• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 3 آبان 1400
کد مطلب : 143710
+
-

همشهری از روند انتخاب «قهرمان» برای اسکار2022 گزارش می‌دهد

پروانه نمایش؛ مسئله این است

پروانه نمایش؛ مسئله این است

روند انتخاب فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی به مراسم اسکار2022 طی چند روز گذشته حاشیه‌هایی را به‌ وجود آورده است.
به گزارش همشهری، در شبکه‌های اجتماعی فارسی طی چند روز گذشته پست‌هایی منتشر ‌شد که نویسندگان آنها به نحوه انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار اعتراض داشتند و روند انتخاب را مبهم و بدون درنظر گرفتن شانس فیلم‌های دیگر توصیف کردند. در این پست‌ها از فیلم‌هایی همچون «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری نام برده شد که با توجه به حضورشان در جشنواره‌های سینمایی در چند‌ماه اخیر، شانس معرفی به اسکار سال آینده از آنها سلب شده است.
در همین زمینه خبرنگار روزنامه همشهری با 2تن از اعضای هیات انتخاب در این زمینه گفت‌وگو کرده است. این 2نفر که تمایل ندارند نام‌شان عنوان شود، روند انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار2022 را تشریح کردند. براساس گفته‌های این 2شخص، شورای انتخاب فیلم‌هایی را مدنظر داشته که دارای پروانه نمایش بوده‌‌اند. براساس این ملاک، فهرستی از 30فیلم شامل فیلم‌های داستانی و مستند تهیه شد. از میان این فهرست 3فیلم «بندر بند» ساخته منیژه حکمت، «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی و «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی به‌ فهرست نهایی راه یافتند که شورا پس از بررسی شرایط این 3فیلم به حضور فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی به‌عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار با اکثریت آرا رأی داد. هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار2022، شامل محمدعلی نجفی(کارگردان و رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما)، پریوش نظریه(بازیگر)، مهدی سجاده‌چی(فیلمنامه‌نویس)، محمدمهدی عسگرپور(کارگردان و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر)، شادمهر راستین(فیلمنامه‌نویس)، فریدون جیرانی(فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، رسول صدرعاملی(تهیه‌کننده و کارگردان) و رامین حیدری‌فاروقی(کارگردان) و رائد فریدزاده(دبیر شورای بین‌الملل و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) است.
اصغر فرهادی در سال2012 برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» و در سال2017 برای فیلم «فروشنده» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کرده است. او برای پنجمین‌بار در رقابت اسکار حاضر می‌شود. سینمای ایران به جز فیلم‌های فرهادی در سال1998 با فیلم «بچه‌های آسمان» در فهرست نامزد‌های نهایی قرار داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید