• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 26 مهر 1400
کد مطلب : 143195
+
-

رونق چرخه اکران با فیلم‌های جدید

علاوه بر «پوست»، فیلم‌های «مغز استخوان» و«رمانتیسم عماد و طوبی» اکران می‌شوند

رونق چرخه اکران با فیلم‌های جدید

فهیمه پناه‌آذر - خبرنگار

رفته‌رفته بازار سینما با اکران فیلم‌های جدید داغ می‌شود؛ فیلم‌هایی که‌طی 2سال گذشته در ترافیک اکران بودند و با توجه به وضعیت اکران و تعطیلی سالن‌های سینما به‌خاطر پیک‌های کرونا کسی راغب به اکران فیلم جدیدش نبود. حالا در روزهای پایانی مهر‌ماه اکران‌های جدید دومین‌ماه پاییز مشخص شدند.
با توجه به اکران جدید فیلم «پوست» برادران ارک، 2فیلم سینمایی «مغز استخوان» و «رمانتیسم عماد و طوبی» به سینماها می‌آیند. پیش‌تر نیز خبر اکران فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی از هفته اول آبان‌ماه و «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری از هفته اول آذر‌ماه نیز منتشر شده بود. قبلا اعلام شده بود که فیلم شهرام مکری همزمان با «قهرمان» روی پرده می‌رود، اما شایسته عنوان کرده که اکران فیلم از آذر‌ماه خواهد بود. «چپ راست» حامد محمدی هم از فیلم‌هایی است که در صف نوبت اکران قرار دارد.
مرتضی شایسته، دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبات جلسه روز گذشته (یکشنبه) شورا که در سالن کنفرانس سینما آزادی تشکیل شده بود، ‌می‌گوید: «فیلم سینمایی «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی و «رمانتیسم عماد و طوبی» کاوه صباغ‌زاده از ۱۲ آبان‌ماه به سینماها می‌آیند.»
شایسته همچنین از دفترهای پخش و تهیه‌کنندگانی که فیلم‌هایشان با پروانه نمایش سال‌های 98تا 1400است، ‌خواست‌ که اسامی فیلم‌ها را به شورای صنفی نمایش اعلام کنند. وی تصریح می‌کند: «اولویت اکران در سال ۱۴۰۱ با فیلم‌هایی خواهد بود که پروانه نمایش آنها مربوط به سال ۱۴۰۰ باشد.»
فیلم‌های «درخت گردو» محمدحسین مهدویان، «تک تیرانداز» علی غفاری، «مدیترانه» و «کله‌پوک» ازجمله آثاری هستند که به نمایش خودشان ادامه می‌دهند. البته سازندگان فیلم سینمایی «دینامیت» هم گفته‌اند که اکران فیلم تا نوروز 1401ادامه خواهد داشت.
سیدابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم «دینامیت» می‌گوید: «این فیلم در سال ۱۴۰۰ تنها در سالن‌های سینما اکران می‌شود و تا نوروز ۱۴۰۱ روی پرده می‌ماند. بعد از آن برای ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. فیلم سینمایی «دینامیت» تنها فیلمی است که این اجازه را دارد تا زمانی که فروش دارد، روی پرده بماند و این امتیازی بود که برای اکران فیلم درنظر گرفته شده است. آنچه امروز شاهد هستیم، اینکه با توجه به فروش یک ونیم‌میلیاردی فیلم در هر هفته، آن هم در شرایط کرونایی فیلم تا نوروز ۱۴۰۱ می‌تواند اکرانش را ادامه دهد.»
یکی از فیلم‌های جدیدی که وارد چرخه اکران شده «پوست» برادران ارک است؛ فیلمی که به‌گفته تهیه‌کننده‌اش به‌تازگی وارد فضای اکران شده و موضوع و فضای آن در سینمای ایران کمتر تجربه شده و کمی سینماداران در ارائه سانس آن احتیاط می‌کنند. به‌گفته محمدرضا مصباح در 2روز ابتدای اکران فیلم بیش از 2هزار نفر به تماشای «پوست» نشستند.

فیلم‌های جدید در هنر و تجربه
یکی از فیلم‌هایی که اکرانش در این گروه ادامه دارد، «دشت خاموش» احمد بهرامی است و علاوه بر این قرار است فیلم‌های مستند جدیدی هم در این گروه اکران خود را آغاز کنند.
مستندهای «پنهان» به کارگردانی شیرین برق‌نورد و «برندگان» ساخته امید عبداللهی فیلم‌های جدیدی هستند که در ادامه طرح اکران حقیقت روی پرده می‌روند. مستند «پنهان» فیلم مقاله‌ای کوتاه درباره موضوع ملیت است. ملی‌گرایی، دیواری پنهان است و به همان اندازه بی‌رحمانه مانند دیوار برلین، می‌تواند مردم را از یکدیگر جدا کند. همچنین مستند نیمه بلند «برندگان» درباره تکاپوی 2 شخصیت از 2نسل متفاوت ایران امروز است که در لاتاری گرین‌کارت برنده شده‌اند و حالا می‌خواهند برای تحقق آرزوهای خود و یافتن یک زندگی بهتر، به آمریکا مهاجرت کنند. همچنین از 28مهر‌ماه مستند «بانو قدس ایران» در پلتفرم «هاشور» و مراکز فرهنگی و دانشگاهی به نمایش درمی‌آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید