• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 آبان 1400
کد مطلب : 144045
+
-

کمک شهرداری به حل بحران سوخت

پس از بحران در جایگاه‌های سوخت‌رسانی، شهرداری تهران برای بازگشت شرایط به روال عادی در چند جبهه کاری به میدان آمد؛ موضوعی که می‌تواند اهمیت تحقق مدیریت واحد شهری را نشان دهد

گزارش
کمک شهرداری به حل بحران سوخت

 زهرا کریمی- خبر‌نگار
حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیــــــری در پمپ‌بنزین‌ها، باعث شد تا شهرداری تهران برای کنترل و مدیریت این بحران در پایتخت پای کار بیاید.
به همین منظور سه‌شنبه شب ابتدا به دستور علیرضا زاکانی، شهردار تهران برای رفاه حال شهروندان و رفع اختلال در سامانه پمپ‌بنزین‌ها، استفاده از شبکه مترو تا ساعت ۹ صبح دیروز رایگان شد و افزون بر آن، سرویس‌دهی این نوع حمل‌ونقل زیرزمینی انبوه‌بر تا ساعت ۱۲ شب روز سه‌شنبه ادامه پیدا کرد. همچنین بلافاصله با رخداد مشکلات الکترونیکی در چند حوزه، ستاد ویژه مدیریت بحران پدافند غیرعامل شهرداری تهران با حضور علی نصیری، سرپرست سازمان مدیریت بحران شهرداری و نمایندگان سازمان‌های عضو در ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری با محوریت پدافند سایبری تشکیل شد.
علاوه بر اینها اقدامی دیگر در چند منطقه پرتردد شهر تهران در دستور کار قرار گرفت تا براساس آن تمامی ظرفیت‌های جایگاه‌های سیار سوخت، برای خدمت‌رسانی به شهروندان، راهی خیابان‌ها شوند. به‌طور نمونه با هماهنگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعداد خودروهای سیار سوخت منطقه 2تهران از 32دستگاه به 45دستگاه افزایش یافت تا با سوخت‌رسانی بموقع بخشی از نیاز شهروندان تهرانی تأمین شود.
از آن سو، نصیری نیز اعلام کرد که در جلسه ستاد ویژه مدیریت بحران پدافند غیرعامل تصمیم گرفته شد تا تامین سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی‌ها و همچنین خودروهای امدادی همچون آتش‌نشانی، بهشت‌زهرا(س) و اورژانس با رعایت ایمنی شهروندان در اولویت قرار گیرد. او همچنین خبر داد که سازمان‌های عضو در ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری تهران تا اطلاع ثانوی برای رصد مستمر این حادثه در آماده‌باش کامل هستند.

کاهش مشکلات با جایگاه‌های کوچک‌مقیاس
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران معتقد است که باید برای مدیریت بحران‌های مشابه که احتمالا در آینده رخ می‌دهد، هرچه سریع‌تر دست به‌کار شد. او با بیان اینکه بحران مشکل سوخت‌رسانی در جایگاه‌های بنزین نشان داد مدیریت واحد شهری می‌تواند بسیار به کمک آید تا مشکلات زودتر رفع شود، گفت: «در تمام دنیا در چنین مواقعی شهرداری‌ها با منابع و اختیاراتی که دارند وارد عمل می‌شوند. البته که اگر یک‌مدیریت یکپارچه برای کارهای شهری تحقق یابد، قطعا احتمال تعداد بحران‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.»
 این عضو شورای شهر در ادامه درباره مشکل رخ‌داده در جایگاه بنزین گفت:«‌یکی از کارهایی که باید انجام شود، پیگیری مصوبه ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسانی در شهر تهران است. شورای ششم اواخر مهرماه امسال یک فوریت طرح اصلاحیه مصوبه الزام شهرداری تهران، را به تصویب رساند که به‌نظر می‌رسد باید زودتر به نتیجه برسد. مطالعات برای ساخت جایگاه‌های سوخت در مقیاس کوچک از سال۸۸ شروع شده اما به‌دلیل قیمت زمین در تهران اجرای این مسئله به تعویق افتاده است. این جایگاه‌ها می‌توانند در زمان بحران از شکل‌گیری صف‌های طولانی جلوی پمپ‌بنزین‌های بزرگ، جلوگیری کنند.»
 تشکری هاشمی افزود:«در طرح گذشته پیش‌بینی شده بود که شهرداری نسبت به احداث جایگاه‌ها اقدام کند یا با کمک بخش خصوصی و در اختیار قرار دادن زمین مورد نیاز در این زمینه مشارکت کند. بنابراین ما شاهد بودیم عملا در بحث تامین و ایجاد جایگاه‌های سوخت کار خاصی صورت نگرفت. در طرح شورا، پیشنهاد شده که زمین‌های بلااستفاده و فاقد کاربری به‌عنوان آورده شهرداری در اختیار بخش خصوصی بدون انتقال مالکیت گذاشته شود تا مشکلاتی که در خصوص سند و تغییر کاربری وجود دارد را هم بتوان ساده‌تر حل و نسبت به ایجاد جایگاه‌های سوخت‌رسانی کوچک‌مقیاس اقدام کرد. با این اقدام، بخش خصوصی نیز می‌تواند با نصب جایگاه‌های پرتابل نیازمندی شهروندان را رفع کند.»
 به‌گزارش همشهری در طرح پیشنهادی شورا، افزایش آلودگی هوا، ترافیک، ترددهای بی‌مورد و افزایش مصرف سوخت و انرژی و در عین حال نارضایتی مردم از دسترسی به جایگاه‌های سوخت و ایجاد صف‌های طولانی هنگام رخداد بحران، مهم‌ترین دلایل ذکر شده است. در این میان، آمارها نشان می‌دهد مناطق یک، 2، 3، 4، 7، 9و21 بیشترین کسری جایگاه‌های سوخت را دارند. به همین منظور جایگاه‌های سیار سوخت طی چند روز آینده بیشتر در این مناطق حضور خواهند داشت.

   یادآوری اهمیت مدیریت واحد شهری با رخداد بحران سوخت
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران:

مدیریت شهری در رابطه با تمام موضوعات مربوط به شهر، نقش حیاتی دارد. چنانچه موضوعات هم حاکمیتی باشد، مدیریت شهری می‌تواند به‌عنوان بازوی یاری‌دهنده خلأهای موجود را پر کند. چه بسا که اقدام فوری و برنامه‌ریزی شده مدیریت شهری را در حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها شاهد بودیم. مهم‌ترین معضلی که روز سه‌شنبه در پی این حملات متوجه شهر شد، در حوزه حمل‌ونقل بود که برخی از خودروها به‌دلیل نبود بنزین یا ازدحام در پمپ‌بنزین‌ها  کنار خیابان متوقف شدند. اقدام اساسی که در این‌باره مدیریت شهری به دستور شهردار تهران انجام داد، رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو و سایر ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر بود که توانست رفت‌وآمدها را تسهیل  کند و تا حدودی از التهاب این بحران بکاهد. درواقع مدیریت شهری در زمان بحران خودش را موظف به خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف به شهروندان دانست. شورای شهر نیز در چنین مواقعی اعلام آمادگی می‌کند که مصوبات لازم را در اختیار شهرداری قرار بدهد که اگر به ارائه خدمات بیشتر به شهروندان نیاز است، با سیر قانونی این همکاری‌ها صورت گیرد. این موارد می‌تواند شامل اصلاح بودجه، متمم بودجه یا مجوز لازم برای در اختیار دادن اختیارات نیز باشد. از طرف دیگر، شهرداری زیرساخت‌های لازم را در حوزه فناوری و اطلاعات برای جایگزینی خیلی از خدمات در حوزه شهری در اختیار دارد که باید برای آینده برنامه‌ریزی شود تا از این امکانات بهتر از پیش استفاده شود؛ زیرا اگر چنین وقایعی در شهر رخ دهد می‌توان با سیستم‌های پشتیبان، حمایت‌های لازم را انجام داده و به ادامه حیات شهر کمک کرد. به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران با داشتن مجموعه بزرگی همچون سازمان فاوا می‌تواند جایگزین خیلی از سیستم‌های در اختیار حوزه حاکمیتی شود. به‌عبارتی دیگر می‌تواند زیرساخت‌ها را در اختیار بگذارد و به‌عنوان پشتیبان عمل کند. البته نباید فراموش کنیم که این موارد نیازمند حمایت دولت است تا زیرساخت‌ها توسعه یابد. نکته مهم دیگر آنکه، ما احتیاج به مدیریت واحد شهری داریم. اگر مدیریت واحد شهری وجود داشت خیلی از ظرفیت‌ها را با هم‌افزایی برای خدمت به‌کار می‌گرفتیم و زیرساخت‌ها کمتر دچار آسیب می‌شدند یا اگر هم آسیبی بود، پشتیبان‌ها می‌توانستند سریع جایگزین شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید