• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 4 آبان 1400
کد مطلب : 143798
+
-

توصیه رئیسی به سفرای اروپایی

روابط با ایران را به آمریکا گره نزنید

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان فردا برای از سرگیری رایزنی‌ها با اتحادیه اروپا راهی بروکسل می‌شود

دولت
روابط با ایران را به آمریکا گره نزنید

‌رئیس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه برخی سفرای خارجی در نهاد ریاست‌جمهوری از آنان خواست تحت‌تأثیر فشارهای آمریکا برای مقابله‌جویی با ایران قرار نگیرند. سفرای جدید سوئیس، بلژیک، فنلاند، قبرس، آذربایجان و قرقیزستان دیروز با سیدابراهیم رئیسی دیدار داشتند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی پس از دریافت استوارنامه «کریستین دوسی» ، سفیر جدید سوئیس در تهران با بیان اینکه روابط 2 کشور همواره دوستانه بوده است، گفت: سوئیس همواره نقش مثبتی در حفظ و گسترش صلح داشته و انتظار می‌رود در دوران جدید نیز بتواند نقش مستقل خود را در برابر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا حفظ کند.
رئیسی پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید بلژیک نیز با اشاره به سوابق روابط دوستانه 2 کشور گفت: ایران علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها با بلژیک و اروپا در عرصه‌های اقتصادی و تجاری است اما نباید اجازه دهیم بیگانگان بر این روابط تأثیر بگذارند. او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: با وجود این، کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکردند. کشورهای اروپایی چه در توافق برجام و چه در مسائل دیگر نباید به‌نحوی عمل کنند که آمریکا احساس کند اروپا حوزه نفوذ اوست. رئیس‌جمهور گفت: آمریکا به‌دنبال توسعه و تحمیل اراده ظالمانه خود در دنیا است، اما کشورهای دیگر نباید اجازه دهند یکجانبه‌گرایی و دست‌اندازی آمریکایی‌ها به مناطق مختلف در دنیا ادامه یابد. رئیس‌جمهور ضمن دریافت استوارنامه سفیر جدید فنلاند نیز خطاب به او گفت: امیدواریم اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بتوانند در مسیر استقلال راهبردی پیشرفت و خود را از سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا جدا کنند، چرا که یکجانبه‌گرایی آمریکا به نفع جهان نیست. سیدابراهیم رئیسی ضمن تأکید بر لزوم پایبندی اروپا به تعهدات خود در قبال ایران، خطاب به سفیر جدید فنلاند گفت: امیدواریم در آستانه ۹۰ سالگی روابط 2 کشور و در دوره مأموریت شما شاهد گسترش روابط ایران و فنلاند باشیم. رئیسی غیر از سفرای اروپایی با سفرای کشورهای منطقه‌ای آذربایجان و قرقیزستان هم دیدار و گفت‌وگو داشت. او پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید قرقیزستان در تهران گفت: با توجه به عضویت 2 کشور در سازمان‌های متعدد منطقه‌ای ازجمله اکو و شانگهای، بسترهای مناسبی برای همکاری دوجانبه در زمینه‌های تجاری و ترانزیت وجود دارد. سطح کنونی روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور مطلوب نیست و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود، سطح همکاری‌های دوجانبه را ارتقا داد. سفیر جدید قرقیزستان در تهران نیز در این دیدار با تبریک آغاز پروسه عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای گفت: حضور ایران به‌عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای می‌تواند زمینه گسترش بیش از پیش روابط تهران و بیشکک را فراهم کند. وی روابط تجاری و بازرگانی، سرمایه‌گذاری مشترک و ترانزیت را از مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود برای گسترش تعاملات 2 کشور دانست و گفت: فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک فرصت مناسبی برای طراحی راهکارهای گسترش روابط 2 کشور در عرصه‌های مختلف است.

رئیسی با سفیر آذربایجان گفت‌وگو نکرد
دریافت استوارنامه سفیر جدید آذربایجان در ایران روز دوشنبه بدون نشست و گفت‌وگوهای مرسوم رئیس‌جمهور با سفرای خارجی برگزار شد. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری تنها یک تصویر از تقدیم استوارنامه سفیر آذربایجان به سیدابراهیم رئیسی منتشر کرد و گزارشی از گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با او منتشر نشد. روابط آذربایجان با ایران اخیرا بر سر صحبت‌های الهام علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور و تحرکات نظامی این کشور در مرزهای 2کشور دچار تنش شده بود.

مکث
دیپلمات ارشد چهارشنبه در بروکسل

معاون سیاسی وزیر امور خارجه فردا - چهارشنبه - برای گفت‌وگو با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به بروکسل می‌رود. علی باقری‌کنی دیروز در حساب توییتری خود نوشت: روز چهارشنبه، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه محور ادامه دهیم. وی اضافه کرد: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به‌صورت کامل و مؤثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم‌بدعهدی بیشتر فراهم کند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: مسئله این است که آیا طرف‌های مقابل از آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، ازجمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط‌مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟ باقری‌کنی تصریح کرد: ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش‌روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود. از آخرین دور مذاکرات که هفته آخر خردادماه در وین برگزار شد بیش از 4ماه می‌گذرد. دور هفتم این مذاکرات به تعویق افتاد و با تشکیل دولت سیدابراهیم رئیسی، بروکسل به‌عنوان محل دور بعدی مذاکرات انتخاب شده است. در آخرین اخباری که درباره دور جدید مذاکرات منتشر شده بود برخی نمایندگان مجلس خبر از برگزاری مذاکرات بروکسل در پایان مهرماه داده بودند. این نشست اما برگزار نشد و درخصوص دلایل تعویق آن نیز توضیحی ارائه نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید