• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142343
+
-

سهم‌خواهی بوشهری‌ها از درآمد نفت و گاز

گزارش2
سهم‌خواهی بوشهری‌ها از درآمد نفت و گاز

علیرضا برازجانی- خبرنگار

بوشهر، روز گذشته(جمعه 16مهر) در ادامه سفرهای استانی ابراهیم رئیسی میزبان رئیس‌جمهور و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، سید جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم، معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بود.

درخواست‌های مردمی
بوشهر ۷۰۰کیلومتر مرز آبی مشترک با خلیج‌فارس دارد و حدود یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار نفر را در وسعت ۲۲هزارو۷۴۲کیلومتری خود جای داده است. این استان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های قابل توسعه و اقتصادی همچون استقرار صنایع عظیم نفت و گاز، معادن، کشاورزی، دامداری و گردشگری را دارد اما هنوز محرومیت از سیمای آن رخت برنبسته است.
شهروندان بوشهری پیش از این در گفت‌وگو با همشهری تخصیص سهم متناسب از محل درآمد صنایع مستقر، اشتغال متقاضیان کار و فراهم‌کردن فرصت اشتغال برابر در مراکز نفت و گاز و تحقق سهم ۵۰درصدی اشتغال بومیان، انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن همچون نیروگاه اتمی بوشهر، صنایع گاز و نفت و کارخانه‌های سیمان، توسعه گردشگری دریایی با توجه به ساحلی بودن ۸شهرستان، رونق و توسعه کشاورزی و باغداری و نخیلات با حمایت و واگذاری تسهیلات کم‌بهره، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، ساماندهی ته لنجی، تامین آب آشامیدنی بوشهر و تکمیل و راه‌اندازی خط آهن بوشهر به شیراز را از مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کرده بودند.
بخشی از مردم اما با در دست‌داشتن پارچه نوشته و پلاکاردهایی با مضامین اشتغال، مسکن، آلودگی زیست‌محیطی صنایع نفت و گاز و برخورد با مدیران ضعیف و ناکارآمد به استقبال رئیس‌جمهوری رفتند.
رئیس‌جمهوری در سفر روز گذشته خود به بوشهر بخشی از این مطالبات ازجمله حل مشکلات کشاورزان دشتی، احیای نخلستان‌ها، قطار بوشهر- شیراز و شبکه انتقال آب سد خائیز را مورد توجه قرار داد. سید ابراهیم رئیسی گفت: برای رفع محرومیت‌های بوشهر، حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی باید گام‌هایی به‌ویژه در زمینه اقدامات زیربنایی در بخش‌های برق، آب، جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن بردارند تا مشکلات این استان رفع شود.

مطالبه دیده‌نشده
غلامعلی زارعی از فعالان مدنی بوشهر اما در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه در سال‌های اخیر به‌طور معمول دولتمردان سفرهای زیادی به استان ساحلی بوشهر داشته‌اند و تصویب ردیف بودجه‌هایی برای اجرای طرح‌های عمرانی و فرهنگی به رویه تبدیل شده است، گفت: شاید مهم‌ترین چیزی که بین انبوه مصوبه‌های دولت‌های مختلف در استان در همه سال‌های گذشته دیده نشده، تعیین سهم بوشهر از منافع اجرای پروژه‌های نفتی بوده است، درحالی‌که این مصوبه می‌توانست به مجوزی برای تعیین سهم سرزمینی استان از منابع انرژی بینجامد.
وی با بیان اینکه حتی استانداران بوشهر هم جدیتی برای اجرای چنین مصوبه‌ای از خود نشان ندادند، افزود: اگر سهم استان از منافع و منابع انرژی مشخص می‌شد، حتی اگر اعتبار ملی، تملک دارایی، ارزش افزوده، آلایندگی و... هم تخصیص نمی‌یافت استان ما از محل فروش منابع سرزمینی خویش سهمی داشت که می‌توانست با آن نیازمندی‌های گوناگون مردم از اقتصادی گرفته تا سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را به سرانجام برساند.

مدیران ناکارآمد
یکی دیگر از فعالان اجتماعی بوشهر هم با اشاره به اینکه استان سرشار از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف در زمینه‌های اقتصاد دریاپایه و کشاورزی است به همشهری گفت: ضعف مدیران و نداشتن طرح و برنامه موجب فرصت‌سوزی فراوانی در این دیار شده است.ابوذر شیخ سقا با اشاره به تجمع عده زیادی از مردم با اعتراض و دادخواهی جلوی فرودگاه توضیح داد: این نشان می‌دهد انتصاب مدیران ضعیف و فاقد کارایی نتیجه‌ای جز خسارت و وقت‌کشی نداشته است و بنابراین مردم از رئیس‌جمهوری انتظار دارند برای دستیابی و تحقق وعده‌های انتخاباتی و رفع مشکلات مردم برای سیستم مدیریتی ناکارآمد در استان بوشهر چاره‌ای بیندیشد و مطالبات و خواسته‌های مردم پس از این همه سال ساماندهی و محقق شود.

***   
دیگر شهروندان بوشهری هم که در مسیرهای مختلف بازدید رئیس‌جمهوری حضور داشتند، در گفت‌وگو با همشهری مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات خود را تعیین تکلیف راه‌آهن بوشهر به شیراز بعد از 15سال، تخصیص اعتبار برای تکمیل و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌ها و همچنین تامین آب کشاورزی و نخیلات با تکمیل طرح‌های سدسازی و آبخیزداری، پرداخت سهم آلایندگی صنایع نفتی مستقر در مناطق نفت‌خیز استان، توسعه بنادر و گسترش تجارت دریایی، تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای ساحلی استان که 2دهه از آغاز آن می‌گذرد و تعیین تکلیف ته‌لنجی و تردد کالاهای مرتبط با آن اعلام کردند.
در این سفر، وزیر نیرو به شهرستان‌های دشتی و تنگستان، وزیر جهادکشاورزی به بوشهر و دشتستان و وزیر اقتصاد و دارایی به گناوه و دیلم و وزیر راه و شهرسازی نیز به عسلویه، کنگان و دیر سفر کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید