• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142078
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wAMj
+
-

پنجره جمعیتی در سال1425 بسته می‌شود

امروز روی این ستون گرد سپید پیری نشسته و بیشتر اخبار آن مربوط به سالمندان است چرا که از یک طرف هفته سالمند آغاز شده و از طرف دیگر پیری جمعیت یکی از مسائل اساسی دولت‌ ایران طی سال‌های اخیر شده است.
طبق اعلام شورای ملی سالمندان، نرخ جمعیت سالمندی در ایران ۱۰.۲ درصد است، این در حالی است که از سال۱۳۹۸تا۱۴۲۱ جمعیت این گروه به ۲۰درصد می‌رسد و رشد جمعیت سالمندی ایران با شتاب بیشتری از سال ۱۴۲۱ تا بازه زمانی 1435-1430، از یک سوم جمعیت کشور عبور می‌کند.
به گزارش ایسنا، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در این‌باره گفت: طی سال‌های اخیر شاهد زنانه شدن جمعیت سالمندی در ایران هستیم. این در حالی است که به‌دلیل برخی عوامل همچون امید زندگی بیشتر زنان نسبت به مردان، غلبه جنسیت زنانه در سالمندی، افزایش وضعیت بدون شوهر به‌دلیل فوت همسر و روند افزایشی طلاق و تجرد قطعی در دوران جوانی و میانسالی پدیده «زنان سالمند تنها» هم در حال افزایش است.
حسام علامه، با بیان اینکه پنجره جمعیتی ایران در سال۱۴۲۵ بسته می‌شود به این معنی که سن افراد در محدوده سن کار (از۱۵تا۶۴سال) از دوسوم کمتر می‌شود، می‌افزاید: از سال۱۳۸۵تا۱۴۲۵، ۴۰ سالی است که پنجره جمعیتی ایران باز است. قبل از سال۱۳۸۵ به‌دلیل زیاد بودن افراد زیر ۱۵سال، پنجره جمعیتی ایران بسته بوده و طبق پیش‌بینی‌های فعلی، در سال۱۴۲۵ به‌دلیل زیاد بودن درصد سالمندان، پنجره جمعیتی مجددا بسته می‌شود اما در مدتی که پنجره جمعیتی ایران باز است نیروی مولد بیشتر از دو سوم است.
او با اشاره به اینکه 5درصد از سالمندان، زمین‌گیر، ۱۱درصد، کم‌توان و مبتلا به بیماری‌های مزمن و ۸۳درصد سالم هستند، بیان می‌کند: در مجموع ۱۷درصد سالمندان نیازمند مراقبت هستند و بیمه‌های مراقبتی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ به‌ویژه برای اینکه این مراقبت در خانه و اجتماع انجام شود شرکت‌های بیمه می‌توانند با پرداخت دستمزد مناسبی به اطرافیان موردتأیید سالمند، در آینده که با انبوهی از سالمندان تنها، مواجه می‌شویم موضوع مراقبت غیررسمی و در منزل را پوشش دهند.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در خاتمه گفت: اکنون حدود ۱۰۰هزار نفر در نوبت پذیرش مراکز نگهداری شبانه‌روزی قرار دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید