• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 مهر 1400
کد مطلب : 143299
+
-

پوشک‌های نیم میلیونی برای از ما بهتران

شیر خشک و پوشک، از مهم‌ترین هزینه‌های زندگی بچه‌دارها محسوب می‌شود که اگر به مدد شیر مادر از خرید اولی بتوان شانه ‌خالی کرد، از دومی به هر صورت گریزی نیست. تا چند سال پیش بازار ایران پر از پوشک‌های خارجی بود و برندهای پمپرز، اوی بیبی، جان‌ببه، مولفیکس و غیره 90درصد سهم بازار را در اختیار داشتند. 
چند برند ایرانی مثل مای بیبی و مرسی تا یک‌دهه پیش در سایه وارداتی‌ها سهم کمی از بازار داشتند اما امروز شرایط متفاوت شده است.  ‌اکنون مولفیکس که حالا در داخل کشور تولید می‌شود در کنار مای بیبی بیش از 90درصد سهم بازار را در اختیار گرفته‌اند و از پوشک‌های اصل خارجی کمتر اثری دیده می‌شود. البته نه اینکه اصلا نباشند، اما بودنشان به شکلی است که بخش بسیار کمی از مصرف‌کنندگان از آن سود می‌برند. پوشک‌های خارجی هم مثل دیگر کالاهای خارجی ممنوع‌الورود، در برخی سوپرمارکت‌ها برای مشتری‌های خاص عرضه می‌شوند و قیمت‌هایی نزدیک به 500هزار تومان دارند. از خارجی‌ها و قیمت‌های گزافشان که بگذریم، پوشک‌های تولید داخل هم در یک سال اخیر به‌شدت افزایش نرخ داشته‌اند و فریاد بچه‌دارها از گرانی پوشک بلند است. پوشک ‌کامل هیچ‌کدام از برندهای ایرانی قیمتی زیر 120هزار تومان ندارد و پوشک‌های شورتی از این هم گران‌ترند. 
برآورد قیمت‌ و تعداد پوشک‌ها نشان می‌دهد هر عدد پوشک بچه هم‌اکنون بین 3.500 تا 3.900تومان برای بچه‌دارها آب می‌خورد درحالی‌که تا زمستان پارسال این قیمت از 1.800تومان بیشتر نبود. پوشک بچه هم مثل دیگر محصولات سلولزی در یکی دو سال گذشته به‌شدت افزایش قیمت داشته که دلیل آن وارداتی بودن مواداولیه و وابستگی به نرخ ارز عنوان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید