• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141986
+
-

باختم ، جنایت که نکردم!

ناظم‌الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال در گفت‌و‌گو با همشهری از خودش و تصمیماتش دفاع می‌کند

باختم ، جنایت که نکردم!


محمد زارعی ـ خبر‌نگار

محمد ناظم‌الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال در دوره قبل جام جهانی کاری کرد کارستان و توانست نخستین مدال جهانی ما را در یک رشته تیمی همراه ملی‌پوشان فوتسال کسب کند. تیم او اما در این دوره از جام‌جهانی در مرحله یک‌چهارم نهایی با شکست مقابل قزاقستان حذف شد. حالا انتقادات زیادی از او می‌شود و بحث‌های فراوانی هم مطرح شده مبنی بر اینکه او همکاری‌اش را با تیم ملی ادامه خواهد داد یا نه. ناظم‌الشریعه در گفت‌وگو با همشهری به این انتقادات پاسخ داده است که گزیده صحبت‌ها و دفاعیات این مربی را می‌خوانید.

   خدا اموات مایلی‌کهن را بیامرزد
من نمی‌گویم عملکرد تیم ملی جای انتقاد ندارد اما انتقادات باید سازنده باشد نه اینکه شما بخواهید فقط تخریب کنید. من که جنایت نکردم! ما تیمی را در اختیار داشتیم که همه شرایطش را می‌دانستند. به همه گفته بودم ما کار بسیار سختی در این جام‌جهانی داریم و با این حال توانستیم به جمع 8تیم برتر برویم. شما به تاریخ حضور تیم ملی در جام‌های جهانی گذشته نگاه کنید. در بسیاری از موارد ازجمله در 2004، 2008 و 2014 ‌ ما حتی نتوانستیم از گروه خودمان صعود کنیم. خدا اموات محمد مایلی‌کهن را بیامرزد که فقط یک چهارمی با او داشتیم.

   در چپ فقط یک بازیکن داشتیم
اگر حتی به جمع 4تیم نهایی جام‌جهانی می‌رفتیم با اینکه اتفاق خوبی بود ولی باز هم باید با واقعیت‌های فوتسال خودمان کنار می‌آمدیم. شما ببینید اسپانیا با آن همه تدارک و امکانات در جمع 8تیم نهایی حذف می‌شود یا حتی روسیه هم همین اتفاق برایش می‌افتد. اما در ایران ما با واقعیت‌های فوتسال پیش نمی‌رویم و انتظارات دیگری داریم. شما دقت کنید ما فقط با یک بازیکن سمت چپ به جام‌جهانی رفتیم که او هم مصدوم شد. بازی تدارکاتی مناسب هم نداشتیم و خوب برنامه‌ریزی نکردیم. فقط در یک تورنمنت شرکت کردیم. وقتی نخستین بازی ما در جام‌جهانی برگزار شد تازه خیلی‌ها فهمیدند که جام‌جهانی چقدر سخت است.

   یعنی ما اینقدر تعطیل هستیم؟
درباره تنبیه سنگ‌سفیدی، واقعیت این است که من از قداست تیم ملی دفاع کردم نه از خودم. بازیکن وظیفه‌اش این است که به حرف سرمربی خود گوش دهد و وقتی این کار را نمی‌کند حتما بیرون می‌نشیند. الان خیلی‌ها از مرحوم دهداری به‌عنوان اسطوره نام می‌برند اما وقتی من مشابه همین کار را در مبارزه با بازیکن‌سالاری کردم همه به من فحاشی کردند! البته رسانه‌های آن زمان هم به‌شدت از این اقدام دهداری انتقاد کردند اما خیلی زود فهمیدند آن مرحوم چه کار بزرگی کرده و به نوعی قداست لباس تیم ملی را حفظ کرده است. حالا من ادای مرحوم دهداری را درنیاوردم اما وقتی به بازیکن حرفی می‌زنم و او در زمین آن را انجام نمی‌دهد طبیعی است که او را بیرون می‌گذارم. اینکه می‌گویند اگر بازیکنی که تنبیه شد در زمین بود ما قزاقستان را شکست می‌دادیم کاملا حرف بی‌اساسی است. یعنی ما اینقدر تعطیل و بدبخت و بیچاره هستیم که در نبود یک بازیکن شکست بخوریم؟! یعنی تیم ملی فوتسال ما اینقدر بیچاره شده است؟!

   با من یا بدون من، باید برنامه داشته باشیم
من نمی‌دانم اینها که بحث قطع همکاری‌ام با تیم ملی را مطرح می‌کنند چرا بدون سند حرف می‌زنند. البته من به خوبی می‌دانم جریان چیست و این حرف‌ها از کجا نشات می‌گیرد. اما حرف اصلی را بزنم؛ فدراسیون اگر ما را خواست در خدمت تیم ملی هستیم و اگر هم نخواستند جدا می‌شویم. اگر هم قرار شد من نباشم باید برنامه‌ریزی دقیقی برای فوتسال داشته باشیم. من خودم پلن 3ساله دارم. عزیزی‌خادم خودش دید در جام‌جهانی چه اتفاقاتی افتاد و اگر پلنی برای آینده تیم ملی فوتسال نداشته باشیم شرایط فوتسال خراب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید