• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142342
+
-

پیشتازی قم در پوشش اینترنت پرسرعت

فناوری

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم از پیشتاز بودن این استان در پوشش صددرصدی اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات در سراسر استان خبر داد.
جواد غلام‌پور در گفت‌وگو با همشهری، وضعیت پوشش اینترنت در استان قم را مطلوب و ۹۹.۹ درصد ذکر کرد و گفت: ضریب نفوذ اینترنت (تعداد مشترکان اینترنت تقسیم بر جمعیت استان) ۱۴درصد برای اینترنت پهن باند ثابت و ۱۰۷درصد برای اینترنت سیار و در مجموع ۱۲۱درصد است.
وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در کشور و نیاز به اینترنت برای آموزش به تمام حوزویان، دانشجویان، دانش‌آموزان، استادان و معلمان اینترنت رایگان اعطا شد. همچنین استفاده از سامانه شاد در سراسر کشور رایگان شده است و اپراتورها، خدمات در این شبکه را برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان عرضه می‌کنند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم اظهار کرد: در مناطق روستایی، دسترسی صددرصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات انجام شد.غلامپور، برخوردار‌ نبودن برخی خانواده‌ها از تبلت یا گوشی هوشمند را یکی از مشکلات تحصیل دانش‌آموزان برشمرد و تأکید کرد: در ابتدا نداشتن پهن باند مناسب در برخی مناطق روستایی مشکلاتی را ایجاد کرده بود که با راه‌اندازی بیش از ۱۰۰ کیلومتر فیبر در استان، ایستگاه‌های تلفن همراه و مراکز مخابراتی به فیبر نوری متصل شد تا از پهن باند مناسبی برخوردار شوند.
وی افزایش ظرفیت پهنای باند ورودی به Gbps۳۶۰ در استان، نصب، راه‌اندازی و ارتقای سایت‌ها برای تکمیل پوشش شبکه ملی اطلاعات در روستاها، ایجاد رومینگ دیتای بین اپراتوری برای استفاده حداکثری مشترکان از اینترنت پرسرعت و اتصال تمام ۷۵۱ مدرسه استان به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات با ترافیک رایگان 2ساله را از اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت اینترنت برشمرد.
غلامپور افزود: این اقدامات موجب شده است تا قم به‌عنوان پیشتاز ارتباطات از پوشش صددرصدی اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات در سراسر استان برخوردار باشد.

اتصال ۸۵درصد روستاهای مرکزی
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکزی هم آمار قابل توجهی در این باره داده است. لادن مهدوی در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: ۲۳درصد جمعیت استان مرکزی در روستاها و ۷۷درصد در شهرها سکونت دارند و با توجه به پوشش نسل چهارم اینترنت در همه شهرهای استان، بستر ارائه خدمات آموزشی در مناطق شهری کاملا مهیاست.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده برای توسعه ارتباطات در روستاهای استان و با احتساب ارتقای۱۰سایت روستایی از نسل دوم به نسل سوم و چهارم در‌ماه گذشته، بیش از ۸۵درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.
مهدوی اظهار کرد: در راستای تحقق عدالت آموزشی و کاهش شکاف دیجیتال با هدف ایجاد امکان دسترسی برابر دانش‌آموزان مناطق شهری و روستایی به محتوای درسی و منابع آموزشی، طرح اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات از سال گذشته آغاز شده و تاکنون ۶۹۵مدرسه شهری و ۹۱۷مدرسه روستایی در استان با دریافت یک دستگاه مودم و اشتراک رایگان ۲ساله و ماهانه ۷۰گیگ به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید