• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141966
+
-

خبرهای کوتاه/ وزش باد شدید در مناطقی از کشور


مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از بارش باران در 6استان کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، صادق ضیائیان درباره وضعیت آب و هوایی کشور، گفت: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز شنبه 10مهر برای استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، بخش‌هایی از گلستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که بیشینه شدت بارش‌ها در استان‌های گیلان و اردبیل خواهد بود. برای روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در استان‌های گیلان و برخی نقاط اردبیل و شمال آذربایجان شرقی بارش پراکنده انتظار می‌رود. با توجه به تشکیل چرخند حاره‌ای در شمال اقیانوس هند و حرکت آن به‌سوی دریای عمان انتظار می‌رود به‌تدریج از بعدازظهر جمعه تا یکشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان به‌ویژه مناطق ساحلی، بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید رخ‌ دهد. طی این مدت دریای عمان در سواحل سیستان و بلوچستان مواج و توفانی پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان همچنین گفت: طی 3روز آینده در نواحی شمال شرق و شرق کشور و همچنین در بخش‌هایی از استان‌های سمنان، یزد، کرمان و شمال اصفهان، وزش باد شدید و در مناطق مستعد ریزش گرد و خاک انتظار می‌رود. همین وضعیت طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در نوار شرقی کشور نیز پیش‌بینی می‌شود. از روز جمعه تا بعدازظهر شنبه، غرب دریای خزر و نیمه غربی خلیج‌فارس مواج خواهد بود. وی درباره وضعیت آب و هوای تهران نیز گفت: امروز آسمان تهران صاف است و بیشینه و کمینه دمای هوا ۲۷ و ۱۶درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

  نیاز غارهای کشور به تدوین ضوابط جدید
بهره‌برداری پایدار از غارهای کشور نیاز به تدوین ضوابط جدید دارد. مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور گفت: برای بهره‌برداری پایدار از غارها و در راستای حفاظت از این آثار گرانبها نیاز به تهیه و تدوین ضوابط جدیدی به‌ویژه در حوزه گردشگری است. به‌گزارش ایرنا، محمد مدادی گفت: هم‌اکنون ۱۲غار در کشور وجود دارد که پذیرای گردشگران هستند. وی افزود: این غارها که مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد به‌ویژه گردشگری در قالب تورها که متأسفانه در سال‌های گذشته بدون رعایت ضوابط تعیین شده فعالیت می‌کنند بیشترین آسیب را به محیط غارها وارد می‌سازند که باید ساماندهی شوند. وی شیوع ویروس کرونا را فرصتی برای ترمیم آسیب‌های وارد شده به طبیعت دانست و بیان کرد: کرونا به‌رغم صدمات گسترده‌ای که به سلامت روحی و جسمی انسان‌ها وارد کرد، باعث شد تا با کاهش تعداد سفرها و گردشگران، کل اکوسیستم بتواند نفسی به‌راحتی بکشد که غارها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و شرایط کرونا سبب شد تا بخشی از صدمات وارده به محیط‌زیست در سال‌های اخیر ترمیم شود.

  یارانه سفر بدهید
رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از رییس‌جمهور و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد: یارانه سفر همانند یارانه حامل‌های انرژی به مردم تعلق گیرد. به گزارش ایسنا، علی عبدالملکی به تاسیسات گردشگری وابسته به ارگان‌های دولتی از بانک‌ها تا وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در شأن ایرانی نیست که سالی یک بار سفر برود و در مهمانسرای ضعیف دولتی اقامت کند. باید این امکاناتی که دولت برای خود ایجاد کرده به بخش خصوصی واگذار شود و هموطن ما در هتل پنج‌ستاره و اقامتگاه استاندارد اسکان داشته باشد. همان‌طور که یارانه سوخت داده می‌شود یارانه سفر هم می‌تواند درنظر گرفته شود. نباید مردم را در پیک سفرِ پایان شهریورماه یا تعطیلات نوروز در مهمانسراهای دولتی و مدارس و مساجد اسکان داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید