• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144105
+
-

تازه‌های نشر/ ژنرال دلا رُوِره

رمان «ژنرال دلا رُوِره» اثر ایندرو مونتانللی با ترجمه وازریک درساهاکیان، از سوی نشر نو منتشر شده است. ایندرو مونتانللی، روزنامه‌نگار و مورخ ایتالیایی در آخرین سال حاکمیت موسولینی، در میلان به زندان فاشیست‌ها افتاده بود که با شخصیت اصلی این داستان آشنا شد؛ قالتاق کلاهبردار قماربازی که نازی‌ها می‌کوشند تا با استفاده از او در صفوف مبارزان آزادیخواه نفوذ کنند، اما نتیجه دیگری می‌گیرند. نویسنده در این رمان کوتاه، مدعی نیست که همه حوادث دقیقاً با واقعیت انطباق دارند، گرچه شخصیت اصلی داستان کلاهبرداری به نام «جووانی برتونه» در واقع وجود داشته و یک شخص واقعی است و مونتاللی در سال۱۹۴۴ در زندان سان ویتوره وی را به نام ژنرال «فورته براچو دلا رُوِره» ملاقات کرده است. او ۱۲دسامبر۱۹۴۴ همراه با ۶۷نفر از زندانیان در فسولی، روستایی در اطراف میلان تیرباران شد. نویسنده در مقدمه این کتاب اشاره می‌کند که اشخاص واقعی دیگری هم در این داستان هستند، دکتر اگوی معروف که خیلی‌ها ازجمله خود نویسنده، زندگی‌شان را مدیون او هستند. هم‌سلولی نویسنده، رئیس زندان، نگهبان‌ها و چند شخصیت دیگری که واقعی هستند، اما نویسنده این اثر را نه به شکل یک روایت تاریخی، بلکه به‌صورت داستان نوشته است. نشرنو، این رمان ۹۶صفحه‌ای را به‌بهای 30هزار تومان منتشر کرده است.

  تاریخ ایران آکسفورد
«تاریخ ایران آکسفورد»، از لحاظ گستره تاریخی، مجموعه ‌مقالاتی است جامع، درباره سرگذشت تمدن ایرانی. نویسندگان این مقالات که همگی در حوزه‌های مطالعاتی مربوطه پیشرو هستند، بر پیوستگی‌های کلانِ موجود در این تاریخ تأکید می‌کنند و در عین حال به توصیف الگوهای مهم تحول در دوره‌های مختلف می‌پردازند. هر یک از فصول این کتاب متمرکز است بر یک عصر و مختصات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی آن. بخش‌های مربوط به ایران باستان، از شواهد انسان‌شناختی دوران پیشاتاریخ آغاز شده و نخستین تمدن‌های شکل‌گرفته در این سرزمین را وصف می‌کنند و در ادامه به برآمدن امپراتوری‌ها می‌رسند. بخش سده‌های میانه به تاخت و تاز عرب می‌پردازد و سپس به نفوذ ترکانِ آسیای میانه. موضوع بخش سوم، ایرانِ جدید است و با پایه‌گذاری حکومت صفوی، آغاز شده و با تحلیل تعارضات مربوط به مدرن‌سازی ایران در عهد قاجار و دوران پهلوی و سرانجام، در انقلاب سال۵۷، پی‌گرفته می‌شود.
تاریخ ایران آکسفورد، زیرنظر تورج دریایی را خشایار بهاری و محمدرضا جعفری به فارسی برگردانده‌اند. نشر نو این کتاب ۵۶۸صفحه‌ای را به‌بهای 200هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید