• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144448
+
-

چشم‌انتظاری برای 20هزار گردشگر جام جهانی

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از رئیس فدراسیون فوتبال خواست در دیدار با رئیس فدراسیون قطر امکان میزبانی قشم و کیش از گردشگران جام جهانی را مطرح کند / درصورت موفقیت ایران در جذب گردشگران جام جهانی 2022 قطر، 20میلیون دلار درآمد ارزی فقط نصیب کیش می‌شود

گردشگری
چشم‌انتظاری برای 20هزار گردشگر جام جهانی

محمدباریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه کل کشور از رئیس فدراسیون فوتبال خواسته است در دیدار با رئیس فدراسیون قطر با ارائه ظرفیت‌های میزبانی ایران در جزایر جنوبی برای گردشگران 2022جام جهانی قطر، آن کشور را ترغیب به اسکان گردشگران خارجی آن کشور در کیش و قشم کند.
سعید محمد دیروز و در حاشیه امضای تفاهمنامه مناطق آزاد با فدراسیون فوتبال ایران گفته است که باتوجه به گنجایش کم کشور قطر در پذیرش گردشگران و مسافران جام جهانی‌۲۰۲۲ ، ایران برنامه‌ریزی کامل دارد تا با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در قشم و کیش، موجب شود توریست‌ها رضایت‌مندانه منطقه را ترک کنند.
سعید محمد برهمین اساس از رئیس این فدراسیون خواست جلسه‌ای با فدراسیون فوتبال قطر برگزار کند و ظرفیت‌های‌ ایران را در آن جلسه ارائه دهد. او گفته است که کشور قطر ظرفیت پذیرش مسافران جام جهانی را به‌دلیل وسعت ندارد و ایران برنامه‌ریزی کامل دارد تا با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در قشم و کیش میزبان گردشگران جام جهانی شود.

درخواست جدید؛ تلاش قدیمی
درخواست سعید محمد برای برگزاری نشست با فدراسیون فوتبال قطر با هدف جذب گردشگران جام جهانی به کیش و قشم در حالی مطرح شده است که روزنامه همشهری اوایل آذرماه سال گذشته از خیز مناطق آزاد برای جذب گردشگران جام جهانی‌2022 قطر خبر داده بود.
پیش از درخواست جدید دبیر جدید شورای‌عالی مناطق آزاد، جامعه بازرگانان کیش از سال گذشته پیگیر مذاکرات بخش خصوصی برای متقاعد‌کردن قطر به ایجاد امکان اسکان مسافران جام جهانی به‌دلیل وسعت کم آن کشور در نزدیک‌ترین مقصد ممکن یعنی جزیره کیش و قشم بودند.
برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران جام‌جهانی‌2022 قطر به جزایر جنوبی ایران و ایجاد امکان اسکان آنها در این جزایر که نزدیک‌ترین نقطه برای تماشای بازی‌های جام جهانی قطر برای گردشگران خارجی است، سال‌98 یک زمزمه کوچک در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای جذب گردشگرن جام جهانی به جزیره کیش مطرح کرد و در حد همان زمزمه ماند. اما جامعه تجار کیش از سال گذشته تمام تلاش خود را برای متقاعدکردن بخش خصوصی قطر و مقامات آن کشور برای ایجاد مسیر اسکان گردشگران جام جهانی در جزایر جنوبی و حتی امکان برپایی بازی‌های تدارکاتی در کیش را آغاز و چندین جلسه نیز برگزار کرده‌اند.

تجار کیش مذاکرات را آغاز کرده‌اند
محسن قریب، مدیرعامل جامعه تجار کیش که در دهه80 معاون وقت گردشگری کیش نیز بود همان زمان درباره جزئیات مذاکرات صورت‌گرفته و چگونگی میزبانی ایران از گردشگران جام‌جهانی2022 قطر به همشهری گفت: سازمان منطقه آزاد کیش مذاکرات مختلفی با مجموعه‌ فدراسیون‌های ورزشی و مقامات دولتی قطر داشت و جامعه بازرگانان کیش هم پیگیر میزبانی از بازدیدکنندگان جام‌جهانی است که تاکنون چندین جلسه با بخش‌های مختلف کشور قطر برگزار کرده و شرح خدمات کیش برای اسکان مسافران و بازدیدکنندگان جام‌جهانی و همچنین گروه‌های ورزشی علاقه‌مند به انجام بازی‌های تدارکاتی در کیش را ارائه کرده است.
قریب از تداوم مذاکراتی خبر داده بود که به‌دلیل شیوع کرونا و احتمال جابه‌جایی تاریخ‌ برگزاری جام جهانی قطر به‌دلیل پاندمی کووید-19به مرحله امضای تفاهمنامه نرسیده و این تصمیم به‌گفته او در انتظار اعلام تقویم نهایی برگزاری جام‌جهانی‌2022 قطر بود.
جزیره کیش اما دارای 20هتل 4ستاره با ظرفیت 5هزار تخت است و قرار است تا پایان سال آینده 5هتل جدید 5ستاره با ظرفیت حدود 12هزار تخت نیز به مجموعه تاسیسات اقامتی این جزیره افزوده ‌‌شود.
به‌گفته رئیس جامعه تجار کیش، مجوز پروازهای بین‌المللی فرودگاه کیش صادر شده است و حتی امکان حضور هواپیماهای پهن‌پیکر در این فرودگاه وجود دارد.
او با اعلام اینکه شرایط میزبانی از گردشگران جام‌جهانی‌2022 قطر در جزیره کیش فراهم است، تأکید کرد: تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان جام‌جهانی قطر بسیار زیاد است و از آنجا که قطر نمی‌تواند به‌دلیل وسعت کم، امکان اسکان تمامی بازدیدکنندگان و حاضران را فراهم کند، ایران به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورهای واقع در همسایگی قطر، توانایی میزبانی از گردشگران جام‌جهانی و حتی برپایی اردوهای تدارکاتی تیم‌های ورزشی را دارد.

   گردشگران جام جهانی و 20میلیون دلار درآمد ارزی برای کیش 
هر گردشگر ‌بین هزار تا 2هزار دلار ارزآوری برای کشور مقصد دارد و براساس پیگیری‌های همشهری از هدفگذاری در برنامه جذب گردشگران جام جهانی به جزیره کیش، هدفگذاری استقرار یک هفته تا 10روز برای گردشگران جام جهانی قطر صورت گرفته است. کیش همچنین ظرفیت اقامت 20هزار گردشگر را تا پایان سال آینده دارد و بدین‌ترتیب اگر ایران موفق به متقاعد‌کردن قطر برای کسب میزبانی از گردشگران جام جهانی شود، می‌تواند بر مبنای هزار دلار درآمد ارزی از هر گردشگر جام جهانی، رقمی معادل 20میلیون دلار یا 540میلیارد تومان ارزآوری و درآمد حاصل از گردشگری ورزشی داشته باشد. حالا به‌نظر می‌رسد، سعید محمد، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه کل کشور که با حکم رئیس‌جمهوری به این سمت منصوب شده است، با دانستن جزئیات تلاش‌ها برای کسب میزبانی گردشگران جام جهانی‌2022 قطر در دیدار با رئیس فدراسیون فوتبال از او خواسته است در مذاکره با رئیس فدراسیون قطر و ارائه ظرفیت‌های جزایر جنوبی ایران، او را متقاعد به کسب میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی 2022 کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید