• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 4 آبان 1400
کد مطلب : 143801
+
-

ماجرای تلخ پناهجویان ایرانی در مرز لیتوانی

سفارت ایران در بلاروس مأمور پیگیری وضعیت پناهجویان ایرانی در مرز لیتوانی شد. براساس گزارش‌های غیررسمی 13تبعه ایرانی شامل ۱۰مرد و 3زن چند روز است که در مرز بلاروس و لیتوانی گرفتار شده‌ و گفته می‌شود در دمای صفر درجه بدون غذا منتظر ورود به مرزهای اتحادیه اروپا مانده‌اند.
در نخستین واکنش‌های رسمی به این موضوع سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: متعاقب اطلاع وزارت امورخارجه از موضوع، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ماموریت یافت با فوریت این موضوع را پیگیری کند. بر این اساس سفارت بلافاصله در تماس با وزارت خارجه و دیگر نهادهای ذیربط بلاروسی، اقدام به کسب اطلاعات تکمیلی درخصوص وضعیت هموطنان گرفتار در مرز بلاروس - لیتوانی و حل مشکلات آنها کرد. طی این تماس‌ها، سفارت خواستار همکاری نهادهای ذیصلاح بلاروسی برای دسترسی به اتباع ایرانی گرفتار در مرز و رسیدگی فوری به وضعیت آنها شده است.
وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت و فوریت موضوع، تلاش شده با افراد گرفتار ارتباط مستقیم برقرار شود که بر همین اساس علاوه بر تماس تلفنی سفیر با یکی از اتباع گرفتارشده، هیأتی از سفارت برای رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی و تمهید شرایط بازگرداندن آنها به میهن عازم منطقه مرزی بلاروس- لیتوانی شد که براساس گزارش‌های دریافتی هم‌اکنون در منطقه مرزی به‌سر می‌برد و در تعامل با مرزبانی منطقه‌ای، در تلاش است در اسرع وقت مشکلات هموطنان گرفتار را مرتفع کند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: سفارت کشورمان به‌طور مستمر در تماس با نهادهای ذیربط بلاروسی بوده و نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران از وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز را رسما به اطلاع طرف بلاروس رسانده است، ضمن آنکه این موضوع از طریق سفارت بلاروس در تهران نیز پیگیری شده است.
خطیب‌زاده بیان کرد: اطمینان داریم دولت بلاروس در چارچوب روابط دوستانه تهران- مینسک، همکاری لازم و کافی برای رفع مشکلات این اتباع ایرانی را خواهد داشت و وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تا رفع مشکل این هموطنان این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید