• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14340
+
-

شعرخوانی در مصلای تهران

نگاهی به مجموعه شعرهایی که چاپ نخست‌شان در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

کتاب
شعرخوانی در مصلای تهران

مرتضی کاردر/ خبر‌نگار
دو، سه روز بیشتر به آغاز نمایشگاه کتاب نمانده است و ناشران سخت در تکاپوی انجام مراحل نهایی کارهای فنی کتاب‌ها برای رساندن آنها به سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران هستند.

در گزارش امروز نگاهی  ‌داشته‌ایم به شماری از مجموعه شعرهایی که چاپ نخستشان در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.



پیانو برای گوش ونگوک

نیماژ یکی از ناشرانی است که به شکل تخصصی به انتشار شعر و داستان می‌پردازد. کتاب های«قسمتی که دیده نمی‌شود» سروده ارسلان جوانبخت، «غم‌های تزیینی» سروده محسن بیدوازی، «سرایت» سروده حسن آذری، «پیانو برای گوش ونگوک» سروده محمد گنابادی، «عشق مرگ مضاعف است» سروده رضا کاظمی و «پروردگارا! ایران را به‌خاطر بسپار» سروده کورش کرم‌پور، از مجموعه شعرهای سپیدی هستند که چاپ اول آنها توسط این ناشر به نمایشگاه کتاب می‌آید.

کورش کرم‌پور از شاعران پیشرو دهه70 بوده که تاکنون مجموعه‌های بسیاری از او منتشر شده است. رضا کاظمی نیز از شاعرانی است که شعرهای کوتاهش در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده ‌است.

در بخش مجموعه شعرهای کلاسیک نیز کتاب‌های «سایه» سروده احسان افشاری، «بیمار بعدی» سروده یاسر قنبرلو، «محبوب» سروده احسان بایگی، «نوار» سروده علی کمارجی، «سیب هوس» سروده امید صباغ‌نو، «می‌خواهمت ای خواسته غیرحضوری» سروده محمد سلمانی از مجموعه غزل‌هایی هستند که نیماژ آنها را به نمایشگاه کتاب خواهد آورد. محمد سلمانی از شاعرانی است که نزدیک به نیم قرن است به حضور آرام و بی‌حاشیه خود در غزل امروز ادامه می‌دهد. شعرهای بسیاری از او در ذهن مخاطبان غزل فارسی جا گرفته است که از مشهورترین‌هایشان می توان به غزل «بی‌حرمتی به ساحت خوبان قشنگ نیست/ باور کنیم پاسخ آیینه سنگ نیست» اشاره کرد.

چندی پیش عکس‌های صف طولانی مخاطبان برای جشن امضای کتاب سیب هوس در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد و تعجب بسیاری را برانگیخت.



معجزه در ساعت پنجعصر

نشر روزنه اخیرا بخش شعر خود را فعال و چند مجموعه شعر منتشر کرده است. «رگباد» سروده سپیده نیک‌رو، «معجزه در ساعت پنج عصر» سروده سجاد روشنی، «غزل برای غزل» از احمد ابومحبوب و «زیبایی‌ات به وقت محلی» سروده مرتضی بخشایش 4مجموعه‌ای هستند که در دوره جدید انتشار مجموعه شعرهای نشر روزنه با دبیری فاضل ترکمن منتشر شده‌اند و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

از سپیده‌نیک‌رو پیش از این کتاب «درخت سؤال نمی‌کند، می‌افتد» در نشر چشمه منتشر شده بود. عاشقانه‌های این شاعر در شبکه‌های مجازی با استقبال مخاطبان مواجه شده است.



عاشقی جرم قشنگی است

نشر چشمه در یکی، دو سال گذشته سراغ شاعران غزلسرا رفته و مجموعه شعرهایی از این شاعران را منتشر کرده است. پس از مجموعه شعرهای «فرجام» سروده محمدسعید میرزایی، «شلتاق» سروده غلامرضا طریقی و «ماه و ماهی» سروده علیرضا بدیع که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد، نشر چشمه اخیرا مجموعه غزل‌های «عاشقی جرم قشنگی است» سروده بهروز یاسمی و «مخالف‌خوانی» سروده جواد زهتاب را منتشر کرده است. بهروز یاسمی از شاعران غزلسرایی است که بیش از دو دهه است با زبانی سالم و پاکیزه در غزل امروز حضور دارد. جواد زهتاب نیز از شاعرانی است که همچنان ویژگی‌های بوطیقایی غزل را رعایت کرده و عاشقانه در قالب جاودانه غزل گام برمی‌دارد.

«دارم می‌گذارم به زندگی‌ام ادامه دهم» از محسن مرادی، «بی‌نظمی» سروده آرمین یوسفی و «آچمز» سروده داوود ملک‌زاده ازجمله مجموعه‌ شعرهای آزاد نشر چشمه است که چاپ اولشان در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

«تابستان و غم» آخرین مجموعه شعر احمدرضا احمدی نیز از مجموعه شعرهایی است که نشر چشمه آن‌ را به نمایشگاه کتاب خواهد آورد.



بنت انجیر

«طراح صحنه» سروده محمدحسن جمشیدی، «سالیان» سروده سجاد سامانی، «این کوه سرش همیشه زیر برف است» سروده محمد عالی‎زاده، «از تو چه پنهان» سروده مجید ترکابادی، «نشد پروانه باغ تو باشم» سروده ظاهر سارایی، «در دلم جز غزل نمی‎گنجد» سروده مصطفی جلیلیان مصلحی، «غم چیز دیگری‎ست» نوشته زهرا محدثی خراسانی و «بنت انجیر» سروده محمد رمضانی فرخانی از مجموعه شعرهایی است که نشر سوره مهر به نمایشگاه کتاب خواهد آورد. بنت انجیر یک منظومه بلند است در حال و هوای شعر فلسطین که به محمود درویش تقدیم شده است و منظومه‌های روایی شاعران بزرگ فلسطین مثل محمود درویش و سمیح‌القاسم و معین بسیسو را به یاد می‌آورد؛ مجموعه‌ای پیشرو که با آنچه پیش از این ذیل عنوان شعر فلسطین به زبان فارسی سروده شده است، تفاوت بسیار دارد.



مانیفستی برای قرن بعد

کتاب فانوس از ناشرانی است که در یکی، دو سال گذشته به شمار ناشران ادبیات اضافه شده است. «مانیفستی برای قرن بعد» و «در هیأت راهبه‌ها» 2 کتاب تازه‌ محمد درودگری است که نشر فانوس آنها را منتشر کرده است. مانیفستی برای قرن بعد یک منظومه بلند است با نگاهی سیاسی اجتماعی به تحولات و اتفاقات منطقه در سال‌های اخیر؛ شعری بلند از شاعری که پیش از این بیشتر شعر کوتاه سروده است. «خط سیاه، مترو لندن» سروده علیرضا آبیز مجموعه دیگر کتاب فانوس است. علیرضا آبیز از شاعرانی است که در سال‌های اخیر شعرهایش به زبان‌های دیگر ترجمه  و با استقبال مخاطبان در آن سوی مرزها مواجه شده است.



پیر گل‌فروش

از دیگر مجموعه‌هایی که چاپ نخستشان به نمایشگاه می‌آید، می‌توان به مجموعه شعر «چشمانت اگر نیلی بود» سروده ساغر شفیعی اشاره کرد. نشر مروارید مجموعه تازه شفیعی را منتشر کرده است. زبان سالم و نگاه متمایز و متشخص ساغر شفیعی او را از دیگر شاعران زن سال‌های اخیر متمایز می‌کند.

نشر سلمان پاک 2مجموعه شعر از عبدالرضا رضایی‌نیا منتشر کرده است؛ «پیر گل‌فروش» مجموعه شعرهای نیمایی رضایی‌نیاست و «ماه ارغوان» مجموعه شعرهای عاشورایی او. رضایی‌نیا یکی از معدود شاعرانی است که همچنان به قالب نیمایی وفادار مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید