• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141653
+
-

زلزله دلالان بر باغ‌های سی‌سخت

گزارش2
زلزله دلالان بر باغ‌های سی‌سخت

ستاره حجتی- خبرنگار

شهر سی‌سخت در کهگیلویه‌وبویراحمد یکی از مراکز مهم تولید محصولات باغی مانند سیب، انگور، گردو و خشکبار است، اما علاوه بر مشکلات جاری باغداران و آسیب‌هایی که از زلزله سال گذشته بر پیکر باغ‌های این منطقه مانده و هنوز جبران نشده، تخریب زیرساخت‌های آبرسانی به باغات و همچنین آسیب زیاد در جاده‌های منطقه به‌عنوان مسیر اصلی ترابری محصولات باغی، امسال مشکلات فراوانی را پیش‌روی کشاورزان گذاشت. حالا و در زمان برداشت محصول به‌ویژه سیب و انگور، دلالان نیز مانند زلزله‌ای مهیب بر باغ‌های استان آوار شده‌اند و تولید این منطقه را برای فروش در سایر استان‌ها به نازل‌ترین قیمت ممکن
خریداری می‌کنند.

چالش باغداران
یکی از باغداران روستای کریک به همشهری می‌گوید: اگر سازمان جهادکشاورزی و تعاونی روستایی ترتیبی برای خرید محصولات بدهد، سود عایدی ما حداقل دوبرابر خواهد بود.
محمد خداوردی، با بیان اینکه باغداران حتی برای هماهنگی وانت و حمل و نقل دچار مشکل جدی هستند، می‌افزاید: از سوی دیگر به‌دلیل نبود سردخانه و مراکز نگهداری، ناچاریم محصولمان را به دلال‌ها بفروشیم، چون محصولات ماندگاری ندارد و از بین می‌رود.
یکی دیگر از باغداران سی‌سخت و از اهالی روستای سیاه‌تل هم با تأیید مشکلاتی که خداوردی گفته است، توضیح می‌دهد: بازه زمانی فروش محصولات ما کوتاه است چون نه فقط در سی‌سخت بلکه در هیچ جای استان امکان نگهداری سیب و انگور را نداریم. تقریبا همه اهالی سی‌سخت باغدار هستند و زلزله به زندگی و باغ‌های ما خسارت وارد کرده است. حالا باید گرانی نهاده‌ها در زمان داشت و هدررفت زیاد محصول در زمان برداشت را هم به ضررهایمان اضافه کنید.درویش کدخدا، با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد به واسطه باغ های سی‌سخت به یکی از مراکز مهم تولید انگور و سیب کشور تبدیل شده است، می‌افزاید: با وجود این، مسئولان برای رفع مشکلات ما کاری نمی‌کنند. متأسفانه حتی در زمینه ساماندهی وانت‌بارها نیز دولت هیچ همکاری‌ای ندارد. به همین دلیل برای باغداران سی‌سخت و کهگیلویه و بویراحمد چاره‌ای جز فروش محصولات به دلالان که عمدتا از خارج از استان هستند، وجود ندارد.

دولت مجوز خرید سیب را نداد
مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد مشکلات باغداران سی‌سخت و روستاهای اطراف را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: با وجود اینکه هیچ‌گونه دستورالعملی در کار نبود و الزامی برای ما وجود نداشت، اما تعاون روستایی در 2ماه گذشته به استانداری و جهادکشاورزی، بانک‌ها و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی اعلام کرد که به‌خاطر حمایت از باغداران و تولیدکنندگان درصورت پرداخت تسهیلات بانکی و همکاری اتحادیه‌های تحت نظارت تعاون روستایی مانند سال گذشته وارد عرصه خرید خواهد شد.
قدرت‌الله ویسی، با بیان اینکه جلساتی در استانداری در این‌باره برگزار شده است، می‌افزاید: قرار شد بانک کشاورزی و صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی تسهیلات بدهد. شبکه‌های ما هم شبانه‌روز پیگیر وام هستند، اما متأسفانه تاکنون پرداختی در کار نبوده است.
او ادامه می‌دهد:‌ دولت اعتباری به ما نداده است و مجوز خرید حمایتی برای خرید سیب نداریم و بنابراین ما هم در  خرید باید به  قیمتی توافقی با باغدار برسیم.
 ویسی درباره امکانات موجود در استان برای فرآوری یا نگهداری محصول هم توضیح می‌دهد: در استان 130هزار تن تولید سیب داریم درحالی‌که فقط 15هزار تن سردخانه شخصی و دولتی در استان وجود دارد. ما امکانات اندکی داریم و به تنهایی نمی‌توانیم همه مشکلات را رفع کنیم و به همین دلیل، وزارت جهادکشاورزی باید برای حمایت از باغداران تدبیری کند.
مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند که دولت باید وارد عرصه خرید و حمایت از کشاورز شود، ولی  مجوز و اعتباری به هیچ دستگاهی نداده است.

تولید سالانه 6هزار تن سیب درختی
مدیر باغبانی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم از پیش‌بینی تولید بیش از ۱۲۵هزار تن سیب درختی از باغات این استان برای امسال خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: سطح زیرکشت سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد 6530تن است. سالانه ۱۲۴هزارو۷۷۱تن سیب درختی در استان تولید و از هر هکتار باغ سیب در این استان ۲۱۳هزارو۸۹کیلوگرم سیب برداشت می‌شود.
اکبر محمدی، با بیان اینکه ارقام سیب موجود در کهگیلویه و بویراحمد شامل رد، گلدن، گلاب و سیب ترش می‌شود، می‌افزاید: زمان برداشت سیب ترش از تیر، سیب گلاب از مرداد و و سیب رد و گلدن از اواسط مهر است و شهرستان‌های بویراحمد و دنا بیشترین سیب درختی تولید شده کهگیلویه و بویراحمد را دارند.
به‌گفته وی، بخشی از سیب تولید شده در داخل استان مصرف و بخشی نیز به استان‌های همجوار ارسال و البته بخشی نیز به‌صورت غیرمستقیم و با واسطه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود. او توضیح می‌دهد که توسعه چشمه‌های متراکم و داربستی با استفاده از پایه‌های رویشی، افزایش تعداد درخت در هکتار و افزایش عملکرد در واحد از برنامه‌های آینده برای افزایش این محصول در سطح استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید