• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144100
+
-

مهریزی‌ها در انتظار تحقق یک مطالبه 20ساله

شهروندان مهریزی معتقدند محل قرارگیری پاسگاه ویژه مبارزه با موادمخدر شهیدمدنی باید تغییر کند

مهریزی‌ها در انتظار تحقق یک مطالبه 20ساله

سمیه گلابگیریان-خبرنگار

 مهریز ازجمله شهرستان‌های استان یزد به‌حساب می‌آید که با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تحقق توسعه پایدار مواجه است، با این وجود کم نیستند معضلات اجتماعی که شهروندان مهریزی برخی از آنها را جزو اولویت‌های اصلی این شهرستان می‌دانند؛ ازجمله جابه‌جایی پاسگاه شهید مدنی، به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های اصلی کشف مواد مخدر دراستان و همچنین شرق کشور. اهالی مهریز مدت‌هاست که در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان در زمینه جابه‌جایی این پاسگاه به نقطه دیگری هستند، چراکه معتقدند محل فعلی این پاسگاه سبب بروز مشکلات اجتماعی قابل‌توجهی برای مردم این شهر شده‌است و جوانان و نوجوانان مهریزی را درمعرض آسیب‌های فراوانی قرار داده‌است.  مهریزی‌ها معتقدند با توجه به عبور باندهای قاچاق موادمخدر از محدوده این شهرستان، در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر درمهریز بوده‌ایم؛ موضوعی که نشان می‌دهد وجود پاسگاه شهید مدنی در موقعیت کنونی به‌تنهایی نمی‌تواند سد راه فعالیت قاچاقچیان موادمخدر شود و به انجام اقدام‌های گسترده‌تری نیاز است؛ ازجمله جابه‌جایی پاسگاه به نقطه دیگری که کارایی بهتری داشته‌باشد. وضعیت پاسگاه شهید مدنی مهریز بارها درسطح مدیران ارشد استان مطرح و قرار شده به نقطه‌ دیگری برای دور شدن از شهرستان مهریز انتقال داده شود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل وجود برخی ملاحظات مورد تأیید قرار نگرفته‌‌است. اینها درحالی‌است که مسئولان انتظامی استان در گذشته بارها اعلام کرده‌اند جابه‌جایی این پاسگاه، به‌دلیل نقش و اهمیت آن در شناسایی و کنترل ورود موادمخدر به داخل کشور، پروسه‌ای زمان‌بر است و به بررسی‌ها و مکان‌یابی دقیقی نیاز دارد.

دغدغه‌های شهروندان
 یک بانوی مهریزی درباره ضرورت جابه‌جایی این پاسگاه که سال‌هاست به‌عنوان مطالبه‌ای مهم ازسوی شهروندان مهریزی مطرح می‌شود، می‌گوید: برخی قاچاقچیان برای دور زدن این پاسگاه، از اطراف وارد شهرستان مهریز می‌شوند و متأسفانه دراین میان شاهد افزایش خرید و فروش مواد مخدر و توزیع آن درمیان جوانان هستیم. 
«مریم زارع» با بیان اینکه خانواده‌ها از این وضعیت نگران و خواستار بهبود شرایط هستند، می‌افزاید: مسئولان سال‌هاست که به ما قول داده‌اند این ایستگاه را به منطقه‌ای دیگر منتقل کنند تا قاچاقچیان فرصتی برای ورود به شهرستان نداشته باشند. وی ادامه می‌دهد: مردم با توجه به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که این روزها جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند، انتظار دارند مسئولان این مطالبه مهم را پیگیری کنند.

ورود قاچاقچیان موادمخدر به داخل مهریز
یکی دیگر از شهروندان مهریزی به ورود قاچاقچیان موادمخدر به داخل شهرستان برای گریز از دست مأموران انتظامی اشاره می‌کند و می‌گوید: ورود موادمخدر و تسهیل دسترسی نوجوانان و جوانان به این‌گونه مواد، سبب شده‌است خانواده‌ها بیش‌از پیش نگران درگیرشدن فرزندان‌شان با این آسیب مهلک باشند. «مرتضی زارع‌زاده» ادامه می‌دهد: این‌گونه خطرات سبب شده امروز یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم مهریز، جابه‌جایی پاسگاه شهید مدنی باشد. این خواسته به نماینده مهریز در مجلس شورای‌اسلامی نیز انتقال داده شده‌است و خواستار پیگیری جدی این موضوع هم درسطح استان و هم در تهران هستیم. وی می‌افزاید: به‌طورقطع تصمیم‌گیری درباره این مطالبه، نیازمند طی کردن یک فرایند درسطح ملی است، اما اگر مسئولان استانی براین موضوع تأکید داشته باشند، روند کار تسهیل می‌شود.
 
ضرورت ارتقای احساس امنیت‌عمومی 
یکی دیگر از شهروندان مهریزی با اشاره به مشاهده حضور برخی قاچاقچیان موادمخدر در شهرستان و جابه‌جایی مواد با همکاری توزیع‌کنندگان داخل شهرستان، می‌گوید: توزیع موادمخدر در شهرستان مهریز برای مردم واقعا نگران‌کننده شده‌است و باید احساس‌امنیت عمومی دراین زمینه افزایش یابد. «حبیب‌الله رضوی» اظهار می‌کند: به‌نظر من با توجه به نامناسب بودن محل قرارگیری پاسگاه شهید مدنی، بعضا قاچاقچیان موادمخدر برای فرار از دست مأموران زحمتکش نیروی‌انتظامی، وارد مهریز می‌شوند؛ موضوعی که سبب می‌شود بخش قابل‌توجهی از موادمخدر آنان دراین شهرستان توزیع شود. وی می‌افزاید: فعالیت این پاسگاه درسطح ملی بسیار مهم است و گلوگاهی برای مقابله با ورود موادمخدر به کشور به‌حساب می‌آید، اما به‌نظر می‌رسد با تغییر محل پاسگاه هم اثرگذاری فعالیت‌های انتظامی دراین حوزه بیشتر می‌شود و هم مهریزی‌ها از آسیب‌های کنونی در امان می‌مانند. با جابه‌جایی پاسگاه به نقطه‌ای مناسب‌تر، می‌توان ورود قاچاقچیان موادمخدر به داخل شهرستان را بهتر کنترل کرد تا آسیب‌های آن به حداقل برسد.
 
درخواست از وزارت کشور
با توجه به اهمیت مطالبه اهالی شهرستان مهریز، موضوع جابه‌جایی پاسگاه شهیدمدنی این شهرستان اخیرا درنشست معارفه استاندارجدید یزد نیز ازسوی «محمدرضا صباغیان»، نماینده مهریز در مجلس شورای‌اسلامی مطرح شد. وی دراین مراسم که وزیرکشور هم حضور داشت، با تأکید بر اینکه مردم شهرستان مهریز درحال‌حاضر از ناحیه این پاسگاه، به‌عنوان گلوگاه شناسایی مواد مخدر و جلوگیری از ورود این‌گونه مواد به مرکز کشور، متحمل آسیب‌های مختلفی به‌ویژه درحوزه اجتماعی می‌شوند، اظهارکرد که «مردم حق دارند این مطالبه را داشته باشند؛ موضوعی که مربوط به امروز و دیروز هم نیست، بلکه حدود 2دهه است که مطرح می‌شود.» نماینده مهریز در مجلس شورای‌اسلامی معتقد است که مسئولان وزارت‌کشور باید به‌صورت جدی‌تری این موضوع را موردبررسی قرار دهند، چراکه با تعامل دستگاه‌های مربوط، می‌توان نسبت به مکان‌یابی جدید و مناسب برای این پاسگاه اقدام کرد تا دورتر از شهرستان مهریز قرار گیرد.
 
نیروی‌انتظامی آماده جابه‌جایی است
اینها درحالی‌است که فرمانده انتظامی استان یزد از آمادگی این نیرو برای جابه‌جایی پاسگاه شهیدمدنی خبر می‌دهد و می‌گوید: آمادگی لازم دراین زمینه وجود دارد، اما با قاطعیت می‌توان گفت این ایستگاه هیچ اختلالی در امنیت استان و شهرستان مهریز ایجاد نکرده‌است. سردار «عباسعلی بهدانی‌فر» اضافه می‌کند: جابه‌جایی ایستگاه شهید مدنی از 2دهه قبل و از سال1380 مطرح بوده‌است، اما نیروی انتظامی اصراری به استقرار در مکان فعلی ندارد و در صورت اختصاص زمین مناسب، آمادگی و اراده لازم برای جابه‌جایی وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید