• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141965
+
-

سازمان جنگل‌ها خبرداد:

زراعت چوب در پادگان‌ها آغاز می شود

پادگان‌های کشور از امسال برای توسعه فضای سبز و محیط‌زیست تبدیل به جنگل دست‌کاشت می‌شوند


سیدمحمد فخار ـ خبر‌نگار

ظرفیت پادگان‌های کشور به تولید و کشت درختان زودبازده و سریع‌الرشد تعلق می‌گیرد. در این زمینه قرار است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هدف کمک به دولت، بخش قابل توجهی از فضای سبز پادگان‌ها را در سراسر کشور به تولید و کشت درختان زودبازده اختصاص دهند. آنگونه که معاونت امور اراضی سازمان جنگل‌ها اعلام کرده، هم‌اکنون بیش از ۲میلیون هکتار از جنگل‌های کشور در اختیار بخش‌های دولتی و برخی نهادهای نظامی است و ورود همه جانبه دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی به موضوع کاشت درختان زودبازده می‌تواند ظرفیت بزرگی را به نفع اقتصاد و محیط‌زیست کشور فعال کند.
به گزارش همشهری زراعت چوب اصلی‌ترین منبع تامین نیازهای چوبی کشور است. از سال95با آغاز طرح تنفس جنگل‌ها، برداشت هرگونه چوب ممنوع اعلام شد تا همه نگاه‌ها معطوف به زراعت چوب شود. از سویی طرح توسعه زراعت چوب برای تأمین مواداولیه چوبی کارخانجات و صنایع همواره از تأکیدات مسئولان عالی کشور بوده و اکنون جایگاه مهمی در برنامه‌های سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی دارد.
پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها در این‌باره اعلام کرده که در پی درخواست سازمان جنگل‌ها از سردار سرلشگر رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت پادگان‌های نیروهای مسلح برای کشت نهال‌های سریع‌الرشد و گسترش فضای سبز پادگان‌ها، این درخواست مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت و طی نامه‌ای از سوی دفتر ایشان به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با توسعه زراعت چوب در فضای سبز پادگان‌های کشور موافقت و از امسال این اقدام مهم با نقش و مشارکت نیروهای مسلح شتاب بیشتری در کشور پیدا می‌کند.
در این نامه آمده است: «حسب‌الامر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و فرماندهی معظم کل قوا، تصویر از گزارش تقدیمی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با عنوان بهره‌گیری از ظرفیت پادگان‌های نیروی مسلح برای کمک به دولت جهت تولید و کشت نهال گونه‌های سریع‌الرشد و گسترش فضای سبز پادگان‌ها و طرح توسعه زراعت چوب کشور برای بررسی و اعلام نتیجه ایفاد می‌گردد. با تصویب قانون برنامه ششم توسعه کشور از سال۹۵ هرگونه بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های کشور متوقف و بر توسعه زراعت چوب به‌عنوان یکی از راهکارهای تأمین نیازهای چوبی صنایع چوبی و سلولزی مورد تأکید قرار گرفته است. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز و حساسیت‌ها درخصوص امکان ورود آفات قرنطینه‌ای به رویشگاه‌های جنگلی، واردات چوب با پوست را با محدودیت مواجه کرده است. اکنون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به این موضوع مهم ورود کرده تا با استفاده از فضای موجود پادگان‌ها به توسعه زراعت چوب بپردازند، راه‌حلی که با گذر زمان می‌تواند از توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی بالایی برخوردار باشد».

جایگاه زراعت چوب
در سال‌های اخیر قیمت مناسب چوب زراعی انگیزه لازم را در سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و زارعین برای توسعه زراعت چوب در کشور افزایش داده و از سویی دیگر در قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد تا تسهیلات لازم برای توسعه زراعت چوب در سطح 75هزار هکتار و واردات مواداولیه صنایع مرتبط با چوب(سلولزی) را در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد قرار دهد. کامران پورمقدم مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها در این‌باره به همشهری می‌گوید: موافقت اخیر می‌تواند زمینه را برای رسیدن به توسعه چشمگیر زراعت چوب فراهم کند.
سازمان جنگل‌ها با هدف ایجاد تحرک و جهش مناسب در اجرای طرح زراعت چوب در سال گذشته 30هزار هکتار را برای اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی هدف‌گذاری کرده، این در حالی است که برای اجرای این طرح هیچ‌گونه اعتبار هزینه‌ای و اجرایی در ردیف‌های بودجه‌ای کشور درنظر گرفته نشد و این طرح در قالب فعالیت‌های ترویجی و مشارکتی و یا اعطای تسهیلات بانکی به اجرا درآمده است. پورمقدم تأکید می‌کند: برای اجرای طرح توسعه زراعت چوب در سال گذشته تعداد 26میلیون اصله نهال از گونه‌های مناسب برای زراعت چوب درنظر گرفته شد که از این میزان تعداد 9میلیون اصله به‌صورت دولتی و تعداد 6میلیون اصله به‌صورت مشارکتی با سرمایه‌گذاری صاحبان صنایع چوب و یا بخش خصوصی در نهالستان‌های دولتی و تعداد 11میلیون اصله در نهالستان‌های بخش خصوصی تولید شد و جای پادگان‌ها برای اختصاص فضا در این زمینه خالی بود. به‌گفته مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، براساس نهال‌های سال99، نحوه اجرای زراعت چوب و تامین نهال رایگان حداقل هزار تا 1300اصله در هر هکتار از سوی سازمان به استان‌ها ابلاغ شد. همچنین با معرفی نهالستان‌های بخش خصوصی به انجمن کارفرمایان صنایع چوب تلاش شد تا از ظرفیت صنایع چوب برای تامین نهال مورد نیاز زارعین چوب در کشور استفاده و در قالب تفاهمنامه‌های مشارکتی، نهال مورد نیاز طرح توسط این صاحبان صنایع تامین شود که این کار نیز انجام شد. این مسئول توسعه زراعت چوب همچنین اضافه می‌کند: براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای طرح زراعت چوب در سطح 30هزار هکتار و تعداد نهال‌های موجود در سال99، سطحی معادل 22هزار و 660هکتار در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات به مرحله اجرا در آمد و در سال‌جاری نیز این روند با ورود پادگان‌ها ادامه می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید