• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد مطلب : 143432
+
-

آغاز به‌کار سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه

موتوری که روشن نشد!

گزارش
موتوری که روشن نشد!

یاور یگانه -  روزنامه نگار

روز گذشته مراسم افتتاحیه‌سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه در سالن ۸ پردیس سینمایی «ایران مال» برگزار شد. معمولا هیجان و التهاب جشنواره فیلم کوتاه در روزهای پیش از شروع جشنواره به اوج خود می‌رسد و با آغاز جشنواره این هیجان و التهاب که گاه با نارضایتی عوامل فیلم‌های بیرون‌مانده از جشنواره همراه است، افول می‌کند و جشنواره‌ای اداری و کم‌شور برگزار می‌شود. آنچه در روز اول جشنواره به چشم می‌خورد، این بود که موتور جشنواره هنوز روشن نشده و حداقل یکی، دو روز باید بگذرد تا جشنواره شور و حالی پیدا کند. این در حالی است که در یک جشنواره یک‌هفته‌ای، هر روز آن دارای اهمیت است و دست‌اندرکاران جشنواره باید برای برگزاری آن از همه روزها به نحو احسن استفاده کنند. اتفاق مهم روز اول جشنواره، مراسم افتتاحیه آن بود و برای اینکه دیدنی ها بر سر زبان ها بیفتند، باید چند روزی صبر کرد تا فیلم‌ها دیده شوند.  

تمرکز جشنواره بر سینمای تجربی
جشنواره امسال فرق اساسی با دوره‌های گذشته دارد و آن راه یافتنش به فهرست جشنواره های مورد تأیید اسکار است. مثل نشست خبری، دبیر این جشنواره در افتتاحیه نیز بر این موضوع تأکید کرد. در ابتدای مراسم افتتاحیه، سیدصادق موسوی، دبیر جشنواره، در سخنانی گفت: «سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، طبق سال های گذشته، در 2 بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. امسال از سوی آکادمی اسکار نیز تأییدیه گرفتیم تا در خاورمیانه سومین کشور و در آسیا هفتمین کشوری باشیم که به این امر مهم دست یافته است. امسال ۱۲۸ کشور با ۶هزار و 142 فیلم در دبیرخانه، آثار خود را ثبت کردند. در بخش ملی نیز هزار و 775 فیلم ثبت‌نام کردند و بعد از رقابت تنگاتنگ ۷ درصد از افراد توانستند به این دوره از جشنواره راه پیدا کنند که در بخش داستانی ملی به ۴ درصد و در بخش بین‌المللی به کمتر از یک درصد می‌رسد.» دبیر جشنواره ادامه داد: «به قصد دانش‌افزایی ۲۰نشست تخصصی رایگان نیز از طریق پلتفرم‌ها برگزار خواهد شد. با تمرکز بر غنای تئوریک سینمای تجربی در این دوره، تمرکز جشنواره به این حوزه معطوف شده است و امیدواریم این رویداد سینمایی، فرصت مغتنمی برای کشف استعدادهای جدید به شمار بیاید. از تمامی فیلمسازان سراسر دنیا و به‌خصوص ایران که فرصت اکران آثارشان را به هر دلیلی نداشتیم عذر خواهی می‌کنیم و امیدواریم که فرصت دیده و تشویق شدن را در سایر رویدادها پیدا کنند.»

فیلم کوتاه، سرآغاز حرکت‌هایی سازنده
موسوی در ادامه، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مناسبت آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده بود: «فیلم کوتاه، سرآغاز حرکت‌هایی سازنده و ثمربخش است و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خاستگاه چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه بوده و به‌دلیل ارتباط تنگاتنگش با نسل جوان و نوگرای کشور، افق نگاه آن باید مبتنی بر نگاهی ملی و انقلابی باشد و امروز در دومین گام انقلاب، با حضور نسل جوان متعهد، کار آزموده، دانا و پرانگیزه سبب شکوفایی و بالندگی فرهنگ ایرانی- اسلامی و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی خواهد شد. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب‌ هنر سینما بدون شک، یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملا مسلطی که تاکنون هیچ روایتگری تا به امروز در بین این شیوه‌های هنری و روایت یک واقعیت و حقیقت، به این کارآمدی نیامده و می توان گفت؛ روایتگری، یک هنر پیچیده ، پیشرفته و متعالی است.
رونمایی از کتاب‌های انتشارات انجمن سینمای جوان
رونمایی از کتاب‌های جدید انتشارات انجمن سینمای جوان، بخش دیگر این مراسم بود. سعید پوراسماعیلی، مدیر فرهنگی و آموزش در این مراسم گفت: «انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، مدتی تعطیل بود تا دوباره از فستیوال ۳۴ به بعد، با تمرکز بر فیلم کوتاه، آثار بسیاری در این انتشارات به چاپ رسیدند. از آنجا که جان دادن به فیلم از طریق فیلمنامه است، سعی کردیم تمرکزمان بر فیلمنامه فیلم کوتاه باشد. تمرکز این دوره نیز بر محوریت «سینمای تجربی» متکی بود.
این در حالی است که گاهی می‌بینیم که جسارت فیلم کوتاه به محاق رفته و صرفا از سینمای بلند روایتگری می‌کند.» البته، به‌رغم این رونمایی، کتاب‌های رونمایی‌شده، آماده عرضه نبودند و ظاهرا در اواخر آبان‌ماه منتشر و توزیع می‌شوند. با توجه به اینکه جشنواره، تمرکز خود را بر روی سینمای تجربی گذاشته، بهتر بود که برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای توزیع همزمان کتاب‌ها با آغاز جشنواره انجام می‌گرفت.
هرچند مسئولان جشنواره در جواب خبرنگار همشهری، علت نیاوردن کتاب‌ها به جشنواره را معضل کرونا و رعایت مسائل بهداشتی عنوان کردند.

معماری مفارقت
امسال نیز همچون سال گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران در «ایران مال» برگزار می‌شود که نقدهای زیادی به معماری و سر و شکل این مجتمع غول‌‌آسا وارد  شده است. اما آنچه از این مجتمع تجاری به جشنواره فیلم کوتاه مربوط می‌شود، آن است که اساسا این مجتمع، مکان مناسبی برای برگزاری جشنواره نیست. طراحی فضای داخلی طبقه سوم که محوطه برگزاری جشنواره است، به‌نحوی است که میان آدم‌ها فاصله می‌اندازد و کسانی که به جشنواره مراجعه می‌کنند تا مدت‌ها گیج و مبهوتِ یافتن سالن‌های نمایش یا ستاد خبری یا دوستان و آشنایان شان هستند و از چم و خم فضا بی‌اطلاع‌اند. جشنواره به فضایی گرم و خودمانی نیاز دارد تا شوری برانگیزد و فضای سرد ایران مال و معماری نامتجانس آن، با این صمیمیت تناسبی ندارد.
جشنواره فیلم کوتاه تا دوم آبان‌ماه به‌صورت برخط در سامانه‌های آنلاین و حضوری در ایران مال برپاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید