• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 مهر 1400
کد مطلب : 142850
+
-

سر آشپز این هفته پیشنهاد ۳غذای ساده و جذاب برای شما دارد

فینگرفودهای کوچک و محبوب

فینگرفودهای کوچک و محبوب

سحر غفوری

چند سالی است که فینگرفودها بر سر زبان‌ها افتاده و در بسیاری از مجالس و مهمانی‌ها، این خوراکی‌های خوشمزه، جمع و جور و البته زیبا، دلربایی می‌کنند. حتی اگر رژیم غذایی داشته یا میلی به غذا خوردن نداشته باشید، محال است از خوردن یک یا چند فینگرفود به راحتی بگذرید و بی‌شک هوس خواهید کرد این خوشمزه‌های کوچولو را تست کنید. سرآشپز این هفته ما مهارت خاصی در تهیه فینگرفودها دارد و قرار است در ادامه ۳نوع فینگرفود ساده را به ما آموزش دهد. «سماء اسماعیلی» گرچه در دانشگاه، رشته‌های حقوق و ادبیات فارسی را دنبال کرده و تجربه حضور به‌عنوان کارشناس مارکتینگ و مشاوره حقوقی دارد اما ترجیح داده دنیای طعم و مزه‌ها را هم تجربه کند. از این‌رو بیشتر وقتش را صرف تهیه فینگرفودها، دسر، شکلات، حلوا و... کرده است. او با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن، فعالیت اجتماعی‌‌اش را در فضای مجازی گسترش داد. البته با شروع رسمی فعالیتش به‌عنوان یک بلاگر، دوره‌های مختلف آموزشی را گذراند تا مهارت و هنرش را با علم تضمین کند. اسماعیلی معتقد است شعف و آرامشی که در تهیه این غذاهای خوشمزه دارد، هرگز در شغل‌های قبلی‌‌اش تجربه نکرده بوده و به‌رغم سختی‌ها، نتیجه کارش دلنشین و به تعبیر خودش مهندسی و معماری غذاهاست.

سمبوسه
یکی از قدیمی و معروف‌ترین فینگرفودها همین سمبوسه‌های خوشمزه خودمان است. شما می‌توانید مواد سمبوسه را داخل نان‌های رول کرده سرخ کنید و همچنین می‌توانید نان سمبوسه‌ها را مثلثی برش زده و سرخ کنید.

مواد لازم
  سیب‌زمینی:  ۳عدد
  پیاز: یک عدد
  نان لواش: به تناسب مواد
  روغن: به تناسب مواد
  زردچوبه: ۱/۴ قاشق چایخوری
  نمک، فلفل و پاپریکا: به میزان لازم
  روغن سرخ‌کردنی و جعفری خردشده (هرکدام): به مقدار لازم

طرز تهیه
برای درست کردن سمبوسه می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و نگینی خرد و بعد آب‌پز کنید. سیب‌زمینی‌ها را به همراه آب، نمک و کمی روغن بپزید. دلیل اینکه به آن نمک و روغن اضافه می‌شود این است که در خلال پخت اگر سیب‌زمینی شکافت یا اینکه آب داخل آن نفوذ کرد، سیب‌زمینی مزه‌دار شده و مزه آب به‌خودش نگیرد. در فاصله‌‌ای که سیب‌زمینی‌ها آب‌پز می‌شوند، پیازها را خرد و سرخ کنید. در آخر تفت هم کمی زردچوبه به آن اضافه کنید تا خوش‌رنگ و طلایی شوند. اگر بخواهید به مواد سمبوسه گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید باید بعد از تفت دادن پیازها، گوشت را اضافه کرده و تفت دهید. بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها پخت و سرد شد، آن را با گوشتکوب له می‌کنیم و مواد سمبوسه را که شامل سیب‌زمینی، پیاز و همچنین سبزی‌های معطر ساطوری شده است به همراه کمی نمک، فلفل و زردچوبه با هم ترکیب کنید و تفت دهید. وقتی مواد آماه شد باید نان‌های لواش را برش بزنیم. اگر می‌خواهید سمبوسه‌های بزرگ درست کنید باید نان‌ها را به‌صورت طولی و اگر سمبوسه‌های کوچک می‌خواهید باید آنها را به‌صورت عرضی برش بزنید. حالا برای پیچیدن سمبوسه، از مواد برمی‌داریم و یک سمت نان قرار می‌دهیم و به حالت مثلثی نان را می‌پیچانیم. این مثلت چند چرخ می‌خورد تا تمام اضلاع آن بسته شود. فقط اگر لب‌های نان‌ها خشک بود کمی مرطوبش کنید تا نان موقع کار نشکند. بعد از پیچاندن سمبوسه‌ها، آنها را در روغنی که حدودا نیم‌سانت از سطح ظرف را پر کرده سرخ می‌کنیم. فقط دقت کنید برای اینکه سمبوسه‌ها باز نشوند از سمتی که پیچیده شده‌اند، داخل روغن قرار دهید.
نکاتی برای خوشمزه‌تر کردن سمبوسه
  برای خوشمزه‌تر کردن و تندتر کردن سمبوسه می‌توانید مقدار کمی فلفل سبز تند را به همراه بقیه مواد تفت دهید.
  شما می‌‌توانید به جای نان لواش، خودتان خمیر آن را با مخلوط کردن مقداری آرد و آب تهیه کنید.
  استفاده از نان یوفکا یا فیلو باعث می‌شود که سمبوسه‌ها روغن کمتری به‌خود بگیرند و سریع‌تر سرخ شوند.
  برای تهیه سمبوسه می‌توانید از سوسیس‌های خانگی هم استفاده کنید که در این صورت باید فلفل را از دستور آن حذف کنید.
  ادویه‌های مخصوص سمبوسه را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.
  سمبوسه‌ها را با سس قرمز لذیذ‌تر میل کنید.


رول ژامبون
انواع فینگرفود از نظر شکل و مواد تشکیل‌دهنده آنها متفاوتند. بعضی از فینگرفودها به‌گونه‌‌ای‌ هستند که برای سرو آنها از سیخ چوبی استفاده می‌شود تا تکه‌هایی از گوجه، خیارشور، کالباس، قارچ، مرغ سرخ‌شده، گوجه گیلاسی یا تکه‌های از میوه‌های فصل روی مواد تزئین شود. برخی فینگرفودها هم با نان تست آماده می‌شود. در ادامه می‌خواهیم شما را با نوع دیگری از فینگرفود با نان تست آشنا کنیم.

مواد لازم
  روغن مایع: یک فنجان
  نمک: نوک قاشق چایخوری
  ژامبون گوشت  یا مرغ: ۳۰۰ گرم
  پنیر ورقه‌ای: یک بسته
  تخم‌مرغ: ۲ عدد
  آرد سوخاری: یک کاسه

طرز تهیه
مثل دستور قبلی، کناره‌های نان تست را جدا کرده و روی هم می‌گذاریم و با وردنه به خوبی صاف می‌کنیم. سپس ۳لایه نان را روی هم فشار داده و یک لایه ژامبون و بعد پنیر پستو روی آن قرار می‌دهیم. حالا نان را رول کرده و داخل نایلون گذاشته و اجازه می‌دهیم تا یک ساعت استراحت کند. بعد از یک ساعت رول‌ها را در مایه تخم‌مرغ هم‌زده با نمک و فلفل، آغشته کنید. بعد با آرد سوخاری آغشته کنید. مجددا یک‌ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از طی این مدت، داخل روغن داغ سرخ کنید.


جیپ تاچر
فینگرفود یا غذای انگشتی، به غذاهای کوچکی گفته می‌شود که شما بتوانید آنها را به‌صورت لقمه‌ای با انگشت، بدون نیاز به قاشق، چنگال و کارد میل کنید. نخستین فینگرفودی که به شما آموزش می‌دهیم جیپ تاچر است.

مواد لازم
  نان تست: یک بسته      تخم‌مرغ: ۲عدد
  شیر: ۳ قاشق غذاخوری
  پودر سوخاری یا پانکو: به مقدار لازم
  روغن سرخ‌کردنی: به مقدار لازم
  خیارشور، ذرت، نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه
ابتدا گوشه‌های نان تست را با چاقو از هر چهار طرف جدا کرده و 2عدد نان تست را روی هم قرار دهید و با وردنه کاملا صاف کنید تا به‌هم بچسبند. سپس با قالب گرد نان‌ها را قالب بزنید. حالا 2عدد تخم‌مرغ را با همزن دستی خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. شیر را هم به آن اضافه کنید. می‌توانید کمی فلفل سیاه هم اضافه کنید تا بوی تخم‌مرغ را بگیرد. نان‌های قالب‌زده را داخل مخلوط شیر و تخم‌مرغ خیس کنید. بعد از اینکه نان‌ها را در مخلوط گفته شده خیس کردید، داخل پودر سوخاری یا پانکو بغلتانید. داخل ظرف گودی روغن سرخ‌کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. حالا نان را سرخ کنید. وقتی هر دو طرف سرخ شد کاملا پف می‌کند و داخل آن توخالی می‌شود. بعد از سرخ‌شدن داخل صافی قرار ‌دهید تا روغن اضافه خارج شود. کمی که از حرارت افتاد، از وسط برش بزنید و داخل آن را با انواع سالاد پر کنید.
پیشنهادهای دیگر برای پر کردن جیب تاچر
  سالاد الویه: سیب‌زمینی آب‌پز شده را با مرغ پخته و ریش‌ریش شده مخلوط کنید و به آن خیارشور ریز خرد شده، فلفل دلمه‌ای، ذرت یا نخودفرنگی، کالباس نگینی خرد‌شده، هویج ریز خرد شده بخار‌پز و سس مایونز، نمک، فلفل و... اضافه کنید.
  سالاد تن‌ماهی: ماکارونی پیچی ریز را داخل آب، با نمک و زردچوبه پخته و آبکش کنید. وقتی کاملا خشک و خنک شد، تن‌ماهی روغن گرفته را به همراه خیارشور، ذرت، لوبیای قرمز پخته، شوید خرد شده فراوان و سس مایونز و چیلی به آن اضافه و با هم مخلوط کنید.
  مایه ماکارونی: یک عدد پیاز را نگینی خرد و سرخ کنید. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت بدهید تا گوشت بپزد. سپس فلفل دلمه‌‌ای، قارچ، ذرت، رب، نمک و ادویه‌های دلخواه مثل زردچوبه، فلفل سیاه، آویشن و...  را به آن اضافه کنید. (دقت کنید مایه ماکارونی زیاد روغن نداشته باشد زیرا روغن پس داده و نان را خراب می‌کند.)
نکته: سعی کنید برای تهیه جیب تاچر از نان تست تازه استفاده کنید تا در بخش وردنه کشیدن، نان‌ها راحت به‌هم بچسبند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید