• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141979
+
-

آماربازی

21
قرعه‌کشی بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران امروز برگزار می‌شود و 16تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را برای 30هفته رقابت خواهند شناخت. در جمع 16تیم این فصل پرسپولیس، استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن 4تیمی هستند که در تمامی ادوار لیگ برتر حاضر بوده‌اند و با 21دوره حضور در این رقابت‌ها رکورددار هستند. از آن سو، تیم هوادار تهران که امسال به لیگ برتر رسیده نخستین حضورش را در تاریخ این رقابت‌ها جشن می‌گیرد. آلومینیوم اراک و مس رفسنجان هم دومین فصل حضورشان در این رقابت‌ها را آغاز می‌کنند و گل‌گهر سیرجان هم تعداد حضورهایش در لیگ برتر به 3فصل خواهد رسید. نساجی هم برای چهارمین فصل متوالی است که در لیگ برتر حاضر خواهد شد.

08
در میان 8تیمی که بیشترین حضور را در ادوار لیگ برتر داشته‌اند، 2تیم سایپا و ملوان در لیگ بیست‌ویکم حاضر نیستند. 8تیمی که بیشترین حضور را در لیگ برتر داشته‌اند پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن و سایپا (20دوره)، فولاد (19دوره)، پیکان (16دوره) و ملوان (14دوره) هستند. از این جمع فقط سایپا و ملوان در لیگ21 حضور ندارند و 6تیم دیگر تعداد حضورهایشان را بالاتر خواهند برد. سایپا در همین دوره اخیر به لیگ‌یک سقوط کرد و ملوان هم بعد از اینکه در لیگ پانزدهم سقوط کرد دیگر به لیگ برتر بازنگشت و امسال برای ششمین دوره متوالی در این لیگ غایب خواهد بود. با غیبت ملوان، تیم تراکتور که 13دوره در لیگ برتر حاضر بوده یک رتبه بالا می‌آید و با ملوان مساوی می‌شود.

04
تیم پیکان با 4بار سقوط از لیگ‌برتر رکورددار سقوط در تاریخ این مسابقات است. جالب این است که پیکانی‌ها در 16دوره از 20دوره لیگ برتر حاضر بوده‌اند! یعنی این تیم هر بار سقوط کرده بلافاصله در همان سال بعد به لیگ برتر بازگشته و حضورش در لیگ‌یک بیشتر از یک فصل طول نکشیده است. پیکان در سال‌های 84، 90، 92 و 94 از لیگ برتر سقوط کرده است. البته پیکان در این رکورد یک شریک هم دارد اما 4سقوط این شریک با 3نام مختلف اتفاق افتاده است. در نخستین دوره لیگ برتر استقلال رشت یکی از 2تیم سقوط‌کننده بود و همین تیم بعدها با نام‌های پگاه گیلان و داماش گیلان 3بار دیگر هم سقوط کرد و تعداد سقوط‌هایش به 4 رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید