• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 12 مهر 1400
کد مطلب : 142250
+
-

بازگشت انفجارها به کابل

آسیا
بازگشت انفجارها به کابل

با گذشت حدود 5هفته، بار دیگر صدای انفجار در شهر کابل شنیده شد؛ انفجاری که دست‌کم 2کشته به‌جا گذاشته است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، بعدازظهر دیروز در پستی توییتری نوشت که در مقابل مسجد عیدگاه، انفجاری رخ داده که جان شماری از افراد غیرنظامی را گرفته است. مجاهد در مورد کشته‌ها و زخمی‌ها آماری نداد اما ساعتی بعد خبرگزاری فرانسه به نقل از سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان، اعلام کرد که حمله به مسجد عیدگاه 2کشته و 3مجروح به‌جا گذاشته است.
 شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد که در این مسجد مراسم ختمی برای درگذشت مادر ذبیح‌الله مجاهد در جریان بوده و انفجار، افرادی را که وارد مسجد می‌شده‌اند هدف قرار داده است. تلویزیون طلوع افغانستان نیز گزارش داد که اطلاعات اولیه و اظهارات شاهدان عینی نشان می‌دهد در این حمله از یک بمب کار گذاشته شده در نزدیکی ورودی استفاده شده است.
بلال کریمی، یکی از اعضای ارشد طالبان نیز به اسوشیتدپرس گفته است که هیچ‌یک از نیروهای طالبان در این حمله کشته یا زخمی نشده‌اند. اگرچه قربانیان مردم عادی هستند اما به‌نظر می‌رسد هدف اصلی، اعضای ارشد طالبان بوده‌اند که گفته می‌شود قرار بوده در این مراسم حضور داشته باشند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته اما همه می‌دانند که گروه تروریستی داعش شاخه خراسان پشت آن است.
از سقوط کابل به‌دست طالبان حدود 7هفته می‌گذرد و این دومین انفجار تروریستی در این شهر است. نخستین انفجار در هفته دوم تسلط طالبان بر کابل، در نزدیکی فرودگاه این شهر زمانی رخ داد که هزاران افغان تلاش داشتند تا با ورود به فرودگاه، راه فراری از افغانستان پیدا کنند. در آن حمله انتحاری که گروه داعش خراسان، مسئولیت آن را به‌عهده گرفت حدود 170غیرنظامی افغان و ۱۳سرباز آمریکایی کشته شدند.
پس از حمله کابل، حملات داعش علیه مواضع طالبان بیرون از پایتخت ادامه پیدا کرد و خبر از رویارویی خونین این دو گروه می‌داد. بیشتر این حمله‌ها در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، متمرکز بود اما کشیده شدن رویارویی 2گروه به پایتخت افغانستان، می‌تواند شرایط درگیری را به کلی دگرگون کند.
پس از حمله به فرودگاه کابل، طالبان دستگیری افرادی که گفته می‌شود در ارتباط با داعش بوده‌اند، را آغاز کرد. رسانه‌های افغانستان به نقل از ملا ندا محمد، والی ننگرهار که به‌تازگی از سوی طالبان به این سمت گماشته شده، اعلام کردند که دست‌کم 80نفر در جریان عملیات نیروهای طالبان علیه گروه داعش در جلال‌آباد و مناطق اطراف آن دستگیر شده‌اند. پیش از آن، منابع غیررسمی گزارش داده بودند که همزمان با سقوط کابل و در جریان آزادسازی زندانیان، نیروهای طالبان دست‌کم 150نفر را از نیروهای داعش که در بند زندان‌های دولت افغانستان بوده‌اند، کشته‌اند. انتظار می‌رود حمله دیروز که هدفش اعضای ارشد طالبان بوده ‌‌است، درگیری میان 2طرف را تشدید کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید