• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141973
+
-

انتشار رمانی از سوینکا پس از 36سال

داستان
انتشار رمانی از سوینکا پس از 36سال


وله سوینکا، نویسنده برنده نوبل ادبیات بعد از گذشت 50سال با انتشار رمان جدیدی به دنیای ادبیات بازگشته است.
به‌گزارش اکتوالیته، انتشارات بلومزبری هند از انتشار رمانی تحت عنوان «وقایع‌نگاری از سرزمین شادترین مردم روی زمین» نوشته وله سوینکا، نویسنده و شاعر اهل نیجریه و برنده نوبل ادبیات اهل آفریقا خبر داده است.
وله سوینکا که حالا 87سال دارد، علاوه بر رمان‌نویسی، شاعر، نمایشنامه‌نویس و مقاله‌‌نویس است. نخستین رمان او با عنوان «مفسرها» سال1965 منتشر شد و آخرین رمانش با عنوان «فصل بی‌نظمی» سال1973 به چاپ رسیده بود.
از او همچنین 3کتاب اتوبیوگرافی با عناوین «آکه: سال‌های کودکی»،
«آیسرا: سفر در سراسر مقاله» و «ایبدان» منتشر شده است.
«مرگ و سوار پادشاه»، «بازی از بزرگان»، «نژاد قوی»، «رقص جنگل» و «مرداب‌نشینان» نیز برخی از مهم‌ترین نمایشنامه‌های او هستند.
بن اوکری، نویسنده نیجریه‌ای و نویسنده اثر درخشان «راه گرسنگان» درباره این کتاب گفته است: «یک هیاهوی زنده و وحشی و هولناک. هیچ‌کس دیگر نمی‌توانست چنین کتابی را بنویسد؛ مثل هنری جیمز، جوزف کنراد و ولادیمیر ناباکوف. این رمان را می‌توان مهم‌ترین کتاب او به شمار آورد و کتابی است که باید همه آن را بخوانند.»
آکینوانده اولووله (وله) سوینکا، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و فعال سیاسی اهل نیجریه است. او سال۱۹۸۶ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. یکی از آثار وله سوینکا نمایشنامه‌ای به نام «مرداب‌نشینان» است که در سال۱۳۶۸ توسط مح‍مد حفاظی ترجمه و از سوی نشر جهاد دانشگاهی منتشر شده‌است. علاوه بر این نمایشنامه، 2نمایشنامه «تبار نیرومند» توسط فرهاد ناظرزاده کرمانی و «مرگ و سوار پادشاه» هم توسط سام ایزدی به فارسی ترجمه شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :