مستندا از وزارت امور خارجه و خزانه‌داری دریافت نکرده‌ایم ولی براساس توضیحات مسئولان مربوطه رقم طلب‌ها حدود همین رقم است. این تنها پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی است ولی دارایی‌های ایران در این کشور بیشتر از این حرف‌هاست.
   آیا فروش نفت ایران به کره‌جنوبی یا مبادلات تجاری با این کشور با هدف جلوگیری از افزایش بدهی‌های طرف مقابل قطع شده است؟
ایران دنبال این نیست که ارتباط تجاری خود به‌ویژه با کشورهای آسیایی را قطع کند. ما از کره می‌خواهیم به تعهداتش پایبند باشد. روابط تجاری طبق اصول و قواعدی پیش می‌رود و باید رعایت شود. اگر ببینیم کشوری رعایت نمی‌کند ما نیز در تبادلات‌مان تجدید نظر می‌کنیم.
   شکایت ایران از کره‌جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نیز در جریان است؟
بله. پیگیری‌های حقوقی از طرف دولت و با استفاده از همین مکانیسم در جریان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید