• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141882
+
-

تحکیم قراردادهای هسته‌ای در مسکو

رئیس سازمان انرژی اتمی: امیدواریم تأخیر 22ماهه در ساخت نیروگاه‌های اتمی را جبران کنیم

هسته‌ای
تحکیم قراردادهای هسته‌ای در مسکو

رایزنی‌های رئیس سازمان انرژی اتمی با همتای روس خود با بازدید از آکادمی علوم هسته‌ای روسیه به پایان رسید. رایزنی‌هایی که ماحصل آن به‌گفته محمد اسلامی پایه‌گذاری سازوکارهایی متفاوت با هدف سرعت گرفتن کارهاست. اسلامی پس از دیدار با آلکسی لیخاچف، رئیس شرکت دولتی روس اتم گفت که در این نشست تفاهمات اولیه برقرار شد به‌نحوی که با یک تصویر روشن ما بتوانیم پروژه‌ها و برنامه‌هایمان را در حوزه هسته‌ای سریع‌تر به انجام برسانیم. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان این پروژه‌ها را در بخش سلامت، توسعه کاربرد پرتوها و در نیروگاه‌ها به‌ویژه اداره و بهره‌برداری از نیروگاه شماره یک بوشهر و توسعه پروژه فازهای دوم و سوم عنوان کرد و خبر داد که با طرف روس درباره این موضوعات و همچنین تعهدات ایران گفت‌وگو و توافق شده است. این توافق‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی مدعی شدند به‌دلیل جلوگیری ایران از ورود بازرسان آژانس به مجتمع تسای کرج (تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران) بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند. آنها تهدید کردند که درصورت ادامه روند در روزهای آتی درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهند کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی اما در مسکو این ادعاها را مردود دانست و تأکید کرد که مراودات ایران با آژانس ارتباطی با آمریکا ندارد. اسلامی همچنین   تأکید کرد که با طرف روسی توافق شد در بخش تعهدات در پرداخت مالی به‌صورت زمانبندی عمل شود تا پروژه با تأخیر مواجه نشود و به نوعی از ادامه تأخیر ۲۲ ماهه که تا امروز اتفاق افتاده جلوگیری شود.

تسریع در پیشبرد پروژه‌ها
  معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفر خود به روسیه و در ادامه گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات هسته‌ای روسی، از آکادمی علوم هسته‌ای این کشور نیز بازدید کرد. در این بازدید که با همراهی کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی انجام شد، آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی هسته‌ای در کشور روسیه مورد بررسی هیأت ایرانی قرار گرفت. پیش از آن بازدید نیز رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی که با رئیس شرکت دولتی روس اتم،  داشت هر دو طرف با تأکید بر اینکه ایران و روسیه روابط راهبردی و درباره مسائل گوناگون با یکدیگر همکاری دارند اعلام کردند که تلاش دارند همکاری‌هایشان درباره انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را نیز با سرعت بالاتری دنبال کنند. به گزارش ایرنا، اسلامی با اشاره به روابط عمیق و راهبردی تهران و مسکو در عرصه‌های گوناگون دوجانبه و بین‌المللی گفت: همکاری 2 کشور در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ازجمله در زمینه احداث و توسعه نیروگاه‌های اتمی به خوبی پیش می‌رود و این همکاری‌ها باید هرچه بیشتر گسترش یابد. در سوی مقابل الکسی لیخاچوف، رئیس سازمان دولتی روس‌اتم نیز از تعمیق مناسبات دوجانبه به‌ویژه در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استقبال کرد.

مکث
واکنش چین به تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران

تلاش‌های آمریکا برای افزایش فشارها و تحریم‌های یکجانبه بر ایران ادامه دارد؛ این  در شرایطی است که مقامات این کشور از ضرورت بازگشت به میز مذاکره و آغاز دور هفتم مذاکرات سخن می‌گویند. خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات اروپایی و آمریکایی نوشت که آمریکا در زمینه کاهش خرید نفت خام ایران توسط چین، با پکن مذاکراتی دیپلماتیک انجام داده است. به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این‌باره گفت: ما از خرید نفت ایران توسط شرکت‌های چینی با خبریم. او افزود: ما از اختیارات تحریم‌هایمان استفاده کرده‌ایم تا به دور زدن تحریم‌ها توسط ایران پاسخ دهیم، این تحریم‌ها شامل کسانی می‌شود که با چین کار می‌کنند و اگر لازم باشد این کار را دوباره انجام خواهیم داد. این خبر اما واکنش مقامات پکن را در پی داشت. هووآ چان یینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین دیروز در پاسخ به سؤالی در این‌باره تأکید کرد که همکاری‌های پکن با تهران در چارچوب قوانین و حقوق بین‌الملل است و آمریکا باید دخالت در امور دیگران را متوقف کند. این مقام چینی ادامه داد: موضع پکن درخصوص همکاری ایران و چین در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، شفاف و اصولی بوده و این همکاری‌ها همواره بر مبنای قوانین و حقوق بین‌الملل انجام گرفته است. هووآ افزود: ایران و چین همواره بر مبنای اصول برابری و منفعت متقابل، تعامل برد - برد و تجاری‌سازی‌ با یکدیگر همکاری داشته‌اند. این دیپلمات چینی در ادامه تأکید کرد که پکن با هرگونه تحریم یکجانبه مخالف است و از ایالات متحده خواست تا دست از مجازات‌های فرامرزی خود علیه اشخاص و کشورهای ثالث بردارد. چینی‌ها پیش از این نیز آمریکا را مقصر وضعیت فعلی توافق هسته‌ای دانسته بودند و تأکید کردند که این کشور باید قدم نخست برای احیای برجام را با لغو تحریم‌ها بردارد.   
 

این خبر را به اشتراک بگذارید