• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142718
+
-

مهدی چمران در دیدار با سفیر فرانسه:

ایران و فرانسه ارتباط فرهنگی قوی و دیرینه دارند

دیپلماسی شهری
ایران و فرانسه ارتباط فرهنگی قوی و دیرینه دارند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تهران همواره ارتباط خوبی با فرهنگ و ملت فرانسه داشته است، ابراز امیدواری کرد زمینه‌های همکاری شهرها برای پیشبرد اهداف فراهم شود. به گزارش همشهری، مهدی چمران، صبح دیروز با فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. چمران در ابتدای این دیدار قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی را به ملت ایران و نیز قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه در لیگ ملت‌های اروپا را به سفیر این کشور تبریک گفت و افزود: «ارتباطات بین ایران و فرانسه و نیز تهران و پاریس بسیار قدیمی و دیرینه بوده است اما ظرف چند سال گذشته به‌تدریج این ارتباطات کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده که در شرایط کنونی می‌توان گفت این ارتباطات در سطح خوبی نیست.»
او با بیان اینکه ادبیات ما در قدیم بعد از فارسی و عرب به ادبیات فرانسه گره خورده بود، افزود: «تقریبا همه کسانی که مدرسه می‌رفتند کتاب «بینوایان» ویکتور هوگو را می‌خواندند و در مدارس ما فرانسه تدریس می‌شد و حتی وقتی من در دانشکده معماری که شبیه بوزار پاریس بود، درس می‌خواندم زبان اصلی ما فرانسه بود. این ارتباطات اوج گرفت تا زمان حضور حضرت امام‌خمینی‌(ره) در پاریس که آنجا علاقه شدید و ارتباطی خوب بین دو ملت ایران و فرانسه ایجاد شد. حضور حضرت امام در نوفل لوشاتو و سیل عاشقان ایشان برای زیارتشان که حتی خود من نیز برای زیارت ایشان به نوفل لوشاتو آمدم سبب شد که در تهران خیابانی به نام نوفل لوشاتو نامگذاری شود.»
چمران گفت: «متأسفانه بعد از این رویدادها به‌تدریج ارتباطات بین دو کشور کمتر شد و با اینکه ما از فرانسه به‌عنوان مهد تمدن و آزادی انتظار داشتیم که این ارتباطات گسترش یابد ولی به‌تدریج کمتر شد و در بحث برجام و بعد از آن هم مجدد شاهد کم‌رنگ‌شدن ارتباطات دو کشور ایران و فرانسه بودیم. این در حالی است که شهر تهران، همواره ارتباط خوبی با فرهنگ و ملت فرانسه داشته که نمونه آن طراحی متروی تهران است که یک شرکت فرانسوی انجام داد، حتی یادم هست که برنامه آمایش سرزمین که قبل از انقلاب شروع شده بود، قرار بود توسط یک شرکت فرانسوی ایرانی انجام شود که البته رها شد و ما از این رها‌شدگی‌ها کم نداشتیم.»
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به اشتراکات دو شهر تهران و پاریس اشاره کرد و گفت: «ما حتی برای تهران یک هیأت ژوری دائمی در زمینه شهرسازی طراحی کرده بودیم که نمونه این کار فقط در شهر پاریس بود. این هماهنگی فکری قابل گسترش بود و هنوز هم هست، وقتی من رئیس دانشکده هنرهای زیبا بودم، بهترین مجله معماری که ما از آن استفاده می‌کردیم یک مجله فرانسوی بود که البته اکنون متوقف شده است. با همه این موضوعات و مشترکات ما همچنان امیدواریم این ارتباطات شهری گسترش یابد؛ چرا که ارتباطات شهری باید فارق از ارتباطات سیاسی باشد، در ارتباطات سیاسی نوسان زیاد است، ولی ارتباطات شهری می‌تواند برقرار باشد و ما استقبال می‌کنیم». چمران اضافه کرد: «البته در مسائل سیاسی آنچه ما از کشور فرانسه و جامعه اروپا انتظار داشتیم به‌ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام درخصوص پایبندی به تعهدها صورت نگرفت. ما امیدواریم مسائل سیاسی با روشن‌بینی دولت‌ها حل شود؛ چراکه ملت‌ها با هم اختلافی ندارند و به‌ویژه شهرها که به دور از مسائل سیاسی هستند.  ما آرزو داریم روابط دیرینه با فرانسه خیلی بهتر از این باشد و انتظار داریم فرانسه مستقل از آمریکا بتواند تصمیم بگیرد.»
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمریکا از نظر ما کشور قابل اعتمادی نیست، گفت: «این مهم نیز برای فرانسه آشکار است؛ چراکه آمریکایی‌ها قرارداد‌هایی که فرانسه با استرالیا داشت را از بین بردند و فقط به‌دنبال منافع شخصی خود بودند و همین مسئله را به خوبی در مورد ایران دیدیم و تجربه کردیم.» رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «ما در حوزه مسائل شهری   و در زمینه اقتصاد شهری و تکنولوژی‌هایی که هر دو شهر نیاز دارند می‌توانستیم کار کنیم ولی راه همه بسته شده و مرتبا سال به سال ارتباطات کمتر شده است. امیدواریم با دولت جدید و تفکر جدیدی که بر کشور حاکم است و روی توانمندی داخلی خودمان تأکید فراوان داریم و موفق هم شدیم، با این تفکر آماده ارتباط بهتری هم با فرانسه و هم با سایر کشورهای دیگر شویم. ما می‌دانیم در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند تنها زندگی کند ولی ارتباطات باید معقول و قابل‌قبول طرفین باشد.»

پیشنهاد همکاری بین تهران و پاریس
سفیر فرانسه نیز در این دیدار گفت: «همکاری بین فرانسه و ایران قدمت بسیار دارد و ما می‌توانیم این همکاری را در بین شهرهای تهران و پاریس در حوزه‌هایی مانند ترابری، شهر‌سازی‌ و آلودگی هوا گسترش دهیم.»  فیلیپ تیه‌بو در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از انتخاب مهدی چمران به‌عنوان ریاست شورای شهر تهران، گفت: «شهرهای بزرگ و پایتخت‌های بزرگ با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی ازجمله موضوعات ترابری و آلایندگی‌ها که می‌توان برای آنان راه‌حل‌های مشابهی اندیشید و این می‌تواند راه ارتباط بین شهر‌های بزرگ باشد. در این زمینه از قبل ارتباطاتی بین 2کشور ایران و فرانسه بوده؛ به‌ویژه در بحث آلودگی هوا که شرکت ایر‌پاریس در این زمینه همکاری‌هایی با شهر تهران داشته بنابراین مایل به گسترش این ارتباطات هستیم.»  سفیر فرانسه در ادامه افزود: «روابط بین ایران و فرانسه از قدیم وجود داشته ‌و این روابط در حوزه فرهنگی بسیار پررنگ است، به‌ویژه در فرهنگ معاصر ایران که در دهه‌های اخیر مردم کشور فرانسه آشنایی بیشتری با فرهنگ ایران پیدا کردند؛ به‌ویژه از طریق سینما و اخیرا هم یکی از سینما‌گران ایرانی جایزه جشنواره کن را برنده شد. »
 فیلیپ تیه‌بو افزود: «یکی از اقدامات ما در حوزه فرهنگی این بوده ‌که در زمینه معماری و شهر‌سازی‌ به‌مناسبت روزهای میراث اروپا که هر‌ساله برگزار می‌شود، فیلمی تهیه شده از همکاری معماری ایران و فرانسه که در آن ساختمان‌های نمادین مانند موزه ملی‌ یا ساختمان ایستگاه قطار تبریز را به تصویر کشیدیم؛ ساختمان‌هایی که معمار و طراح آنها فرانسوی بودند.» او با اشاره به وضع تحریم‌های آمریکا در قبال ایران، گفت: «مسلما تحریم‌های آمریکا روابط ما را دچار مشکل کرده و ما از این بابت ابراز تأسف کرده‌ایم ولی ما هیچ‌گاه دست روی دست نگذاشتیم و راهکارهایی را ارائه دادیم و 2بار آقای مکرون ابتکاراتی را در زمان آقای روحانی پیشنهاد دادند تا گشایش‌های اقتصادی ایجاد شود، اما متأسفانه این تلاش‌ها به نتیجه نرسید. ولی همچنان به‌دنبال راه‌حل هستیم و امیدواریم با از‌سر‌گیری گفت‌وگو‌ها در‌ماه ژوئن راه‌حل‌های خوبی پیش پای ما قرار گیرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید