• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141702
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kR4oN
+
-

رد پای عشق

راهپیمایی جاماندگان اربعین دیروز با حضور صدهاهزار نفر از شهروندان تهرانی به‌سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ع برگزار شد

گزارش
رد پای عشق


علیرضا زاکانی، شهردار‌تهران‌:  راهپیمایی اربعین، حقیقت جامعه و اعتقادات عمیق مردمی را نشان می‌دهد

محمد سرابی ـ خبرنگار


  جاماندگان اربعین دیروز بخشی از راهپیمایی بزرگ اربعین، نماد باشکوه عزاداران اباعبدالله (ع) را در تهران بازآفرینی کردند. این راهپیمایی در خنکای صبح دوشنبه، 5مهر از میدان امام‌حسین(ع) و با حضور هزاران نفر از شهروندان آغاز شد و راهپیمایان به‌سوی حرم عبدالعظیم‌ حسنی(ع) حرکت کردند. مانند همیشه در طول مسیر موکب‌های هیئت‌ها و گروه‌های مردمی و همینطور تعدادی از موکب‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها به چشم می‌خورد. تمهیدات ترافیکی، خیابان را برای عبور دسته‌های مردم باز کرده بود و پاکبانان به جمع‌آوری ظرف‌های یکبار مصرف می‌پرداختند. حضور اقشار مختلف و مخصوصا خانواده‌ها در این مراسم چشمگیر بود. شهردار تهران نیز از میدان شهدا وارد مسیر راهپیمایی شد و در طول مسیر با شهروندان به گفت‌وگو پرداخت.
شهردار تهران در این راهپیمایی در جمع خبرنگاران گفت: «همه افرادی که امروز در این مراسم می‌بینید چون خود را مدیون شهدا به‌ویژه شهدای مقاومت می‌دانند در مراسم حضور پیدا کرده‌اند و آمده‌اند تا دین خود را نسبت به شهدای مقاومت، سلامت و دفاع‌مقدس ادا کنند.» 
او با بیان اینکه امروز شهر، رنگ سیدالشهدا(ع) را به‌خود گرفته، افزود: «امیدوارم توفیق نوکری مردم را داشته باشیم. به‌عنوان یکی از جامانده‌ها از خداوند بزرگ می‌خواهم که گام برداشتن در راه سیدالشهدا (ع) را از همه قبول کند و این حرکت مقدمه‌ای باشد تا شاهد ظهور حضرت حجت(عج) باشیم.»  زاکانی ادامه داد: «این مراسم حقیقت جامعه ما و آنچه در متن آن و عمق وجود مردم و اعتقادات آنهاست را نشان می‌دهد. درواقع مردم به‌عنوان جاماندگان اربعین حسینی، همراهی خود را با کسانی که در کربلا هستند، نشان می‌دهند.»
شهردار تهران همچنین با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی شهرداری در این مسیر، گفت: «هم شهرداری خدمات بسیار خوبی ارائه کرده بود و هم مردم خدمات فوق‌تصوری را در اختیار یکدیگر گذاشتند. این خدمتی که مردم ارائه می‌دهند در کنار خدمتی که به‌عنوان وظیفه ماست که در خدمت شهروندان هستیم، تسهیلاتی ایجاد کرده بود که لااقل من در مسیری که آمدم، مردم از آن خیلی راضی بودند.»
بخشی از شهروندان نیز در دیدار شهردار تهران به بیان مشکلات خود با او و همچنین با امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پرداختند. راهپیمایی جاماندگان اربعین با وجود گرم شدن هوا، تا ساعات عصر این روز و رسیدن به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داشت.

اربعین و واگذاری کارها به‌خود مردم
اربعین حسینی دیروز در شرایطی برگزار شد که نقش مردم در آن همانند بسیاری دیگر از مراسم مذهبی ماه‌های محرم، صفر و رمضان بسیار پررنگ بود. در چنین مناسبت‌هایی شهروندان بنیان اصلی شکل‌گیری مراسم‌ها هستند و سایر نهاد‌ها نقش هدایتگر و پشتیبان را ایفا می‌کنند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز درخصوص مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین به چنین نکته‌ای اشاره کرد و گفت: «تا جایی که ممکن است باید کار به‌خود مردم واگذار شود؛ چراکه در این صورت کارها با کیفیت بهتری انجام خواهد گرفت. ما باید به‌عنوان نوکر در خدمت مردم باشیم و از کل ظرفیت‌های مردمی، موکب‌ها، پایگاه‌های بسیج و مساجد باید به بهترین نحو استفاده کنیم.»
علیرضا زاکانی با بیان اینکه کیفی بودن خدمات و برنامه‌های مربوط به اربعین مهم است، چراکه دل‌های مشتاق به این عرصه می‌آیند، افزود: «این حضور نیازمند خدمات شایسته‌ای است و به همین منظور ۷منطقه شهرداری درگیر این مراسم شدند، اما بیشترین خدمت را منطقه۲۰ ارائه کرد.» بر این اساس، دیروز نیز مردم نقش اصلی را در برگزاری مراسم داشتند و شهرداری تهران تلاش کرد تا ضمن ارائه خدماتی به زائران حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و عزاداران حسینی در مدیریت تردد آنها به‌گونه‌ای رفتار کند که ازدحام مسافران در مترو و اتوبوسرانی رخ‌ ندهد؛ به همین منظور علاوه بر آنکه استفاده از خط یک‌مترو و خطوط اتوبوسرانی محدوده‌های مرتبط با میدان امام‌حسین(ع) تا شهرری برای راهپیمایان اربعین رایگان بود، تلاش شد تا بار جمعیت به آخر مسیرها منتقل نشود.



رصد مسیرها و رعایت پروتکل‌ها با مانیتور
در مراسم جاماندگان اربعین امسال، نقاط خروج عزاداران با هدایت نیروهای شهرداری و پلیس راهور، مشخص‌تر نسبت به سال‌های پیش‌ بود. از طرف دیگر، پایانه‌های اتوبوسرانی و تاکسی به‌صورت موقت و در چند بخش تدارک دیده شده بودند و مسیرهای تردد آنها از طریق مانیتورهای شهرداری تهران رصد می‌شد؛ به همین منظور به‌محض ازدحام مسافران در نقاطی مثل تقاطع خیابان 17شهریور با خیابان‌های صفا و شهیدرضایی، میدان‌های شهدا و خراسان و بلوار رستگاری مقدم، چند دستگاه اتوبوس و تاکسی رزرو به محل اعزام شدند.

واکسیناسیون جاماندگان اربعین در 6نقطه
در راهپیمایی جاماندگان اربعین امسال، 6نقطه برای واکسیناسیون عزاداران درنظر گرفته شده بود. به همین منظور از طریق پایگاه‌های اورژانس 6دستگاه آمبولانس در6نقطه مسیر راهپیمایی استقرار یافتند و تیم‌های سیار، عملیات واکسیناسیون را برای کسانی که هنوز واکسینه نشده بودند، انجام دادند. از آنجایی که عمده کارکنان و خانواده‌های پرسنل و نیروهای شهرداری در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند، در محل استقرار آمبولانس‌ها افراد بالای 18سال که متقاضی دریافت واکسن بودند، واکسینه شدند. 
گفتنی است؛ از روز جمعه برنامه طرح جامع مدیریت کرونای شهرداری تهران آغاز شده که براساس آن، قرار است که 300هزار دوز واکسن به متقاضیان تزریق شود. در همین خصوص ۱۳مرکز ثابت، ۳ مرکز خودرویی و ۱۰ واحد سیار (ون) به انجام عملیات واکسیناسیون شهروندان اختصاص داده شده است؛ به‌گونه‌ای که 131واکسیناتور به‌طور همزمان از ۸ صبح تا ۸ شب جهت واکسیناسیون در حال خدمت‌رسانی هستند. در قالب این طرح، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند معتادان داخل کمپ‌ها، خانواده کودکان کار، معتادان در پاتوق‌های شهر و اتباع بیگانه غیرمجاز نیز واکسینه می‌شوند. حال اینطور که آمار نشان می‌دهد از آغاز واکسیناسیون تا روز گذشته در پایگاه‌های سیار(ون) بیش از 3هزار و 40۰ دوز واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر تزریق شده است. همچنین از سوی دیگر، طرحی دیگر برای واکسیناسیون افرادی که امکان رفت‌وآمد به مراکز را ندارد، مانند افراد کهنسال، توان‌یابان و جانبازان در حال بررسی است. علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این رابطه گفت: «با اجرای این طرح، واحدهای سیار مانند اتوبوس به محله‌های پرجمعیت می‌روند و واکسن عرضه می‌کنند. در این صورت افرادی که به هر دلیل برای واکسیناسیون امکان رفت‌وآمد به محله‌های دیگر را ندارند به‌راحتی واکسینه می‌شوند.» 
به‌گفته او، در اولویت ستاد، مناطق جنوب شهر مقصد اتوبوس‌های واکسیناسیون لحاظ شده است.



 ترافیک روز اربعین

شهردار تهران روز گذشته همچنین در جلسه‌ای با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیران دیگر این سازمان شرکت کرد. علیرضا زاکانی در این نشست با قدردانی از خدمات معاونت حمل‌ونقل و مرکز کنترل ترافیک گفت: «علی‌القاعده ما وظیفه داشتیم که به اینجا بیاییم، اما بازدید امروز به واسطه اربعین و رخداد عظیمی است که در شهر تهران اتفاق افتاد. در اینجا اشرافی بر نحوه تردد و حرکت مردم و فعالیت خدمات‌دهندگان از انواع و اقسام مجموعه‌ها ازجمله اتوبوسرانی و تاکسیرانی و مسائل مختلف وجود دارد. در این مرکز می‌توان نوع خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد را به‌صورت هدفمند و به اقتضای هر نقطه‌ای از مسیر راهپیمایی دنبال کنیم.» او با اشاره به فعالیت مداوم مرکز کنترل ترافیک، گفت: «این کار بزرگ در طول 7روز هفته و 24ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود و نظم و آسایش را به شهروندان تهران عرضه می‌کند. در همین‌جا از معاونت محترم حمل‌ونقل و مجموعه این مرکز تشکر می‌کنم و امیدوار هستیم با تأکیدی که بر هوشمندسازی شهر تهران هست، تحول و ارتقای جدی در اینجا هم انجام شود که ان‌شاء‌الله متولیان امر با عنایت به تأکید شهرداری به این ارتقایافتگی برسند و البته به آن سطح از خدمات قانع هم نشویم.» 
در این جلسه که در ساختمان معاونت برگزار شد، مباحثی مانند ضرورت ارتقای سخت‌افزاری تجهیزات ترافیکی از دوربین‌های مستقر در شهر تا کیفیت نمایشگر‌ها و شبکه انتقال اطلاعات بیان شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در جلسه با اشاره به اینکه تجهیزات ترافیکی و مخصوصا دوربین‌ها باید به‌روز شوند تا بتوان همگام با فناوری روز از آنها استفاده کرد، گفت: «حدود 10100چراغ در تقاطع‌های شهر تهران نصب شده است که 500عدد آنها هوشمند هستند و مستقیما با نرم‌افزار مرکزی کنترل می‌شوند. 4هزارو 900چراغ خورشیدی و 4هزار چراغ عابر هم بخش دیگری از مجموعه است.»  سیدمناف هاشمی افزود: «مواردی از سرقت تجهیزات ترافیکی از تابلو‌ها تا دستگاه‌های الکترونیک رخ داده است که البته با هماهنگی نیروی انتظامی و برخورد با سارقان اکنون این آمار‌ها کاهش یافته است.» 
او با بیان اینکه مسئولیت تجهیزات با شرکت کنترل ترافیک است، تأکید کرد: «سارقان تجهیزات الکترونیکی به‌نحوی با این قطعات آشنایی دارند و همین باعث ارتکاب این جرم می‌شود.» او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مطالبات شهرداری از دولت در بخش ترافیک اشاره کرد و گفت: «از جریمه‌های صادر شده برای خودرو‌ها سهمی به شهرداری تعلق دارد که باید به‌دست شهرداری برسد. درآمد طرح ترافیک نیز برای شفاف‌سازی‌ به خزانه شهرداری واریز می‌شود و سپس به سازمان ترافیک برمی‌گردد تا برای وام نوسازی تاکسی‌ها و تامین و نصب تجهیزاتی مانند تابلو‌ها، خط‌کشی و موارد گوناگون دیگر صرف شود. زمانی که این منابع مالی بدون تأخیر تامین شوند، سازمان می‌تواند خدمات بهتری به شهروندان ارائه کند.» 
معاون حمل‌ونقل  و ترافیک شهرداری تهران همچنین درباره توسعه فناوری پرداخت الکترونیک در شهر گفت: «کارت بلیت الکترونیکی اکنون در اتوبوس و مترو قابل استفاده است و امیدواریم در آینده بتوانیم استفاده از آن را به تاکسیرانی هم گسترش دهیم. از حدود 10سال پیش استفاده از این کارت‌ها آغاز شده است. اکنون نیازمند پروژه دیگری برای توسعه و ارتقای استفاده از کارت و همینطور نرم‌افزار‌های تلفن همراه هستیم تا بتوان فناوری پرداخت‌های الکترونیک را گسترش دارد.» محمود ترفع، رئیس شرکت اتوبوسرانی تهران هم در این جلسه درباره استفاده از کارت بلیت در اتوبوس‌ها گفت: «حدود 10سال پیش فراخوانی در این زمینه منتشر شد و 2شرکت کار تجهیز اتوبوس‌ها، شبکه داده‌ها و بخش‌های دیگر را بر‌عهده گرفتند، اما اکنون فناوری‌های دیگری در جهان ساخته شده است. در این فناوری‌ها از یک حساب مالی مشخص شده برای پرداخت هزینه حمل‌ونقل شهری استفاده می‌شود که علاوه بر کارت با گوشی‌های تلفن همراه هوشمند هم قابل پرداخت است.» به گزارش همشهری، شهردار تهران پس از جلسه به سالن اصلی مرکز کنترل ترافیک رفت؛ درحالی‌که دوربین‌های کنترل ترافیک شهر بخش‌هایی از مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین را نشان می‌دادند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :