• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144251
+
-

در جلسه مشترک شهردار پایتخت و وزیر راه و شهرسازی مطرح شد

همفکری شهرداری و دولت برای حل مشکلات مسکن در تهران

گزارش
همفکری شهرداری و دولت برای حل مشکلات مسکن در تهران

 شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترکی، مسائل 2حوزه شهرسازی و حمل‌ونقل را بررسی کردند. به گزارش همشهری، از آنجا که بخش عمده سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات شهری به این دو ارگان ارتباط پیدا می‌کند، همکاری میان آنها در شرایط فعلی اقتصادی و مدیریتی می‌تواند نویدبخش تحول در شهر باشد. وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این نشست با تأکید بر همین مسئله و هماهنگی کامل میان دولت و شهرداری گفت: تهران با مشکلات جدی روبه‌روست و در دوره‌های گذشته تصمیم‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان باید گرفته می‌شد. خوشبختانه امروز هماهنگی میان دولت و شهرداری به‌طور کامل وجود دارد.
رستم قاسمی با اشاره به جزئیات جلسه مشترک با شهردار تهران، او را مدیری جهادی خواند و افزود: این نشست با شهردار تهران برگزار شد تا بتوانیم در حوزه‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل، بازآفرینی و مسکن در تهران و همه موضوعاتی که به رفاه اجتماعی زندگی مردم در تهران برمی‌گردد، تصمیماتی بگیریم.
او با بیان اینکه نتیجه این جلسه تشکیل 2کارگروه بود، توضیح داد: 2کارگروه تشکیل شد تا حداکثر در مدت یک‌ماه نتایج کار، پیشنهادها و کار کارشناسی ارائه شود. درنهایت هم خروجی این دو کارگروه منجر به تصمیم‌هایی خواهد شد که شرایط تهران، وضع اجتماعی مردم چه در مسکن و بازآفرینی و چه در حمل‌ونقل با کار مناسب تغییر کند.
شهردار تهران نیز در حاشیه دیدار با وزیر راه و شهرسازی که در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: شهرداری تهران با برخی از وزارتخانه‌ها ارتباطات ویژه و تنگاتنگی دارد و به تصمیمات و اراده‌ای که در آن وزارتخانه‌هاست، وابسته است.
علیرضا زاکانی افزود: میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی هم در حوزه حریم و حمل‌ونقل و هم در حوزه شهرسازی، مسکن و تمامی مواردی که به نوعی جزو نیازها و احتیاجات حیاتی شهر است، پیوستگی وجود دارد. با حسن نظر، تدبیر، همت و پشتکار مثال‌زدنی وزیر راه و شهرسازی این جلسه مشترک برگزار و درباره مباحث مشترک بحث و گفت‌وگو شد.
او با بیان اینکه حاصل این جلسه تشکیل 2کارگروه است، توضیح داد: کارگروه نخست در موضوع شهرسازی، حریم و موضوعات مسکن که پیرامون بخشی از نیازهای اساسی شهر است، تشکیل و مقرر شد تا حداکثر در مدت یک‌ماه به یک خروجی مشترک برسند.
زاکانی ادامه داد: کارگروه دوم هم ناظر به حوزه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از معضلات اساسی شهر تهران است و درباره حمل‌ونقل برون‌شهری و پیوستگی آن با حمل‌ونقل درون‌شهری و موضوعات مربوط به پایانه‌ها و دیگر مسائل صحبت شد.
شهردار با اشاره به اینکه تدابیر خوبی از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است، گفت: پس از بحث و بررسی در نهایت مقرر شد کارگروه‌های دوگانه‌ای‌ شکل بگیرد تا در یک‌ماه بتوانیم به خروجی‌ مشخصی برسیم. براساس این پیشنهادها تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که بتواند تحولی را در این دو بعد در شهر تهران ایجاد کند.
او همچنین اظهار امیدواری کرد که با همکاری وزیر راه و شهرسازی و معاونان و حاصل کار کارگروه‌ها امکانی فراهم شود تا یک عقب‌افتادگی تاریخی که تهران در این دو جهت دارد، جبران شود و افق‌های نوینی را فراروی خود بگشاید.
شهردار گفت: درواقع باید در ادامه این مسیر و براساس قاعده تحول روح و کالبد شهر‍، شاهد باشیم که شهروندان در یک آسایش، ایمنی، رفاه و رشدیافتگی در حوزه‌های مختلف در شهر زندگی بسیار خوبی داشته باشند.
شهردار تهران چند روز پیش طی سخنانی با اشاره به همکاری میان مسئولان و تعامل برای حل مشکلات موجود، تأکید کرده بود که پرونده تعارض در میان مدیران نظام بسته شده و همه نهادها ید واحد هستند؛ چنانچه در هیچ دوره‌ای این مسئله به این شکل وجود نداشته است.
همچنین مدتی پیش علیرضا زاکانی درکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که تهران باتوجه به ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار و حدود ۴هزار و ۵۶۵هکتار بافت فرسوده و به همین میزان‌ بافت فریزشده شهری، می‌تواند سهم و ظرفیت خوبی برای قانون جهش تولید مسکن داشته باشد. اظهارات زاکانی پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن بیان شد و نشان می‌دهد که در میان دیگر ارگان‌‌های سیاستگذار تنها مدیریت شهری می‌تواند زمینه هدایت رویکرد‌‌های خانه‌سازی به سمت بافت ‌فرسوده را فراهم کند.
براساس این گزارش در جلسه میان مدیران عالی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری، تعدادی از معاونان شهردار هم به بیان نظرات خود در خصوص حوزه‌های مرتبط کاری خود پرداختند که به طور خلاصه در کادرهای روبه‌رو می‌خوانید.

۶۰ تقاطع بزرگراهی تکمیل نیست
عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران: هر اتفاقی که در تهران می‌افتد، یک اثر ملی دارد. ۶۰ تقاطع بزرگراهی در تهران به‌خاطر تکمیل‌نبودن، ۳۳۶‌کیلومتر مسیر تهرانی‌ها را افزایش می‌دهد و این مسئله می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت، تصادف، آلودگی هوا و سایر مشکلات شود. تکمیل این تقاطع‌ها حدود ۶‌هزار میلیارد پول می‌خواهد و نیاز به یک عزم ملی و کمک دولت دارد. همچنین اتصال شهرهای اطراف به تهران ازجمله تقاطع ایران خودرو با بزرگراه تهران-کرج نیاز به اصلاح ‌و کار مشترک بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دارد. انتقال عوارضی تهران- قم به بعد از فرودگاه امام‌(ره) اگر انجام شود می‌توانیم رینگ دوم شهر آفتاب را اجرا کنیم. همچنین در بحث نگهداشت شهر به‌عنوان مثال به اختصاص تسهیلاتی در ارائه قیر به شهرهای پرجمعیت نیاز به کمک داریم.

واحد‌های مسکونی 90 تا 120متری
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: متوسط مساحت واحدهای مسکونی در جنوب تهران بالای ۹۰‌متر و در شمال ۱۲۰‌متر است که این توان تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد را غیرممکن می‌کند. حتی در گران‌ترین منطقه تهران محله‌ای وجود دارد که پشت‌بام را متری ۱۰‌میلیون تومان می‌فروشند تا یک واحد فرسوده طبقاتی ایجاد کنند. از نیمه جنوبی خیابان انقلاب تا جنوب شهر ۶۹‌درصد قطعات زیر ۲۰۰‌متر است. بنابراین نیاز است که روند ساخت‌وساز را تغییر دهیم. باید با استفاده از سازندگان دولتی وضعیت مسکن را به سمت تولید مسکن کوچک‌اندازه ببریم تا در یک حالت ترکیبی بتوانیم ۲۰‌درصد واحدهای کوچک‌اندازه بسازیم و به‌صورت مسکن اجاره‌ای اجتماعی در اختیار افراد کم‌درآمد قرار دهیم. امکان ساخت یک میلیون و ۸۰۰‌هزار واحد مسکونی در بلندمدت در شهر وجود دارد و می‌توان ساخت ۱۸۰‌هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد. ظرفیت‌هایی که برای این موضوع داریم، شامل هزاران هکتار زمین‌های کشاورزی و... است که به مناطق ۱۸ و ۱۹ اضافه شدند و اگر قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری در مجلس اصلاح شود، ظرفیت بالایی ایجاد خواهد کرد. حذف نوار ۱۰۰متری پیرامون راه‌آهن نیز از دیگر مسائلی است که باید انجام‌ شود.

مکان‌‌یابی پایانه‌ها و معاینه فنی اتوبوس‌ها
سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران: حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری با یکدیگر پیوستگی دارند و یکی از نقاط اتصال این دو، حمل‌ونقل ریلی است. امیدواریم با کمک وزارت راه و شهرسازی بهره‌برداری از متروی کرج-هشتگرد به شهرداری منتقل شود تا یکپارچگی حمل‌ونقل ریلی ایجاد شود. همچنین تقاضا داریم تا زمان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، امکان معاینه فنی اتوبوس‌های شهرداری در خارج از شهر وجود داشته باشد. در پایانه‌های مسافری نیز برای حل مشکلات نیاز به همکاری و هماهنگی داریم. مثلا مکان‌یابی پایانه‌ها برای انتقال پایانه‌هایی که در محدوده مرکزی و بطن شهر هستند به حاشیه و خارج شهر انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید