• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144198
+
-

هشدار! لطفا در این ساعت‌ها مراجعه نفرمایید

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد مراکز خدمات‌رسانی عمومی بین ساعت‌های 8تا12 شلوغ‌ترین ساعات را تجربه می‌کنند

سمیرا رحیمی - روزنامه‌نگار

ساعات شلوغی کلافه‌کننده و زجر‌آور تنها مختص خیابان‌های شهر نیست. رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها به این معنی است که هر بخشی از اعضا و جوارح یک شهر، از کسب‌وکارهای خصوصی و خرد و بزرگ گرفته تا مراکز خدماتی عمومی دولتی و غیردولتی و سامانه حمل‌ونقل عمومی ممکن است در ساعاتی از روز دچار شلوغی و پیک کاری شوند؛ ساعاتی که به هیچ‌وجه برای مراجعه به این مراکز پیشنهاد نمی‌شوند زیرا مراجعه در این ساعات ممکن است منجر به معطلی‌های چندساعته شود. مواجهه با بعضی از ساعات شلوغی اما اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال افرادی که برای رفت‌وآمد به محل کار و منزل از مترو استفاده می‌کنند، مانند میلیون‌ها نفر دیگر از شهروندان راس ساعتی مشخص از خانه خارج شده و به ایستگاه مترو می‌رسند. همزمانی آغاز به‌کار ادارات دولتی و غیردولتی متناسب با مقررات اداری، باعث می‌شود ساعات اولیه صبح و ساعات مشخصی در عصر، ایستگاه‌های مترو به‌ویژه در شهرهای بزرگ به‌شدت متراکم شوند و اگر قرار به سروقت‌رسیدن باشد، افراد چاره‌ای جز مواجه‌شدن با این حجم کلافه‌کننده از جمعیت و تن‌دادن به واگن‌های مملو از مسافر را ندارند. ساعات شلوغی می‌تواند دیگر جنبه‌های زندگی در شهر را هم تحت‌تأثیر خود قرار دهد که عموما اصلی‌ترین اثر آن، معطل‌شدن است؛ معطل‌شدن برای رسیدن تاکسی یا اتوبوسی که به‌دلیل ترافیک ساعت شلوغی، هنوز به ایستگاه نرسیده است، معطل‌شدن در صف نان، بانک، جایگاه سوخت و صدها مکان خدماتی و تجاری و حتی معطل شدن به‌خاطر وقوع سوانح رانندگی منبع مشخصی برای یافتن ساعات شلوغی کسب‌وکارها و مراکز مختلف خدماتی وجود ندارد. مقامات کشور گاه جسته و گریخته اطلاعاتی درباره ساعات اوج کاری مراکز مختلف اظهارنظر می‌کنند، اما شاید موثق‌ترین منبع، صحبت‌های فعالان حوزه‌های مختلف باشد. از این‌رو بخش بیشتری از اطلاعاتی که در ادامه مشاهده می‌کنید از گفت‌وگو با مالکان کسب‌وکارها و مراکز خدمات‌رسانی به‌دست آمده‌است: کارمندان بانک‌ها، صرافی‌ها، مراکز معاینه فنی، جایگاه‌های سوخت‌رسانی و دیگر انواع مراکز. همچنین آمارهای مرتبط با ساعات شلوغی مترو برگرفته از آمارهای منتشرشده توسط شرکت خدمات پرداخت حمل‌ونقل عمومی ایزی‌پی هستند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که ساعت شلوغی خدمات و کسب‌وکارها ارتباط مستقیمی با موقعیت مکانی آنها دارد. برای مثال شعب مختلف بانک‌ها ممکن است متناسب با موقعیتی که در آن واقع شده‌اند نسبت به یکدیگر ساعات شلوغی متفاوتی داشته باشند، از این‌رو ساعات اعلام‌شده تخمینی و غیرقطعی هستند. همچنین درمورد ساعات شلوغی مترو، شلوغی ایستگاه‌های پرتردد که نقطه تقاطع خطوط مختلف مترو به‌شمار می‌روند، در نخستین روز کاری هفته مورد بررسی قرار گرفته است.

جایگاه سوخت

پمپ‌بنزین‌ها و جایگاه‌های CNG ازجمله مراکزی هستند که ساعت شلوغی آنها ارتباطی مستقیم با موقعیت مکانی آنها دارد. جایگاه‌هایی که در مناطق مرکزی‌تر شهر واقع شده‌اند، از آغاز به‌کار تا پایان کار ساعات شلوغی را پشت‌سر می‌گذارند. اما برای جایگاه‌هایی که در مناطق پرتردد شهر واقع نشده‌اند، پیک کاری صبح‌ها از ساعت 10آغاز شده و تا 13ادامه دارد. پس از آن روند شلوغی تا ساعت 16یا 17عصر کاهشی می‌شود و از این ساعات به بعد دوباره شلوغی جایگاه‌ها تا اواخر شب افزایش پیدا می‌کند.

نانوایی

نانوایی‌های سنتی در ایران ساعات کاری مشخص و شناخته‌شده‌ای دارند و معمولا جانمایی نانوایی‌ها در سطح شهر به‌گونه‌ای است که همواره مشتری برای آنها وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا پیک کاری این مراکز هم تاحدودی شناخته‌شده باشد. با این همه با پرسش از چند نانوایی در مناطق مختلف شهر به چند ساعت شلوغی در طول روز رسیدیم؛ 7تا8 صبح، 12تا 13ظهر، و 18تا 20شب.

بانک

متناسب با موقعیت مکانی، هر شعبه از ده‌ها بانکی که در کشور فعال هستند، ممکن است ساعات اوج شلوغی متفاوتی داشته باشند. همچنین به‌گفته کارمندان بانک‌های مختلف، تراکنش‌های غیرحضور بانکی معمولا همزمان با آغاز کار ادارات و گاه همزمان با مشخص‌شدن نرخ ارز آغاز شده و تا پایان وقت اداری ادامه دارند. از این‌رو ساعات شلوغی مشخصی برای این تراکنش‌ها قابل پیش‌بینی نیست. بعضی از شعبه‌ها که در مناطق تجاری و پرتردد واقع شده‌اند، ساعت شلوغی خود را از 10صبح تا پایان ساعت کاری اعلام کرده‌اند. شعبه‌های واقع‌شده در مناطق خلوت‌تر در فاصله بین ساعات 10صبح تا 12ظهر در پیک کاری خود به‌سرمی‌برند. به طور کلی از ساعت 10.30تا 13را می‌توان به‌عنوان میانگین ساعت شلوغی در بانک‌ها درنظر گرفت.

بازار سرمایه

ساعات کاری بازار سرمایه معمولا از 9صبح آغاز شده و تا ساعت‌12.30 ادامه دارد. در روزهای عادی ساعات شلوغی بازار سرمایه بین ساعات10.30تا 11.30صبح است. اما در روزهای عرضه اولیه، ساعت‌های عرضه در ایجاد شلوغی اثرگذار می‌شوند؛ یعنی مثلا اگر سفارش‌گذاری از ساعت 7.30تا 10صبح باشد، همین ساعات تبدیل به ساعت شلوغی می‌شوند.

معاینه فنی

تماس با چندین مرکز معاینه فنی خودرو نشان داد که این مراکز به‌صورت متوسط بین ساعات 8تا 12شلوغ‌ترین ساعات کاری خود را سپری می‌کنند. نخستین پیک کاری مراکز معاینه فنی خودرو از 7.30صبح آغاز شده و تا یک‌ساعت ادامه دارد. پس از آن بین ساعات‌10تا 11بار دیگر تعداد مراجعه به اوج خود می‌رسد و گاه ممکن است در مراکزی این شلوغی تا 13.30ادامه داشته باشد.

مترو

متناسب با نوع ایستگاه، ساعات شلوغی مترو می‌تواند متفاوت باشد، از این‌رو ساعات شلوغی چند ایستگاه کلیدی که تقاطع میان خطوط متروی تهران هستند در نخستین روز هفته به‌عنوان معیار انتخاب شده‌اند.
   ارم سبز: صبح از 6تا 8 و عصر از ساعت 17تا 20
   شادمان: صبح از ساعت 7.30تا 9.30 و عصر از ساعت 17.30تا 20
   تئاتر شهر: صبح از ساعت‌5صبح تا 8.30 و عصر از ساعت 15تا 21
   شهید بهشتی: صبح از ساعت 5تا 8 و عصر از ساعت 17.30تا 19
   دروازه دولت: صبح از ساعت 5تا 8 و عصر از ساعت 17.30تا20.30
   میدان شهدا: صبح از ساعت 7تا 9.30
   میدان آزادی: صبح از ساعت 5تا 10
   میدان امام‌خمینی: صبح از ساعت 5تا 9و عصر از ساعت 14تا 21
   پانزده خرداد: صبح از ساعت 5تا 9و عصر از ساعت 12ظهر تا 19
   میدان توحید: صبح از ساعت 5تا 8.30 و عصر از ساعت 16تا 19
   نواب صفوی: صبح از ساعت 7تا 11و عصر از ساعت 17تا 20.30
   امام‌حسین: صبح از ساعت 7تا 9و عصر از ساعت 17تا 20.30

پلیس 110

براساس آمار اعلام‌شده توسط نیروی انتظامی، در سال‌99 بیشترین تماس‌های انجام‌شده با پلیس 110یعنی حدود 26درصد درباره جرائم عمومی است، پس از آن 23درصد تماس‌ها درباره جرائم و تخلفات رانندگی و 20درصد درباره درگیری و نزاع است. به‌گفته نیروی انتظامی، از ساعت 7صبح تا 16میزان تماس‌ها کمتر است اما با تعطیل‌شدن کسب‌وکارها و ادارات، یعنی از ساعت 16به بعد، میزان تماس‌ها به‌تدریج به اوج خود می‌رسد و همین موضوع در کنار ترافیک خیابان‌های شهر ممکن است منجر به تأخیر حضور پلیس در محل حوادث باشد.

اینترنت

براساس جدیدترین گزارش گوگل آنالکتیک، اکثریت وب‌سایت‌های جهان در ساعاتی مشخص دچار اوج بازدید می‌شوند. این ساعات در روز برای تمامی کاربران در کشورهای مختلف یکسان است و به‌صورت حدودی قابل تخمین است. براساس این گزارش ساعت شلوغی اینترنت صبح‌ها از حدود ساعت9 آغاز شده و تا حدود ساعت‌12 ادامه دارد. پس از آن میزان شلوغی به‌تدریج کاسته می‌شود. از ساعت19عصر تا 22شب پیک دوم شلوغی اینترنت در جهان است. این ساعت‌ها با درنظر‌گرفتن منطقه زمانی هر کشور تخمین زده شده است.

صرافی

کار اصلی صرافی‌ها هر روز با تعیین نرخ ارز آغاز می‌شود؛ یعنی از حدود ساعت 11صبح. از همین ساعت شلوغی کار صرافی‌ها آغاز می‌شود و معمولا تا ساعت 15عصر ادامه دارد.

دفتر خدمات الکترونیک شهر

با توجه به اینکه عده‌ای از مراجعه‌کنندگان به این دفاتر در تلاشند پیش از رفتن به محل کار از خدمات این دفاتر استفاده کنند، نخستین پیک کاری این دفاتر (متناسب با موقعیت مکانی آنها) بین 8تا 8.30صبح است. پس از آن از ساعت 10صبح تا حدود 13.30ظهر پیک دوم شلوغی این دفاتر آغاز می‌شود.

تصادف رانندگی

براساس آمارهایی که مقامات نیروی انتظامی در سال‌های مختلف اعلام کرده‌اند، ساعت اوج تصادفات رانندگی درون‌شهری برابر است با ساعات اوج ترافیک تهران. در تهران روزانه بیش از 1600تصادف رانندگی رخ می‌دهد؛ یعنی هر 51ثانیه یک‌بار یک تصادف رخ می‌دهد اما این حوادث در ساعات خاصی از روز افزایش پیدا می‌کند. براساس آمار منتشر‌شده (سال 1393) بیشترین تصادف‌های درون‌شهری در تهران بین ساعات 17تا 22رخ می‌دهند. همچنین براساس آمار ارائه‌شده در سال‌98 بیشترین تصادفات برون‌شهری بین ساعات 16تا 20رخ می‌دهند و پس از آن ساعات 12تا 16بیشترین میزان تصادفات برون‌شهری را دارند؛ در واقع بیش از 50درصد از تصادفات برون‌شهری بین ساعات 12تا 20رخ می‌دهند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید