• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14220
+
-

روز شوراها، جوانان و کارگران در یک جلسه

اعضای شورای شهر تهران در نشست علنی خود درباره فرایند انتخاب شهردار و مسائل روز جامعه صحبت کردند

شورا
روز شوراها، جوانان و کارگران در یک جلسه

حامد فوقانی|خبرنگار:

جلسه دیروز شورای شهر تهران بیشتر حول موضوعات و مناسبت‌های هفته جاری می‌چرخید؛ چه از آن جهت که محسن هاشمی مسائلی را در رابطه با وضعیت کنونی شوراها در کشور بیان کرد و چه از جهت اینکه چند عضو دیگر به بیان مطالبی درباره جوانان، کارگران و انتخاب شهردار جدید برای پایتخت پرداختند.
رئیس شورای شهر تهران جلسه را با تبریک سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) که روزجوان نام گرفته و همچنین سالروز ولادت امام زمان (عج) آغاز کرد. محسن هاشمی سپس به مناسبت سالروز تشکیل شوراها در نهم اردیبهشت، گفت: «طی 40سال سپری‌شده از انقلاب اسلامی، 20سال طول کشید تا شوراها تشکیل و 20سال هم طول کشیده که تثبیت شود. امیدواریم 20سال دیگر طول نکشد که ظرفیت قانونی آن محقق شود.» به گفته او هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهرها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها سیستم کارآمدی وجود ندارد.

3راهکار عضو جوان برای جایگاه شوراها

عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران هم دیروز در نطق پیش از دستور خود موضوع‌های مناسبت‌ روز جوان و سالروز شوراها را به هم گره زد. حجت نظری در ابتدا ضمن گرامیداشت جایگاه پرارزش کارگران و معلمان عزیز، به وضعیت نامناسب این دو قشر زحمتکش و پرتلاش اشاره کرد. او در ادامه 3راهکار برای نهاد شورا و جایگاه پارلمان محلی در کشور ارائه کرد: «1.نسبت به قانون شوراها، بازنگری اساسی با محوریت مدیریت یکپارچه شهری صورت گیرد، 2.الزام است قانون مندرس شهرداری‌ها تغییر کند و به روز شود و 3.الزام است طرحی توسط شورای‌عالی استان‌ها با عنوان «قانون شورای‌عالی استان‌ها» تهیه و به مجلس برای بررسی و تصویب ارسال شود.» جوان‌ترین عضو شورا در ادامه دوره مهم جوانی در زندگی هر شخص را دوره توانمندسازی شخصیتی و روحی و بروز استعدادها دانست و گفت: «با توجه به موضوع نشاط اجتماعی در بودجه سال 97تهران، باید تلاش کنیم ایجاد «شهر با‌نشاط» همچون اصلی مهم، بر تمام برنامه‌های شهری حاکم باشد.»

مسکن کارگران در اولویت است

عضو بعدی که دیروز نطق پیش از دستور داشت، افشین حبیب‌زاده بود. معاون نظارت شورا با تبریک هفته کارگر و روز جهانی کارگر گفت: «طی سال‌های گذشته افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم‌های سرسام‌آور نبوده است؛ هر چند در دولت تدبیر و امید تلاش‌هایی در این مسیر صورت گرفته. از سوی دیگر ضرورت توجه و پیگیری مشکلات مربوط به تعاونی‌های مسکن مرتبط با کارگران شهرداری در اولویت قرار دارد.» به گفته او مسئله دیگر رعایت اصول مربوط به آزادی تشکیل شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی کارگری و امکان بهره‌مندی از حق تشکل و ایجاد سازمان‌های کارگری و امور دیگر از این قبیل، به‌عنوان حداقل‌هایی است که در بخش‌های مختلف باید رعایت شود.

لیست جدیدی در کار نیست؛ اعضا تصمیم می‌گیرند

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در بخشی از نطق پیش از دستور پنجاه و نهمین جلسه شورا با بیان اینکه مشارکت مردم تنها در پای صندوق‌های رأی و جبهه‌های جنگ نمایان نمی‌شود، گفت: «اکنون ما در نیمه راه و در آستانه انتخاب شهردار باید به شهروندانی که می‌خواهند به آینده‌ این شهر برای زندگی فرزندانشان مطمئن و امیدوار باشند، امید‌بخش باشیم تا از انتخاب ما مطمئن و امیدوار به تحقق شایسته‌سالاری و جایگزین شدن ضابطه به‌جای رابطه و ترجیح منافع ملی و شهری به جای منافع شخصی و جناحی باشند.» از سوی دیگر محمد سالاری نسبت به شائبه‌هایی که حکایت از اجماع روی یک یا چند کاندیدای مدنظر شهرداری دارد و فرایند شورا را انتخاب نمایشی جلوه می‌دهند، تذکر داد. او گفت: «گرچه فعالان سیاسی حق دارند از کسی حمایت کنند اما همه بایستی به یقین برسند که ما به‌عنوان نمایندگان مردم داریم تصمیم می‌گیریم.»

رئیس شورای شهر تهران هم پس از پایان جلسه دیروز در جمع خبرنگاران در مورد انتخاب شهردار جدید توضیحاتی را بیان کرد. محسن هاشمی گفت: «حلقه اصفهانی‌ها برای انتخاب شهردار، صحت ندارد؛ اینها شایعاتی است که در فضای مجازی عنوان می‌شود و به‌نظر من تخریبی است.» او ادامه داد: «درخصوص معرفی کابینه برخی دچار سوءتفاهم شده‌اند و قرار نیست این7نفر کابینه خود را معرفی کنند، بلکه در مرحله‌ای که 2گزینه نهایی معرفی می‌شوند در مذاکرات با اعضا و کمیسیون‌ها که به‌صورت جزئی‌تر برنامه‌ها ارائه خواهد شد، شاخص‌های تیم کاری معرفی می‌شوند و نامی مطرح نمی‌شود.» او اعلام کرد که برای انتخاب شهردار تهران قرار نیست لیست جدیدی رو شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید