• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142719
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6q0J
+
-

پرواز بادبادک‌های شادی در آسمان پایتخت

کاروان شادی همزمان با هفته کودک به بوستان ولایت تهران رسید تا کودکان کار، لحظات خوش و به یاد ماندنی را تجربه کنند

گزارش
پرواز بادبادک‌های شادی در آسمان پایتخت

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

کاروان شادی در چهارمین روز از هفته ملی کودک به بوستان ولایت رسید و گروه‌های هنری برنامه‌های متنوع و مفرحی برای کودکان کار اجرا کردند.
جشنواره بادبادک هم بخشی از برنامه این کاروان بود که کودکان کار 200بادبادک را به امید اینکه هرچه زودتر غم‌هایشان تمام شود، در آسمان بوستان ولایت به پرواز درآوردند. صندلی‌ها در فضای باز چیده شده بودند و کودکان کار، گروهی با اتوبوس وارد بوستان می‌شدند و با راهنمایی مربیان روی صندلی‌ها می‌نشستند. عروسک‌های غول‌پیکر و عروسک‌های تن‌پوش بیش از هر چیز دیگری نظر کودکان را جلب می‌کرد. به محض پخش موسیقی، کودکان به وجد آمدند و صدای دست و جیغ و هورا بلند شد. تابلوی سفید بزرگی برای نقاشی با رنگ‌های انگشتی و آبرنگ پیش‌بینی شده بود و کودکان سراغش می‌رفتند؛ یکی نقاشی گل می‌کشید و دیگری خانه. بعضی خط خطی می‌کردند و عده‌ای هم با اثر انگشت، تصاویری از ابر می‌کشیدند، اما نقاشی پرچم کشور افغانستان و نوشتن کلمه هرات زیر آن شاید تصاویری متفاوت روی این تابلوی سفید بود؛ پرچم‌هایی که کودکان اتباع خالق آن بودند و نشان از دلتنگی‌هایشان داشت. تعدادی از کودکان روی رینگ مشغول بادبادک‌بازی بودند و پسرهای بزرگ‌تر هم گل‌کوچیک بازی می‌کردند. خلاصه فضای مقابل قلعه شادی بوستان ولایت در قرق کودکان بود و هر جا که نگاه می‌کردید، بچه‌ها مشغول بازی و تفریح بودند.
حدود 500کودک کار از مراکز پرتو در این برنامه شرکت کرده بودند که به‌گفته مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، این برنامه با رویکرد حق کودک بر شهر پیش‌بینی شده بود. کودکانی که سرمایه‌های جامعه هستند و به‌گفته روانشناسان کودک، اگر در دوران کودکی درست تربیت نشوند، قطعاً در آینده نمی‌توانند فرد اثرگذار و مفیدی باشند. سیدمالک حسینی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که مأموریت سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران معطوف به کودکان کار، آسیب‌دیده یا در معرض آسیب و کم‌برخوردار است. او در حاشیه این برنامه، گفت: «تلاش ما به‌عنوان مجموعه مدیریت شهری این است که تفاوتی بین کودکان کار و سایر کودکان نباشد و از این‌رو برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کودک هم به‌گونه‌ای است تا این کودکان فارغ از مشکلاتی که دارند، برای دقایقی هر چند کوتاه لحظات شادی را تجربه کنند.»  پیک امید برنامه دیگری است که حسینی به آن اشاره و عنوان کرد: «پیک امید اتوبوس سیاری است که گروه‌های هنری فعال در حوزه کودک و نوجوان با آن به 17محله کم‌برخوردار (هرندی، دولتخواه، مظاهری، اسماعیل‌آباد و...) می‌روند و برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و شاد برای کودکان برگزار می‌کنند. درواقع قصد داریم با اجرای برنامه‌های متنوع در هفته کودک، از یک‌سو جامعه را متوجه شرایط و حق و حقوق شهروندی کودکان کار کنیم و از سوی دیگر با ایجاد شرایط مناسب، کودکان خارج از فضای کار، روز شادی را در کنار دوستان و همسالانشان تجربه کنند.»

پذیرش 5هزار کودک کار در مراکز پرتو
در تهران حدود 25مرکز پرتو وجود دارد. یکی از اساسی‌ترین حقوق شهروندی کودکان بهره‌مندی برابر از سیستم آموزشی است که شهرداری تهران با راه‌اندازی مراکز پرتو تلاش کرده تا کودکان کار از تحصیل بازنمانند. به‌گفته مدیر اداره پیشگیری و ارتقای سلامت اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، اکنون حدود 5هزار کودک 6تا 18سال در این مراکز پذیرش می‌شوند که کنار کار، تحصیل هم می‌کنند. مریم شیردل در گفت‌وگو با همشهری گفت که به مناسبت هفته کودک روزی با عنوان روز شاد بدون کار، به کودکان آسیب‌دیده اجتماعی و کودکان کار اختصاص داده شده است.  او تأکید کرد: «سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هر سال برای این روز برنامه‌های ویژه‌ای را پیش‌بینی می‌کند که با شیوع کرونا برنامه‌ها با تعداد معدودی از کودکان برگزار می‌شود.» به‌گفته شیردل، امسال هم با رعایت پروتکل‌ها، جشنواره بادبادک‌ها در بوستان ولایت، با حضور نفرات برتر مراکز پرتو برگزار شد. شیردل با بیان اینکه برنامه‌های هفته کودک تا اواخر مهرماه ادامه دارد، گفت: «در جشنواره بادبادک‌ها کودکان به امید اینکه غم‌هایشان هرچه زودتر تمام شود، 200بادبادک را در آسمان شهر به پرواز درآوردند.» غرفه‌های مشاوره، گریم، آشنایی با تجهیزات آتش‌نشانی و بازی‌های فکری و همچنین برگزاری مسابقه طناب‌کشی، فوتبال و والیبال بخش‌های دیگر این جشنواره بود.

   2هزار دانش‌آموز مراکز پرتو واکسینه می‌شوند
 سعید شرف‌دوست، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه‌‌‌، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران: مراکز پرتو با هدف خدمت‌رسانی به‌ویژه در حوزه آموزشی و تحصیلی برای کودکان کار راه‌اندازی شده‌اند و برخلاف سایر مدارس که با پاندمی کرونا تعطیل شدند، این مراکز باز بودند و با رعایت پروتکل‌ها به تعداد کمی از کودکان خدمات آموزشی ارائه می‌شد؛ چراکه برخی از کودکان امکان تحصیل آنلاین را نداشتند و از این‌رو تلاش مدیریت شهری بر این بود که کلاس‌ها به صورت حضوری دایر شوند. تابستان هم که تعطیلی دانش‌آموزان است، کلاس‌های مهارت‌آموزی برگزار شد و اکنون که مدارس آماده می‌شوند تا آبان‌ماه میزبان دانش‌آموزان باشند، مراکز پرتو هم آماده‌سازی‌ شده‌اند و به هر آنچه در دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا ذکر شده اعم از ضدعفونی کردن کلاس‌ها و تجهیزات آموزشی و نیمکت‌ها، عمل شده و همه‌‌چیز برای حضور کودکان مهیاست. 2500بسته حمایتی و تحصیلی هم از سوی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تهیه و در اختیار مراکز پرتو قرار گرفته تا به‌دست کودکان کار برسد. سازمان، موضوع واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای 12سال را پیگیری کرده و حدود 2هزار دانش‌آموز اواخر مهرماه و قبل از بازگشایی مدارس واکسینه می‌شوند. پیش‌بینی‌ها این است تا واکسیناسیون از طریق واحدهای سیار انجام شود.

   اجرای ۱۵۰برنامه در بوستان‌های شهر تهران برای کودکان
به مناسبت هفته کودک ۱۵۰برنامه در بوستان‌های شهر تهران در قالب تئاتر و نمایش فیلم و در مناطق کم‌برخوردار اجرا می‌شود. به گزارش همشهری، از ۱۶ تا ۲۲ مهر‌ماه هفته ملی کودک نامگذاری شده و در همین راستا شهرداری تهران برنامه‌هایی را برای کودکان شهر به‌ویژه کودکان آسیب‌دیده و ساکن در محله‌های کم‌برخوردار در دستور کار قرار داده است. بر این اساس، اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران نیز برنامه‌هایی را با رویکرد نشاط و تحرک برای کودکان طراحی کرده است. مجتبی دانشور، مدیرکل این اداره در ارتباط با اهمیت برگزاری چنین برنامه‌هایی گفت: «هدف از نامگذاری هفته ملی کودک در تقویم کشور، توجه به نیازهای عاطفی کودکان در کنار رشد و شکوفایی استعداد آنهاست؛ درصورتی که حدود ۲ سال از شیوع ویروس کرونا گذشته و کودکان زمان زیادی را در خانه سپری کرده‌اند، این موضوع باعث منفعل بودن کودکان شده است.» او درباره شعار هفته ملی کودک گفت: «شعار«حال خوش کودک، رنگ خوش زندگی» براساس مصوبه کمیته اجرایی و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان انتخاب شد. بخش عمده برنامه‌های اداره کل آموزش‌های شهروندی با محوریت این شعار از طریق معاونت اجتماعی و فرهنگی مناطق ۲۲گانه درحال اجراست.» مجتبی دانشور درباره فضای برنامه‌های در حال اجرا گفت: «2 اصل در اجرای برنامه‌ها در بوستان‌های شهر برای ما حائز اهمیت است؛ در وهله اول رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوم اجرای بازی‌های بومی و محلی همراه خانواده کودکان، تا از این طریق مشارکت و همدلی را به آنها آموزش دهیم. یکی از برنامه‌های مهم در حال اجرا، نمایش فیلم و اجرای تئاتر در مناطق کم‌برخوردار و جنوب شهر با کمک ماشین‌های سیار است. اداره کل آموزش‌های شهروندی برای اجرای برنامه‌ها با سایر ادارات شهرداری تهران همکاری کرده و قرار است با همکاری سازمان زیباسازی، نقاشی‌های منتخب کودکان در این ویژه‌برنامه به نمایش عموم گذاشته شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید