• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144259
+
-

بارندگی‌ها باعث شد تا دیروز شاخص کیفیت هوای پایتخت در محدوده پاک و قابل‌قبول قرار گیرد

تهران به باران رسید

تهران به باران رسید

بارش ممتد باران از شامگاه جمعه تا صبح دیروز، هوای پاک تحویل شهروندان تهرانی داد.
تنفس در هوای پاک نعمت بزرگی است که به‌طور معمول، شهروندان تهرانی در نیمه دوم سال کمتر تجربه می‌کنند. نخستین باران پاییزی 1400 اما خود را در نیمه نخست آبان‌ماه نشان داد تا شاخص در ساعاتی از روز به عدد 44 برسد و هوا پاک شود.
به‌گزارش همشهری، دیروز از ساعت 2 تا 5بعدازظهر رنگ شاخص کیفیت هوای تهران روی نمایشگرهای ثبت وضعیت هوا، سبز بود؛ درحالی‌که در ساعات اولیه روز شنبه شاخص روی عدد‌55 قرار داشت و با آغاز بارش پاییزی به‌تدریج این عدد کاهش یافت. البته ساعت 6عصر همزمان با شدت‌گرفتن ترافیک خیابان‌ها، شاخص کمی بالاتر رفت تا از عدد‌60 هم کمی فراتر برود؛ با این حال باز هم کیفیت هوا قابل‌قبول گزارش شد. در این بین، نکته اینجاست که 8آبان، نخستین روز پاییزی سال‌جاری به‌حساب می‌آمد که شهروندان هوای پاک تنفس می‌کردند. درصورتی که نخستین هوای پاک امسال، 9فروردین و در میانه عید نوروز ثبت شده بود.
به هر ترتیب، شنبه هوای تهران لطیف شد و طبق گزارش هواشناسی امروز(یکشنبه) نیز بارش باران ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود که کیفیت هوا در محدوده قابل‌قبول قرار گیرد. برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز بارش باران پیش‌بینی شده است و البته امروز هم با وجود بارش‌های پراکنده باران، مناطق مرکزی شهر تهران در ساعاتی آلودگی هوا را تجربه می‌کند؛ درصورتی که هر‌قدر از مرکز شهر فاصله بگیرید، هوای سالمی را نفس خواهید کشید.

کاهش آلاینده‌ها
هر‌سال با ورود به نیمه دوم سال، میزان آلاینده‌های هوا افزایش می‌یابد و با رخداد پدیده اینورژن (وارونگی دما) آلودگی هوا معمولا پایدار بوده و به‌سختی از میزان آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات زیر 2.5میکرون کاسته می‌شود. پاییز‌1400 اما تاکنون شرایط نامناسبی را از نظر آلودگی هوا تجربه نکرده است؛ چنان‌که از ابتدای مهر تا 8آبان‌ماه تنها 9روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سامانه کنترل کیفیت هوای تهران ثبت شده و کیفیت هوا در 29روز هم قابل‌قبول بوده است.

ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی
آنچه که پس از خودنمایی پاییز با هوایی دلنشین و آسمانی آبی، قابل اهمیت نشان داد، این است که پس از افزایش ترافیک و حضور پرشمار خودروها در شهر، به مرور میزان آلاینده‌های مختلف نیز رو به افزایش گذاشت. البته درصدی از حجم ترافیک صبحگاهی به بارش غافلگیرانه باران پاییزی ارتباط پیدا می‌‌کرد. به‌گونه‌ای که روز گذشته ترافیک در معابر به‌خصوص بزرگراه‌های تهران نسبت به شنبه‌های پیش از آن بیشتر شده بود. سرهنگ مجید رنجبر، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به این موضوع گفت: «با رصدی که از طریق دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ از معابر و بزرگراه‌های شهر تهران توسط همکاران بنده شاهد بودیم، در تمامی محورها بار ترافیکی شروع شده و ترافیک به‌صورت عادی و همیشگی خود بدون مشکل در جریان است.»  به‌گفته او خیابان دماوند در مسیر شرق به غرب، خیابان انقلاب، خیابان آزادی و بزرگراه‌های شهید همت، حکیم، و امام علی(ع)، بزرگراه شیخ فضل‌‌الله نوری در مسیر غرب به شرق از جناح، آزادی در مسیر غرب به شرق از میدان آزادی و مسیر جنوب به شمال نواب از محدوده شهید چراغی جزو پرترافیک‌ترین معابر دیروز تهران به‌حساب می‌آمدند.
سرهنگ رنجبر گفت: «بزرگراه صدر در مسیر شرق به غرب از کامرانیه، بزرگراه شهید حاج قاسم‌سلیمانی در مسیر شرق به غرب از بزرگراه امام علی(ع)، مسیر جنوب به شمال چمران در مقطع حکیم تا همت، مسیر غرب به شرق جاده مخصوص از شیشه مینا و در مسیر غرب به شرق آزادراه از چیتگر و همچنین مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید حاج قاسم سلیمانی از تونل رسالت تا محدوده پل شهید صیاد شیرازی نیز دارای ترافیک پرحجم بودند.»

مکث
آمادگی پایتخت در برابر بارندگی
عوامل اجرایی خدمات شهری شهرداری تهران در مناطق 22گانه برای6 ‌ماه دوم سال به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. به گزارش همشهری، هرسال با آغاز بارش برف ‌و باران در فصول سرد، شهر و شهروندان با مشکلاتی چون آب ماندگی، آبگرفتگی، یخ‌زدگی معابر، لغزندگی و... مواجه می‌شوند. ازاین‌رو مدیریت شهری با اقداماتی چون لایروبی مسیل‌ها و نهرها و تهیه کیسه‌های شن و نمک و فراهم‌کردن تجهیزات مکانیزه مانند خودروهای برف‌روب و... تلاش می‌کند، چالش‌های فصل سرما را به حداقل برساند و از وقوع بحران در پایتخت جلوگیری کند. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران به همشهری گفت که تمامی نیروهای اجرایی شهرداری تهران، آماده‌باش هستند و به‌محض وقوع مشکلاتی مانند آبگرفتگی وارد عمل می‌شوند و با اقدامات بموقع قطعاً اجازه نمی‌دهیم خللی در عبور و مرور خودروها و عابران ایجاد شود. از دیروز بارش باران در پایتخت شروع شده است و با وجود تلاش‌های مدیریت شهری در برخی از نقاط، شهروندان شاهد آبگرفتگی و آب ماندگی بودند که اصغر عطایی در توضیح این موضوع عنوان کرد: «مشکلات ایجاد شده مربوط به مسیل‌ها، نهرها و... نبود و آبگرفتگی و آب ماندگی‌ها جزئی و مربوط به فراز و نشیبی است که در برخی از مناطق وجود دارد. البته که از این موارد غفلت نکرده‌ایم و نقاطی که به‌دلیل فرورفتگی دچار آب ماندگی یا آبگرفتگی می‌شوند، شناسایی شده و با اقدامات عمرانی مشکلات برطرف می‌شوند.» به‌گفته او، لایروبی نهرها با 5دستگاه انجام می‌شود که با تدابیر اندیشیده شده این تعداد به 14دستگاه افزایش می‌یابد.  با هماهنگی مناطق 22گانه، لایروبی 530کیلومتر مسیل و کانال و 10هزار متر نهر، نیز انجام شده است و به‌گفته مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران، پایتخت آمادگی کامل در برابر بارش برف ‌و باران دارد. عطایی در ادامه به استفاده از ماشین‌آلات لایروب در نقاط حساس خبر داد و گفت: «در برخی از نقاط ورود کارگران به مسیل‌ها، کانال‌ها و قنات‌ها سخت بود و ازاین‌رو برای نخستین‌بار از تجهیزات لایروبی استفاده شد. تجهیزات مورد نیاز در اختیار مناطق به‌ویژه مناطق پربارش قرار گرفته است و امیدواریم با پیش‌بینی‌های انجام شده روزهای بارانی و برفی بدون مشکلی پیش‌رو داشته باشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید