• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 آبان 1400
کد مطلب : 144025
+
-

نخواست یا نتوانست؟

دیاباته بعد از جدایی از استقلال احیا شده و در 4 بازی 6 گل برای الغرافه زده است

نخواست یا نتوانست؟

بهروز رسایلی

فصل گذشته وقتی هواداران استقلال عملکرد کابوس‌وار شیخ دیاباته در این تیم را می‌دیدند، اغلب‌شان به این فکر می‎کردند که مهاجم مالیایی به پایان دوران فوتبالش رسیده است. به هر حال او 33ساله بود و این سن کمی در فوتبال نیست. افت کیفی در چنین شرایطی محتمل است و به همین دلیل هم وقتی دیاباته از استقلال جدا شد، کمتر کسی از این بابت ابراز ناراحتی کرد. این اواخر کار به جایی رسیده بود که شیخ با وجود قرار گرفتن در شرایط بازی هم از سوی فرهاد مجیدی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. مجیدی حتی مهاجمی مثل آرمان رمضانی را به این بازیکن ترجیح می‌داد و جالب اینکه هواداران هم از این انتخاب راضی بودند. انگار همه پذیرفته بودند قصه شیخ تمام است و نباید روی او حساب کرد. دیاباته رفت و برای فصل جدید به الغرافه قطر پیوست؛ تیمی که آندرا استراماچونی سرمربی پیشین استقلال و خود شیخ را روی نیمکتش دارد. حالا اما این بازیکن به سرعت به فرم ایده‌آل و رؤیایی خودش برگشته؛ جایی که او در 4 بازی 6 گل به ثمر رسانده و در مصاف با الخور و وینفرد شفر هم برای تیمش هت‌تریک کرد. در دیاباته‌ای که ما در قطر می‌بینیم، مطلقا نشانی از افول نیست. او چپ و راست می‌درخشد و پنجه ببرش را به رخ می‌کشد. خب پس سؤال اینجاست که مشکل این بازیکن در فصل دوم حضورش در استقلال چه بود؟

  ذوقی که کور شد
شیخ دیاباته فصل اول حضورش در استقلال شوق و ذوق زیادی داشت و توانست عنوان آقای گلی مسابقات لیگ نوزدهم را هم به‌دست بیاورد. با این حال او در فصل دوم از چنین انگیزه‌ای برخوردار نبود که این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به‌عنوان مثال سازمان لیگ در مورد اهدای کفش طلا به شیخ اهمال و بدقولی کرد که این موضوع در فوتبال حرفه‌ای غیرقابل هضم است. از سوی دیگر تغییر کادرفنی را هم نباید نادیده گرفت. دیاباته کارش را در استقلال با استراماچونی شروع کرد و زیرنظر همین مربی هم جا افتاد، اما فصل دوم برای او با محمود فکری استارت خورد؛ مردی که نه‌تنها با استرا فاصله فنی محسوس داشت، بلکه از همان ابتدا با شخص دیاباته به مشکل خورد. عامل دیگر هم به بدحسابی و سوءمدیریت باشگاه مربوط می‌شد. مدیران وقت استقلال در پرداخت مطالبات دیاباته کوتاهی‌های زیادی داشتند و حتی به دفعات شایعه فسخ قرارداد این بازیکن به همین دلیل منتشر شد. او بعدها در مصاحبه‌اش با برنامه «فوتبال برتر» هم به این مسئله اشاره تلویحی کرد و گفت اگر روزی مدیریت صحیح به‌کار گرفته شود، بدش نمی‌آید به فوتبال ایران برگردد. مجموعه این دلایل باعث شد دیاباته طی دومین فصل حضورش در استقلال هرگز نشانی از آن فوروارد تیزچنگ و بی‌رحم نداشته باشد. حالا اما او احیا شده و گل‌هایش را برای الغرافه می‌زند.

  با یامگا از این کارها نکنید
گذشته‌ها گذشته و در موردش کار خاصی نمی‌شود کرد، اما کاش مدیران استقلال از این ماجرا عبرت بگیرند و رفتارشان را اصلاح کنند. دوست داشته باشیم یا نه، بازیکن خارجی فقط به‌خاطر پول به ایران می‌آید. در نتیجه بدحسابی و بدقولی باعث ناراحتی و ناامیدی این بازیکنان می‌شود. شما که اول تا آخر باید پول اینها را بدهید؛ خب درست و سر موقع این کار را بکنید تا لااقل سطح کارایی آنها پایین نیاید. مثلا با همین کوین یامگا خوش‌عهد باشید تا انگیزه و اشتیاق روز اول را تا آخر حفظ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید