• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142613
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPgg6
+
-

بر و برگ/ عبور از کرونا با آثار انتزاعی مارک بردفورد

بر و برگ/ عبور از کرونا با آثار انتزاعی مارک بردفورد

شهنام صفاجو

مارک بردفورد، هنرمند سیاهپوست 60ساله، یکی از 100چهره تأثیرگذار سال2021 جهان به انتخاب مجله معتبر TIME است. او یک نقاش و مجسمه‌ساز انتزاعی با آثاری پر از پیچیدگی‌های مفهومی است که در آن ساختار اجتماعی را مورد‌نقد قرار می‌دهد و وضعیت جوامع حاشیه‌نشین را به سبک خود عیان می‌کند.
برای مارک بردفورد هیچ مفهومی خیلی بزرگ یا کوچک و هیچ چالشی خیلی پیچیده یا پیش‌پا‌افتاده نیست. او دنیایی پر از مشکلات را می‌‎بیند که باید حل شوند و ایده‌های بی‌پایان خود را در آثار و برنامه‌هایش به‌کار می‌گیرد.
مارک از طریق هنر انتزاعی خود، ویرانی‌هایی را ترسیم کرده که در آن بحران‌هایی چون اپیدمی ایدز، طوفان کاترینا و فروپاشی بازار مسکن، باعث ایجاد جوامع حاشیه‌نشین و طبقات فقیر در نظام سرمایه‌داری شده است. نقطه هدف او هم نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و فقر است؛ به همین منظور هنر خود را به گالری‌های مناطق محروم می‌آورد و با ارائه برنامه‌های نوآورانه‌ای، به حمایت از جوانان خلاق می‌پردازد.
در روزهای شیوع ویروس کرونا، او به‌دنبال یافتن شاخصه‌هایی از تأثیر COVID-19 بر جوامع کم‌درآمد بود. این هنرمند در قرنطینه، نقاشی‌هایی کشید که نشان‌دهنده انزوا، خشونت، مبارزه و تاب‌آوری بود؛ اینکه چگونه می‌توان از این چالش که باعث جدایی آدم‌ها شده، جلوگیری و از آن عبور کرد. مارک بردفورد در گالری کرونایی خود که با عنوان «نقاشی‌های قرنطینه» و در سیلوی غلات ساختمان Hauser & Wirth LA برگزار کرد، گفت که «کووید- 19ا او را به‌سوی زنده ماندن کشانده است». مارک در دوران پاندمی خانه‌نشین نشد، با دستیارانش کار کرد، پوسترهای پاره شده را از سطح شهر جمع‌آوری و آثاری کولاژ شده و انتزاعی خلق کرد که نمای خیابان‌های LA را نشان دهد. به این معنا، هدف او تمرکز بر هنری است که در محیط اجتماعی به انجام می‌رسد و این به‌طور قابل‌توجهی تجربه ما را هم شکل می‌دهد.
«توده‌ها و جنبش‌ها» عنوان آخرین نمایشگاه آثار بلندپروازانه مارک بردفورد است که به‌منظور افتتاح گالری جدید Hauser & Wirth Menorca در منورکا(Menorca) اسپانیا انتخاب شده است. این گالری تا 31اکتبر 2021برپا خواهد بود. در این مجموعه هنری که در 7فضای گالری برپا شده، بردفورد ضمن ارائه آثار انتزاعی خود، با 2نقاشی دیواری از نقشه‌های جهان، تحقیقات خود روی ماهیت نقشه‌ها را عیان می‌کند و از ساختار قدرت جهانی می‌گوید که چگونه کشورهای جنوبی در طول تاریخ، هرگز در مقیاس وسیع ترسیم نشده‌اند! علاوه بر این، بردفورد در این نمایشگاه 2فضای خاص مجسمه‌سازی ایجاد کرده است: یکی دارای 7کره بزرگ با اقیانوس‌های سیاه است و دیگری از پوسترهای انباشته شده‌ای تشکیل شده که تبلیغات خدمات مالی را با تصاویر طبیعت ترکیب می‌کند. نمایش این آثار، خود یک احساس فریبنده را باعث می‌شود و نشان می‌دهدکه بردفورد بدون قربانی کردن پویایی تصویر، همچنان یک کاوشگر ماهر در ارائه تفاوت‌های ظریف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید