• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141808
+
-

همزمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی، از تجهیزات جدید آتش‌نشانی در تهران رونمایی می‌شود

دست‌پر در نبرد با آتش

گزارش
دست‌پر در نبرد با آتش


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

همزمان با 7مهر، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی، از تجهیزات جدید آتش‌نشانی در تهران رونمایی می‌شود؛ تجهیزاتی مدرن که باعث می‌شود تا آتش‌نشانان دست‌پُر به اطفای حریق و عملیات امداد و نجات اعزام شوند.
 امروز، روز سرخ‌پوشان آتش‌نشانی است؛ کسانی که برای حفاظت از سلامت مردم و جلوگیری از تخریب و نابودی اموال شهروندان و محیط‌زیست بی‌باکانه به دل خطر می‌زنند و هم در مقابله با آتش و هم عملیات امداد و نجات ایثار می‌کنند. مردانی که هدفی جز نجات ندارند اما گاهی اوقات خودشان قربانی شعله‌ها می‌شوند و چون ققنوس از میان شراره‌های آتش پر می‌کشند. شهدای پلاسکو، شهید امید عباسی و بیش از 50شهید دیگر سازمان آتش‌نشانی همه جانشان را برای بقای دیگران فدا کردند. 



در برابر این رشادت‌ها نمی‌توان کاری کرد جز اینکه سرتعظیم فرود آورد. هر سال 7مهر فرصتی می‌شود برای بازگو کردن رشادت و ایثار و از خودگذشتگی آتش‌نشانان اما امروز فرصت را غنیمت شمردیم و از مدیریت شهری پیگیر مطالبات آتش‌نشانان شدیم. خواسته‌هایی که محقق شدن آنها در نهایت منجر به خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان و ایمن‌تر شدن شهر می‌شود. شهردار تهران هم خوب می‌داند مطالبه سازمان آتش‌نشانی و نیروهای آن بحق است و از این‌رو گفت که خواسته‌های آن در اولویت قرار دارد. علیرضا زاکانی در پاسخ به مدرن شدن تجهیزات آتش‌نشانی به همشهری گفت: «مطالبات آتش‌نشانان باید در قالب بسته تحولی مدنظر قرار گیرد تا اتفاقات خوبی در ایمنی شهر و آتش‌نشانان رخ دهد. چرا که در مسائل مربوط به سازمان آتش‌نشانی ضرورت دارد هم ناظر به‌کار و تلاش نیروها، نوع خدماتی که توسط مدیریت شهری ارائه می‌شود و همچنین نوع تجهیزاتی که سازمان و نیروهای آتش‌نشان نیاز دارند، به‌عنوان یک بسته تحولی مدنظر قرار گیرد که امیدواریم در این دوره شاهد تحقق آن باشیم.»
او در ادامه تأکید کرد: «مدیریت شهری در حوزه آتش‌نشانی با دو مقوله مواجه است. یکی ایمنی شهر و دیگری فراهم کردن زیرساخت‌ها ، امکانات و تجهیزات مورد نیاز سازمان که باید به هر دو توجه شود.» زاکانی با بیان اینکه پیشگیری از بحران باید اولویت باشد گفت: «در تهران بیش از 3هزار ساختمان ناایمن و حدود 200ساختمان بسیار پرخطر وجود دارد که لازم است نخست نسبت به ایمن‌سازی‌ آنها اقدام شود تا از بروز بحران پیشگیری شود. مرحله دیگر که تأمین تجهیزات ، امکانات و خدمت‌رسانی مطلوب به سازمان آتش‌نشانی و آتش‌نشانان است که همه این موارد در قالب یک بسته تحولی مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

هم‌افزایی آتش‌نشانی با سایر سازمان‌ها
مهم‌ترین خواسته آتش‌نشانان تأمین تجهیزات است؛ چرا که می‌توانند در مواقع امداد و نجات خدمت رسانی مطلوب‌تری به آسیب‌دیدگان داشته باشند. به‌گفته نایب‌رئیس شورای شهر تهران به روز شدن تجهیزات آتش‌نشانی ضروری است. پرویز سروری با گرامیداشت روز آتش‌نشانی و تقدیر از تلاش آتش‌نشانان به همشهری گفت: «امروز موضوع سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، به روز کردن تجهیزات ، امکانات ، افزایش تخصص و مهارت آتش‌نشانان است که شهردار و اعضای شورای شهر تهران هم دغدغه‌مند این موضوع هستند و یکی از اولویت‌های مدیریت شهری رسیدگی به مطالبات سازمان آتش‌نشانی و نیروهای آن است.» او در پاسخ به ضرورت هم‌افزایی سازمان آتش‌نشانی با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها تأکید کرد: «مدیریت شهری و شورای شهر تهران باید از یک سو اقدام به تحقق مطالبات سازمان آتش‌نشانی و آتش‌نشانان کنند و از سوی دیگر باید  با سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع بحران هم‌افزایی ایجاد کنند. اگر هر دو مورد همزمان پیگیری شود می‌توان شاهد تحول بزرگ در مطلوب‌تر شدن وضعیت سازمان آتش‌نشانی بود.»

برابری آتش‌نشانی تهران با کشورهای اروپایی
آتش‌نشانی در دنیا شغل و حرفه تخصصی است و آتش‌نشانان برای اینکه بتوانند در این تخصص و حرفه موفق باشند نیاز است همواره در حال افزایش مهارت و دانش تخصصی‌شان باشند. طی سال‌های اخیر با فراهم شدن برخی از امکانات و زیرساخت‌ها ازجمله مرکز آموزش آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، گام‌هایی در راستای آموزش نیروهای کارآمدتر برداشته شده است؛ اقداماتی که به‌گفته عضو شورای شهر تهران اجتناب‌ناپذیر است. 
احمد صادقی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه برای افزایش تاب‌آوری شهری در برابر حوادث و بحران‌ها، وجود یک سازمان آتش‌نشانی پیشرفته، مجهز و توانمند و نیز آتش‌نشان‌های متعهد، متخصص و ماهر نیاز است، گفت: « سازمان آتش‌نشانی در مقایسه با گذشته تغییرات زیادی کرده و امروز از استانداردهای بالای بین‌المللی در بخش اطفای حریق و ایمنی برخوردار است و با کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه و انگلیس برابری می‌کند.» کمبود نیروی انسانی از مطالبات سازمان آتش‌نشانی است که مهدی داوری، مدیرعامل این سازمان هم بارها این موضوع را مطرح کرده است که صادقی، عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز پارلمان شهری با تأیید آن گفت: «سازمان آتش‌نشانی به لحاظ تعداد ایستگاه، تجهیزات، مدت زمان رسیدن به محل حادثه و مهارت آتش‌نشانان در حوزه امداد و نجات، وضعیت خوبی دارد اما در سازمان با معضل کمبود نیروی تخصصی مواجه هستیم که این معضل باید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت حل‌وفصل شود و قطعا شورای شهر پیگیری این موضوع خواهد بود.» 
به‌گفته صادقی موضوعاتی مانند تأمین تجهیزات جدید، هوشمندسازی برخی فرایندهای حساس در حوزه مقابله با حوادث، سرمایه‌گذاری جهت ارتقای زیرساخت‌های آتش‌نشانی شامل توسعه، مقاوم‌سازی‌ و بهبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران، ادامه روند بهبود و تکمیل مرکز آموزش آتش‌نشانی تهران با توجه جدی به ضرورت ارتقای کیفیت کالبدی این مرکز آموزشی، سرمایه‌گذاری مناسب برای ایجاد شرایط لازم جهت تقویت بخش فنی و مهندسی این سازمان و جایگزین کردن ادوات و تجهیزات فرسوده سازمان، مطالبات دیگری هستند که باید به فوریت پیگیری شوند. 
وجود بناهای ناایمن در شهر خطر جدی برای شهروندان است و به‌گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران 25درصد حریق‌های تهران مربوط به آتش‌سوزی‌های ساختمانی است؛ حوادثی که در مواردی مانند پلاسکو منجر به شهادت آتش‌نشانان می‌شوند. بنابراین شناسایی این بناها لازم و ضروری است که این کار را نیروهای آتش‌نشانی انجام می‌دهند و به‌گفته صادقی تا‌کنون 33هزار ساختمان در تهران توسط نیروهای آتش‌نشانی مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته که حدود 3500ساختمان پرخطر و 129ساختمان بسیار پرخطر شناسایی شده‌اند که ایمن‌سازی‌ آنها ضرورت دارد. صادقی در ادامه با بیان اینکه ایمن کردن شهر هم بخشی از مطالبات سازمان آتش‌نشانی است، تأکید کرد: «امروز قانونی برای رصد و پایش ایمنی ساختمان‌ها پس از بهره‌برداری وجود ندارد و از این‌رو مالکان بعد از دریافت مجوز پایان کار اقدام به ایجاد تغییرات می‌کنند که در نهایت به ناایمن شدن بناها منجر می‌شود. بنابراین توجه به این موضوع ضرورت دارد و امیدواریم راهکار مناسبی برای این خلأ قانونی بیابیم.»
این عضو شورای شهر تهران در پایان چشم‌انداز سازمان آتش‌نشانی را اینطور بیان کرد: «امیدوارم با جدیت شورای شهر تهران در این دوره سبب افزایش ایمنی در شهر و کاهش میزان وقوع حوادث در پایتخت باشیم و به چشم‌اندازهای تخصصی در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی دست یابیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید