• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 مهر 1400
کد مطلب : 142871
+
-

معرفی کتاب‌هایی با موضوع داروهای گیاهی

معجزه عسل و زعفران

تجویز دمنوش‌های گیاهی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا نشان داد که داروهای گیاهی گاهی بیش از داروهای شیمیایی در بهبود وضعیت جسمانی بسیاری از بیماران اثر دارد و استفاده از عصاره گیاهانی که خواص دارویی دارند تا چه حد شفابخش است. با پیشرفت روزافزون علم پزشکی و دارویی، آنچنان که باید به خواص معجزه‌آسای برخی گیاهان اهمیت داده نمی‌شود و بیشتر بیماران، نتایج زودرس و آنی را جست‌وجو می‌کنند. برای آشنایی با انواع گیاهان و خواص دارویی آنها کتاب‌های بسیاری هم منتشر شده که هر کدام حکم پنجره‌ای رو به دنیای طب اسلامی و گیاهی را دارند. به‌عنوان نمونه چند نسخه از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی را که تاکنون در این زمینه منتشر شده‌اند به شما معرفی کرده‌ایم.

کاربرد گیاهان دارویی در ورزش
   نویسنده: مسعود حسین‌زاده     ناشر: صبح امروز

کتاب «کاربرد گیاهان دارویی در ورزش»، خواننده را با کاربردها و خواص درمانی گیاهان دارویی در زمینه‌ ورزش آشنا می‌کند. با استفاده از این کتاب می‌توانید به اطلاعاتی جامع و کافی برای ورود به دنیای گیاه‌درمانی دست یابید. بیشتر ورزشکاران علاقه زیادی به افزایش آمادگی جسمانی دارند اما همه آنها می‌دانند که استفاده بی‌رویه از مکمل‌ها و داروهای شیمیایی و هورمونی چه عواقب مخربی دارد. کتاب کاربرد گیاهان دارویی در ورزش، برخی گیاهان دارویی که از آنها برای تقویت قوای جسمانی استفاده می‌شود و برای ورزشکاران همه رشته‌های ورزشی مناسب است را معرفی می‌کند. بی‌جهت نیست که این کتاب همواره مورد اقبال ورزشکاران، مربیان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های ورزشی قرار گرفته و جزو پرفروش‌ها به‌شمار می‌رود.

آپوکاروتنوئیدهای زعفران
   نویسنده: شعیب احمد بابا، ناشیمان اشرف    ناشر: انتشارات مرندیز

این کتاب شما را با مسیرهای بیوسنتز اصلی‌ترین ترکیبات دارویی زعفران و آنزیم‌های موجود در آن آشنا کرده و سپس به شرح خواص دارویی این گیاه ارزشمند می‌پردازد. محبوبیت زعفران بین مردم جهان به‌خاطر ترکیباتی مثل رنگ، عطر و طعم این گیاه است و به همین دلیل آن را به گرانبهاترین ادویه جهان بدل کرده. این ترکیبات که در گروه آپوکاروتنوئیدها جای گرفته‌اند، خواص دارویی منحصر به فردی مثل ضد‌سرطانی، ضد‌التهابی و محافظت از قلب دارد. نویسنده روایت می‌کند که استفاده از زعفران برای دستیابی به اهداف درمانی به دوران روم و یونان باستان برمی‌گردد و در آن دوران از این گیاه گرانقیمت و کمیاب برای درمان مشکلات گوارشی سرفه، کولیک، بی‌خوابی، اختلال زنانه و بیماری قلبی و به‌عنوان داروی مسکن و آرام‌بخش استفاده می‌کردند.

 پرورش گیاهان دارویی و معطر
   نویسنده: ساسان جعفرنیا، سارا خسروشاهی     ناشر: سخن گستر

کتاب «پرورش گیاهان دارویی و معطر» به آموزش تکثیر و پرورش گیاهان دارویی و درختان و درختچه‌های دارویی و معطر می‌پردازد و در این زمینه اطلاعاتی جامع در اختیار شما قرار می‌دهد. این کتاب کاملاً کاربردی است و با تصاویر گویایی که دارد، شما را در همه مراحل رشد و پرورش گیاهان دارویی همراهی می‌کند. اگر به پرورش گیاهان دارویی علاقه دارید و می‌خواهید به‌طور جدی‌تر وارد دنیای گیاهان دارویی شوید، پیشنهاد ما به شما مطالعه کتاب پرورش گیاهان دارویی و معطر است. این کتاب، اثری کم‌حجم و مهم است و مطالعه آن برای آشنایی با پرورش گیاهان دارویی می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

گیاه درمانی
   نویسنده: رودولف فریتز ویس، فولکر فینتلمن     ناشر: سخن گستر

کتاب «گیاه درمانی» هم اثری کاربردی است که علاوه بر معرفی علم گیاه‌شناسی، استفاده از داروهای گیاهی برای پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها و داشتن زندگی سالم را به شما ارائه می‌دهد. جداسازی و تعیین خواص شیمیایی اجزای گیاه یکی از موضوعات بسیار مهم در علم گیاه‌شناسی است و کتاب گیاه‌درمانی شما را با بخشی از این موارد آشنا می‌کند. این کتاب می‌تواند به شما در درمان برخی بیماری‌ها کمک کند و مقدمه‌ای برای مطالعه‌ کتاب‌های تخصصی‌تر باشد. نویسنده‌های کتاب از هرگونه گزافه‌گویی خودداری کرده‌اند و هر اطلاعاتی که درباره ساختار گیاهان دارویی گردآوری کرده‌اند را به‌طور خلاصه در این کتاب جای داده‌اند.

عسل درمانی
   نویسنده: اکرم منصوری     ناشر: یاقوت سپاهان

عسل یکی از هدیه‌های ارزنده و پرانرژی طبیعت است که در قرآن‌ کریم از آن به‌عنوان ماده شفابخش یاد می‌کنند. در کتاب انجیل مسیحیان هم از عسل به‌عنوان مظهر فراوانی و نعمت یاد کرده‌اند و در یونان باستان عسل را یکی از هدایای گرانبهای طبیعت می‌دانستند و از آن به‌عنوان خوراک بهشتی نام می‌بردند. در این کتاب به‌صورت مختصر درباره فراورده‌های زنبورعسل و نمونه‌های مختلف عسل و همچنین تشخیص عسل طبیعی از نمونه‌های تقلبی توضیح داده شده و اطلاعاتی درباره طریقه درمان برخی بیماری‌ها با این ماده شفابخش را پیش‌روی مخاطب قرار داده است.

درمان سنتی براساس طب اصیل ایرانی- اسلامی
   نویسنده: سیدهادی فاطمی     ناشر: سوره مهر

این کتاب روایت می‌کند که چگونه از اصول طب اصیل اسلامی می‌توان برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد و روش‌های درمانی ساده و کاربردی را به مخاطب آموزش می‌دهد. نویسنده بر این باور است که راهکارهای درمانی طب سنتی به ‌اندازه‌ شیوه‌های درمانی جدید تأثیرگذار است و گاهی درمان برخی از بیماری‌ها تنها با توسل به اصول طب سنتی ممکن می‌شود. کتاب «درمان سنتی براساس طب اصیل ایرانی- اسلامی» در 2بخش «طب سنتی» و «طب اسلامی» تدوین ‌شده است. بخش دوم کتاب شامل احادیثی در مورد جسم و سلامتی نقل شده و نویسنده این حدیث‌ها را نشانه‌ای از اصالت و هویت روش‌های درمانی گیاهی می‌داند.

خواص گیاهان دارویی و عرقیات شفابخش
   نویسنده: داریوش صالحی     ناشر: یاقوت سپاهان

این کتاب به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. مثلا در گذشته سرطان‌ها و تومورها را چگونه بدون عمل جراحی درمان می‌کردند؟ یا مصریان باستان چگونه پوست خود را جوان و زیبا نگه می‌داشتند؟ آن موقع که خبری از پروتئین‌ها و مکمل‌های شیمیایی نبود، چگونه قهرمانان و پهلوانان بزرگی چون پوریای ولی در عرصه ورزش ظهور کردند؟ نویسنده تلاش می‌کند خواص معجزه‌آسای داروهای گیاهی را برای مخاطب تشریح کند و برای این کار گریزی می‌زند به دوران ایران باستان که برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج به انواع گیاهانی که در طبیعت می‌رویید پناه می‌بردند. این کتاب را برای کسانی که به مصرف عرقیجات گیاهی اعتقاد دارند توصیه می‌کنیم.

درمان بیماری‌ها با داروهای معجزه‌‌گر گیاهی
   نویسنده: محمد صادقی سیار     ناشر: سفیر قلم

استادان طب اسلامی بر این باورند که ریشه بیشتر بیماری‌ها، در سرد مزاجی یا مزاج بلغمی است و شناخت مزاج، نخستین قدم برای درمان بیمارانی است که به استفاده از داروهای گیاهی اعتقاد دارند. این کتاب برای مزاج‌شناسی یک مرجع مناسب و قابل اعتماد است و نویسنده، جامع‌ترین و مفیدترین اطلاعات در زمینه داروهای گیاهی، شناسایی مزاج‌ها، اصول صحیح تغذیه، سردی و گرمی خوراکی‌ها و ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را پیش‌روی مخاطب قرار داده است. در این کتاب به خواص درمانی، مضرات، عوارض جانبی، مقدار مصرف سردی و گرمی، ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در میوه‌ها و گیاهان دارویی اشاره شده است.

تولید و صادرات گیاهان دارویی
   نویسنده: فواد فاتحی     ناشر: دیباگران

گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان تولید و مصرف گیاهان دارویی در جهان از ۱۴میلیارد دلار در سال۲۰۰۲ به ۱۲۴میلیارد دلار در سال۲۰۱۷ رسیده است و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی در سال۲۰۵۰ به ۵۰۰۰میلیارد دلار خواهد رسید که گردش مالی قابل ملاحظه‌ای است. زیست‌بوم ایران خاستگاه ۸۰۰۰گونه گیاه دارویی بومی است اما از یک‌‌صدم چنین ظرفیت عظیمی استفاده نمی‌شود. این کتاب نخستین قدم برای آشنایی با روش‌های علمی تولید و صادرات گیاهان دارویی و مطابق با سرفصل‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

دمنوش‌های گیاهی
   نویسنده: س. صداقت     ناشر: سیصد و شصت درجه

همه افرادی که به درمان با داروهای گیاهی اعتقاد دارند از عرقیجات گیاهی به‌عنوان منبع مهمی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نام می‌برند و به همین دلیل کتاب‌های بسیاری با این موضوع تالیف شده است. «دمنوش‌های گیاهی» یکی دیگر از کتاب‌هایی است که شما را با خاصیت انواع و اقسام چای‌ و دمنوش‌های گیاهی آشنا می‌کند و دستور تهیه چندین نوع دمنوش مقوی را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، در اختیارتان قرار می‌دهد. با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه دمنوش‌ها را جانشین شربت‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین و پرقند کنید و از ابتلا به بیماری قند و فشار خون در امان بمانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید