• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 142986
+
-

قول‌هایی برای مسکن دولتی

در هفته پیش‌رو قرار است سامانه ثبت‌نام مسکن دولتی معرفی شود. همچنین در تعیین سقف وام مسکن دولتی، اعطای زمین رایگان به متقاضیان مسکن در 5دهک پایین جامعه، اصلاح قاعده قرمز شدن فرم جیم و زمینه‌سازی برای ورود فناوری‌های جدید ساخت مسکن، دیگر اقداماتی است که دیر یا زود برای ساخت مسکن دولتی تعیین تکلیف خواهد شد.
به گزارش همشهری، وزیر راه و شهرسازی که در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان فارس او را همراهی می‌کرد، در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی این استان مسائلی در موردبحث اجرای قانون جهش مسکن ارائه کرد که می‌تواند بخشی از زوایای مبهم این موضوع را روشن کند.
رستمی قاسمی می‌گوید: در قانون جهش تولید مسکن برای دهک‌های یک تا ۵زمین مجانی است و قطعا این مسئله اجرا می‌شود. ازنظر او، قانون جهش تولید مسکن به الحاقیه نیاز دارد که به‌عنوان متمم قانون جهش تولید مسکن یا پیشنهاد قانون بودجه۱۴۰۱ به مجلس ارائه خواهد شد تا مسیر مسکن دار شدن مردم را تسهیل کند. یکی از نکاتی که وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده این است که نباید برای ساخت مسکن در استان سقف تعیین شود و باید به‌اندازه نیاز مردم مسکن ساخت. نکته دیگر اینکه به‌گفته او، در هفته جاری سقف وام مسکن دولتی در شورای‌عالی پول و اعتبار تصویب خواهد شد و پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای سقف تسهیلات ارزان‌قیمت در شهرها تا ۴۰۰میلیون تومان و در روستاها تا ۲۵۰میلیون تومان است. قاسمی می‌گوید: این مسئله کاملا محاسبه شده و از هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد؛ ضمن اینکه دولت از طریق صندوق مسکن به اقشار ضعیف کمک می‌کند، سود آن‌هم کاهش یافته و بازپرداخت به‌صورت پلکانی خواهد بود.
کاهش مالیات احداث بنا نیز از مسائلی است که وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرده و می‌گوید: دولت در اجرای قانون جهش تولید مسکن از محل منابع خود زیرساخت‌ها را ایجاد خواهد کرد و برای اخذ پروانه و مالیات تخفیف خواهیم داد به‌گونه‌ای که اکنون مالیات یک واحد مسکونی ۴۰ میلیون تومان است که در این قانون حدود یک‌میلیون تومان پیش‌بینی شده است. همچنین هزینه پروانه ساخت را نیز دولت تقبل می‌کند تا بهترین شرایط برای توسعه و احداث مسکن در کشور فراهم شود. قاسمی در مورد فرآیند ثبت‌نام متقاضیان مسکن دولتی نیز می‌گوید: نشانی سامانه جدید ثبت‌نام مسکن هفته جاری پس از تعیین عدد تسهیلات اعلام می‌شود که مردم بتوانند به‌صورت مشخص در آن ثبت‌نام کنند. ضمن اینکه به تغییراتی در فرم جیم نیز نیاز است که به‌دنبال آن تغییرات هستیم تا اگر کسی پیش‌تر خانه داشته و اکنون ندارد یا اگر کسی ازدواج نکرده و قصد ازدواج دارد نیز بتواند از این تسهیلات بهره‌مند شود. ورود فناوری جدید احداث نیز ازجمله نکاتی است که هفته گذشته به نقل از وزیر راه و شهرسازی مطرح شد و دوباره در سفر اخیر او به استان فارس نیز بدون ارائه جزئیات مطرح شده است.  قاسمی با اشاره به اینکه در ایران عمدتا از فناوری رده سوم برای ساخت استفاده می‌شود، می‌گوید: این درحالی‌است که در جهان فناوری‌های رده ششم و هفتم نیز وجود دارد؛ ازاین‌رو با برخی کشورها مذاکره کردیم که فناوری جدید ساخت مسکن را وارد کشور کنیم و اکنون نمایندگان این کشورها در تهران حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید