• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142386
+
-

تعطیلات پرکار مدیریت شهری

شهردار تهران در روزهای تعطیل اخیر از بوستان‌های جنگلی منطقه22، کمربند سبز شهر و مجموعه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی بازدید کرد، در مراسم تشییع و تدفین پیکر شهدای‌گمنام در دریاچه شهدای خلیج فارس حضور یافت و به آسایشگاه جانبازان و امامزاده داوودع رفت

گزارش
تعطیلات پرکار مدیریت شهری

در روز‌های گذشته و هنگامی که بیشتر ادارات و سازمان‌ها به‌دلیل مناسبت‌های دهه آخر ‌ماه صفر تعطیل بودند، شهرداری تهران همچنان مشغول کار بود و برنامه‌های متعددی را به اجرا گذاشت که شهردار و دیگر مسئولان شهری در آنها حضور داشتند.
همزمان با ایام شهادت امام رضا(ع) مراسم تشییع و تدفین پیکر‌ 2شهید گمنام در محل جزیره تنب‌کوچک واقع در دریاچه شهدای خلیج‌فارس با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، اعضای شورای شهر و جمعی از مقامات لشکری و کشوری برگزار شد. به گزارش همشهری، پنجشنبه 15مهر پیکر 2شهید گمنام 18و22ساله که به‌ترتیب در عملیات‌های بدر- شرق دجله و کربلای‌5- شلمچه تفحص شده و تشییع و تدفین شدند.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران بر پیکر این شهدا نماز اقامه کرد و سپس مراسم وداع با حضور مردم و ساکنان منطقه22 و نمازگزاران مسجد علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) میدان ساحل با آیینی باشکوه برگزار شد. مادران شهدای مفقود‌الاثر با در دست داشتن تابلوی چهره فرزندان شهیدشان و جوانان با بیرق‌های عزاداری مزین به نام مبارک سالار شهیدان (ع) و شعار‌های لبیک یا حسین(ع) و لبیک یا زینب(س)، پیکر‌های این شهدا را تا محل تدفین بدرقه کردند.

مزار شهدای گمنام در گوشه‌گوشه شهر
 با شروع مراسم جمعیت زیادی از در ورودی جزیره تنب‌کوچک وارد محوطه خاکسپاری شدند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران که در این مراسم حضور داشت به همشهری گفت: «خرسندیم که ملت شهیدپرور با حضورشان مراسم تشییع باشکوهی را رقم زدند و پیکر مطهر این دو شهید گمنام بر دستان زنان و مردان پایتخت تشییع شد. در هر نقطه از تهران باید یاد و خاطره شهدا جاری و ساری باشد و تاکنون در گوشه‌گوشه این شهر بزرگ از فراز کوه‌های کلکچال و کهف الشهدا در شمالی‌ترین نقطه تهران تا برخی محله‌های مسکونی در جنوب، غرب، شرق و مرکز شهر مزار چند تن از شهدای گمنام وجود دارد. وجود مزار آنها در مناطق گردشگری و در دل محله‌ها و امامزاده‌ها نقش مؤثری در افزایش آشنایی شهروندان با روحیه و منش آنها دارد؛ بنابراین با توجه به ظرفیتی که منطقه فرهنگی و گردشگری دریاچه خلیج‌فارس در غرب پایتخت دارد، جای خالی آنها در این مجموعه بزرگ خالی بود. مراسم باشکوه وداعی که شهروندان با شهدا امروز از خود به یادگار گذاشتند، نشان از توجه آنها به مقام والا و مقدس شهداست.»
پیکر شهدا با همراهی مردم دست به‌دست روی سکویی قرار گرفت و با حضور شهردار تهران در محل تدفین، مراسم عزاداری آغاز شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر که در میان شهروندان حضور داشت، به همشهری گفت: «اهداف شهدا، اهداف ما و این ملت است و مراسم امروز تجدید پیوند میثاق‌هاست. امیدواریم در مسیر اهداف و آرمان‌ها قدم برداریم و راه شهدا را ادامه بدهیم.»
مهدی پیرهادی، عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به ادای دین به مقام شهدا گفت: «ایثار و شهادت والاترین خصوصیت انسانی این دو شهید جوان بود و وظیفه ما نسبت به آنها ادای دین است و نباید از آن غافل شویم.»

قیام راسخ و با ایمان در مسیر درست است
 اطراف مزار شهدای گمنام در جزیره تنب کوچک با پارچه سبزرنگ، گلدان‌های گل و پرچم ایران تزیین شده بود و صندلی‌های چیده شده در گرداگرد مزار با حضور مهمانان پر می‌شد. آفتاب بر پهنه دریاچه و جزیره تنب کوچک می‌تابید و باد پاییزی مجالی به گرمای آفتاب نمی‌داد.
شهردار تهران در سخنرانی خود با یادآوری خاطرات سال‌های جنگ تحمیلی خطاب به همه حاضران در مراسم گفت: «خداوند را شاکرم که در روز شهادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) ما را به محضر 2شهید عزیز دعوت کرد تا به بهره‌مندی از برکات 2شهید در این خطه از منطقه۲۲ نائل شویم.» شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از شهدای گمنام ۱۸ساله و از رزمندگان عملیات بدر است، گفت: «در عملیات بدر با پیشروی بسیار جدی و موفق تا شرق دجله جلو رفتیم، اما روز چهارم یا پنجم عملیات بود که اعلام شد ۴۵نقطه ثبتی انفجاری در مسیر وجود دارد؛ به همین دلیل حدود ۲۴ساعت نگذشته بود که با فشار دشمن بعثی مجبور به عقب‌نشینی شدیم. احساس می‌کردیم پایان زمان است و دنیا روی سر ما خراب شده و همه زانوی غم‌ در بغل گرفته و اشک در چشم داشتیم، اما امام عظیم‌الشأن(ره) به شهید صیاد شیرازی و محسن رضایی پیام دادند و فرمودند شما پیروزید.»
شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی دیگر از شهدای گرانقدر ۲۲ساله و از رزمندگان عملیات کربلای۵ است، گفت: «زمانی که تفکر درست و قیام راسخ جاری و ساری باشد، همه ظرفیت‌های جهان در اختیار صاحب این تفکر است و اوست که فرمان می‌دهد چه چیزی محقق شود.» زاکانی در ادامه گفت: «شهدا را اسوه‌های پایداری می‌بینیم که باید به آنها تأسی کنیم. اگر در کنار شهدا تاریخ را مرور می‌کنیم، در مسیر تاریخ، مرد را از نامرد و سره را از ناسره تشخیص می‌دهیم و توجه می‌کنیم که این عزیزان چه کسانی بودند و چه انتظاری از ما دارند. اگر به شهدا توسل می‌جوییم و آنان را بهره‌مند از امکان و دستگیری می‌دانیم، باید از آنان کمک بطلبیم. اگر بزرگی آنها را یاد می‌کنیم‌ به واسطه عظمت و بزرگی آنان است و امیدی که به شفاعت آنها داریم. امیدواریم ما نیز بتوانیم از دستگیری آنان بهره‌مند شویم و تحول بزرگ، با حضور یک دولت انقلابی و فداکاری مسئولان کشور و در پیروی از رهبر عظیم‌الشأن، بزرگ، حکیم و عظیم‌القدر امام خامنه‌ای در کشور رخ دهد تا نوکری مردم را پیشه کنیم و از دعای خیر شما بهره‌مند شویم.» آیین باشکوه تدفین پیکر شهدای گمنام با حضور خیل عظیم ملت شهیدپرور و ولایتمدار در محل میدان دریاچه، بلوار میعاد، ورودی اصلی مجموعه فرهنگی، گردشگری شهدای خلیج‌فارس، جزیره تنب کوچک انجام شد.

علیرضا زاکانی: بیشتر اتوبوس‌های تهران فرسوده شده‌اند
شهردار تهران در برنامه‌های بازدید خود از مجموعه‌های شهرداری از 2مجموعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی تهران بازدید و با مدیران و کارکنانشان گفت‌وگو کرد. به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی درباره توقف فعالیت ۵۰۰دستگاه اتوبوس گازسوز به‌دلیل مشکل مخازن گفت: تدابیری اتخاذ شده تا مشکل این تعداد اتوبوس تا پایان سال مرتفع شده و این تعداد اتوبوس به چرخه خدمات‌رسانی به شهروندان باز خواهند گشت. به‌گفته او، ۹۴درصد اتوبوس‌های دیزلی بخش خصوصی و ۷۶درصد اتوبوس‌های دیزلی بخش عمومی و همچنین ۱۰۰اتوبوس‌ برقی فرسوده هستند. از سوی دیگر ۲۳درصد اتوبوس‌های گازسوز بخش عمومی و ۱۰۰درصد بخش خصوصی فرسوده به شمار می‌آیند. شهردار در بخش دیگری از سخنان خود به ورود ۱۷۵دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اشاره کرد و آن را بخشی از مسیر توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران دانست و گفت: ۹۰دستگاه از این تعداد اتوبوس تا یک‌ماه آینده و در فاز دوم ۸۵دستگاه دیگر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزوده خواهد شد. شهردار در ادامه افزود: باید بخش عمومی را در کنار بخش خصوصی به‌طور جدی فعال کرد. مجموعه اقداماتی که با عنوان اقدامات ضربتی موردنظر قرار دارد، باعث خواهد شد تا ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در بخش اتوبوسرانی از ۲۱۰۰دستگاه به ۳۵۰۰دستگاه برسد و برای استفاده حداکثری در شرایط بعد از کرونا یعنی تا پایان امسال آماده خدمت‌رسانی خواهند بود.

پرداخت کمک‌هزینه نوسازی ۱۰هزار تاکسی
شهردار تهران در بازدید از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران بر اهمیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده، معیشت و امنیت شغلی تاکسیرانان تأکید کرد و از برنامه نوسازی ۱۰هزار تاکسی خبر داد. علیرضا زاکانی، پس از بازدید از مرکز کنترل و نظارت هوشمند و بخش نوسازی تاکسیرانی گفت: تسلیت به خانواده‌های مکرم ۵۰۰عزیز سفر‌کرده‌ای دارم که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند؛ تاکسیرانان عزیزی که به واسطه بیماری منحوس کرونا جان خود را از دست دادند. او با بیان اینکه امروز ۷۸هزار تاکسی در تهران داریم که ۶هزارتا از آنها از نوع ون هستند، افزود: برعکس همه جای دنیا که سهم تاکسی از حمل‌ونقل عمومی میانگین ۴درصد است، در ایران سهم تاکسی از حمل‌ونقل عمومی به ۲۳درصد می‌رسد. زاکانی با اشاره به اینکه تاکسی‌ها به‌طور میانگین بعد از 9سال و 4‌ماه دچار فرسودگی می‌شوند و حدود ۳۵هزار تاکسی از ۱۰تا۱۵سال قبل فعال هستند، گفت: در برنامه‌های ما بود که ۳هزار نفر به بیمه تامین‌اجتماعی و بخش زیادی به بیمه تکمیلی نیاز دارند؛ از این‌رو در شهرداری اهتمام داریم مشکل رانندگان را رفع کنیم. نکته دیگر تعهد نسبت به اصل شغل و صنف است؛ یعنی 20درصد افرادی که وارد مدار خدمت نمی‌شوند، اما از ظرفیت‌های تاکسیرانی برخوردارند باید کم شده و به سمت صفر میل پیدا کند.



  شهردار تهران از بوستان‌های جنگلی منطقه 22  و کمربند سبز بازدید کرد
شهردار تهران همراه تعدادی از مدیران شهرداری از بوستان‌های جنگلی مناطق ۲۲ گانه تهران و همچنین کمربند سبز پایتخت بازدید کرد. به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی در این بازدید درجریان امور مربوط به توسعه کمربند سبز تهران قرار گرفت. بوستان‌ جنگلی یک هزار هکتاری تلو، لویزان، چیتگر، ملت، ولایت، کوهسار، جوانمردان، پروژه جنگل‌کاری خاتم الانبیا (ص) و ... برخی از بوستان‌هایی بودند که شهردار تهران از آنها بازدید کرد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران پیش از آغاز بازدید از بوستان‌ها با حضور بر سر مزار شهدای دفاع ‌مقدس با نثار فاتحه به مقام شامخ شهدای والامقام، ادای احترام کرد و یاد و خاطره آنها را گرامی داشت. شهردار تهران در حساب کاربری توییتر خود درباره این بازدید نوشت: «هوای پاک و تفریح و نشاط جزء نیازهای مردم تهران است. امروز از بوستان‌های جنگلی تهران بازدید کردم. کارهای بزرگی انجام شده و باید پروژه‌هایی از جمله اردوگاه‌های تفریحی، اماکن گردشگری و بومگردی و مراکز ورزشی، فرهنگی و مذهبی ایجاد شود.» شهردار تهران همچنین در مراسم جداگانه‌‌ای با تعدادی از جانبازان در آسایشگاه جانبازان بقیه‌الله دیدار کرد. زاکانی در حرم امامزاده داوود (ع) نیز حضور پیدا کرد و با زائران و ساکنان اطراف حرم به گفت و گو پرداخت.

   عکس خبر
خیابان کامل تهران، میزبان عزاداران امام رضا(ع) شد


مراسم سنتی عزاداری دمام‌نوازی و تعزیه در بلوار قیام  برگزار شد. بلوار قیام  که تبدیل به« خیابان کامل» شده است  در دل محلات متدین و مذهبی منطقه 12  قرار دارد. مراسم در ایستگاه پایانی  بلوار قیام با مداحی، اجرای تواشیح ، دعا و صلوات خاصه امام رضا(ع) به پایان رسید.    عکس: همشهری/ محمد عباس‌نژاد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید