• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144354
+
-

حضور رهبران طالبان در انظار عمومی

ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، برای نخستین‌بار در انظار عمومی ظاهر شد

آسیا
حضور رهبران طالبان در انظار عمومی

پدیده حضور رهبران طالبان در انظار عمومی با گذشت بیش از 2‌ماه از سقوط کابل، همچنان ادامه دارد و اکنون نوبت به شخص اول این گروه یعنی ملاهبت‌الله آخندزاده رسیده است.
منابع طالبان دیروز گزارش دادند که ملاهبت‌الله برای ساعاتی در شهر قندهار در جنوب افغانستان در میان هواداران خود حاضر شده و سخنرانی کرده است. محمد جلال، معاون سخنگوی طالبان در توییتر نوشت: «برای نخستین‌بار شیخ هبت‌الله آخندزاده در میان جمع بزرگی در مدرسه دارالعلوم حکیمیه در قندهار ساعت شش‌و‌نیم شام ظاهر شد و برای حاضران در آنجا سخنرانی کرد.» این نخستین‌بار طی 5سال گذشته است که رهبر طالبان در انظار عمومی ظاهر می‌شود.
 هرچند، از سخنرانی دیروز ملاهبت‌الله هم تصویر یا فیلمی در دسترس نیست و فقط یک فایل صوتی از سوی فعالان توییتری طالبان منتشر شده که در آن ملاهبت‌الله در حال ایراد یک سخنرانی است؛ سخنرانی‌ که رنگ‌و‌بوی سیاسی ندارد و بیشتر به مطرح شدن نکات دینی محدود شده است؛ او برای موفقیت گردانندگان «امارات اسلامی» در «امتحان بزرگ» از خداوند کمک می‌طلبد. ملاهبت‌الله همچنین برای کشتگان، مجروحان جنگ و نیروهای طالبان دعا می‌کند.
پیش از این شایعاتی در مورد مرگ رهبر طالبان منتشر شده بود. هرچند، برخی منابع غیررسمی نیز خبر داده بودند که رهبر طالبان همزمان با سقوط کابل از پاکستان به افغانستان هجرت کرده و در قندهار مستقر شده است. قندهار پایگاه سنتی طالبان به شمار می‌رود.‌ ماه قبل، زمانی که ملا برادر، معاون سیاسی طالبان، پس از کشمکش‌های داخلی این گروه به قندهار رفت، گمانه‌زنی‌ها در مورد زنده بودن رهبر طالبان و حضور ملابرادر در این شهر برای مشورت با او نیز قوت گرفت. حضور ملاهبت‌الله در مدرسه دارالعلوم حکیمیه را باید نقطه پایانی بر گمانه‌زنی‌ها دانست.
آخندزاده در سال۲۰۱۶ پس از کشته شدن سلف خود، ملا اختر محمد منصور در پی حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در خاک پاکستان، به‌عنوان رهبر طالبان معرفی شد. ملاهبت‌الله در زمان حیات ملا‌اختر، معاون او بود. ملاهبت‌الله از قوم نورزی از قندهار است. ملا‌منصور و ملا‌عمر، 2رهبر پیشین طالبان نیز از قندهار بودند. ملاهبت‌الله بیشتر یک چهره دینی است. به همین دلیل است که او را شیخ‌الحدیث خوانده‌اند. او برخلاف ملا‌محمد عمر، مؤسس گروه طالبان و ملا‌منصور، در جنگ با نیروهای ارتش سرخ اتحاد شوروی حضور نداشته و جزو فرماندهان میدانی طالبان به شمار نمی‌رود. طی روزهای اخیر، غیر از رهبر طالبان، دیگر سران کلیدی این گروه نیز در ملأ‌عام ظاهر شده‌اند. هفته گذشته، ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان برای نخستین‌بار در انظار‌عمومی ظاهر شد و در جریان بازدید از یک بیمارستان نظامی، سخنرانی کرد.
ملایعقوب فرزند ملاعمر است. ملایعقوب شامگاه شنبه به همراه سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان با رشید مرادوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان که در یک سفر رسمی دو روزه به کابل رفته بود، دیدار کرد. از این نشست تصاویری منتشر شده اما در همه آنها چهره سراج‌الدین حقانی مات شده است. او تحت تعقیب پلیس اف‌بی‌آی آمریکا قرار دارد و برای دستگیری‌اش 10میلیون دلار جایزه تعیین شده‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید