• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144224
+
-

مجلس بازهم عملکرد روحانی را قضاوت می‌کند

به‌رغم تأکید نمایندگان بر ارجاع شکایات‌شان از رئیس‌جمهور سابق به دستگاه قضایی، قوه قضاییه می‌گوید شکایتی دریافت نکرده است

مجلس
مجلس بازهم عملکرد روحانی را قضاوت می‌کند

بازهم قرار است نمایندگان در جلسات علنی مجلس 2 گزارش درباره عملکرد رئیس وقت ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق و همچنین علت قطع برق و خاموشی‌های مکرر در تابستان اخیر را مورد بررسی قرار دهند.
عملکرد دولت روحانی در ماه‌های آخر فعالیتش انتقادات زیادی را در پی داشت و به‌ویژه عملکرد دولت در این دو  زمینه موجب ایجاد نارضایتی‌های بسیاری در جامعه شد. روند کنترل پاندمی کرونا از یک‌سو و نیز خاموشی‌های مکرر در تابستان به‌طور مستقیم بر زندگی روزمره مردم ارتباط داشت و همین امر موجب شد که دولت روحانی نتواند در ماه‌های آخر فعالیتش رضایت عمومی را در جامعه ایجاد کند.
ازسوی دیگر، نمایندگان مجلس یازدهم که از منتقدان جدی دولت دوازدهم هم بوده‌اند، براساس همین نارضایتی‌ها، پیگیر رسیدگی به این نارضایتی شده‌اند.

موضوع شکایت از روحانی چه زمانی مطرح شد؟
 نخستین‌بار 25آذرماه سال‌99 بحث شکایت از روحانی در مجلس مطرح شد و نخستین شکایت از او 22فروردین‌ماه به قوه قضاییه ارجاع داده شد. در پی آن نیز مکررا خبرهایی از بررسی ترک‌فعل یا تخلفات رئیس‌جمهور سابق و وزرایش مطرح شده است. در نمونه‌ای از این طرح شکایات نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل90 مجلس با اعلام خبر شکایت از رئیس‌جمهور، در پیامی توییتری نوشت: در پی شکایت بیش از ۳۳۰هزار نفر به کمیسیون اصل90 درخصوص تخلفات آقای روحانی در مدیریت ارز، بعد از جمع‌آوری مستندات و تکمیل پرونده، جهت رسیدگی و اعمال قانون به دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم ارسال شد.
به‌رغم بیان مکرر مواضعی شبیه به سخنان پژمان‌فر یا رأی مجلس به گزارش کمیسیون اصل90 برای ارجاع شکایت روحانی به دستگاه قضا، ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده است رئیس‌جمهور سابق پرونده قضایی ندارد. او تأکید کرد که در مورد رئیس‌جمهور سابق با توجه به روحانی‌بودن ایشان اگر چنانچه گزارشی تهیه شود، باید به دادگاه ویژه روحانیت برود و باید از آن مرجع سؤال شود و طبق بررسی‌ای که ما داشتیم، در این خصوص پرونده‌‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل نشده است.

احمدی‌نژاد؛ تنها رئیس‌جمهور دارای پرونده قضایی
 در بین روسای جمهور محمود احمدی‌نژاد تنها فردی است که نامش در محافل قضایی رسما ثبت شده است. او 17روز مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش احضاریه از دادگاه دریافت کرد‌.
احضاریه‌ احمدی‌نژاد در تاریخ ۷خرداد‌۱۳۹۲ ‌تنظیم شده‌ بود و تاریخ رسیدگی به شکایت از او نیز، ۵ آذر ۱۳۹۲ یعنی ۴‌ماه پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش اعلام شد.
کمیسیون اصل90 مجلس و رئیس وقت قوه مقننه (علی لاریجانی) شاکیان پرونده بودند و عنوان شکایت درج نشده بود؛ البته دادگاه برگزار شد اما نه احمدی‌نژاد به دادگاه رفت و نه وکیلش را فرستاد و سرانجام آن نشست و ماحصل آن نیز اعلام و رسانه‌ای نشد.

موضوع ترک‌فعل روحانی
سخنگوی قوه قضاییه در حالی از عدم‌ارجاع شکایت مجلس به قوه قضاییه خبرداد که علیرضا سلیمی، نماینده محلات به فارس اعلام کرده است: مجلس ترک‌فعل آقای روحانی را در خیلی از موارد، کمیسیون اصل‌۹۰ یا ماده‌۲۳۴ تشخیص داده و اسناد و مدارک را جمع کرده و گزارشی برای تخلف قطعی به قوه قضاییه فرستاده است و اینجا قوه قضاییه باید ورود پیدا کند و پاسخ بدهد.
در اظهارنظر دیگر نیز ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌‌آباد تأکید کرده که مجلس یازدهم گزارش‌‌های خوبی درباره عملکرد روحانی و وزرایش تهیه کرده است؛ ۲۳شکایت از روحانی و وزرایش به قوه قضاییه ارسال شده که بیشتر این شکایت‌ها مربوط به روحانی، زنگنه، آخوندی و ابتکار بوده؛ گزارش‌های جدیدی نیز در دستور کار است.
حال باید منتظر باشیم و ببینیم محتوای گزارشی که به‌زودی در مجلس مطرح خواهد شد، چیست. نمایندگان در چه زمینه‌هایی عملکرد دولت پیشین را مورد بررسی قرار داده‌اند و اصلا کار به شکایت و دادگاه خواهد کشید یا خیر!

مکث
شکایت مجلس از روحانی کجاست؟

نصرالله پژمان‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون اصل90 که از پیگیری‌کنندگان اصلی طرح شکایت از روحانی در مجلس یازدهم است، در پاسخ به اینکه چرا سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرده که چنین شکایتی هنوز به‌دست آنها نرسیده، به همشهری گفت: ما در کمیسیون اصل90 شکایت را برای دادستانی کل ارسال کرده‌ایم نه دادستانی تهران.  وی افزود: سخنگوی قوه‌قضاییه هم اظهار کردند «پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل نشده» که درست هم بود چراکه ما شکایت را به دادستانی کل ارسال کرده‌ایم و تا‌کنون هم ایشان نگفته‌اند که به‌دست آنها نرسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید