• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141534
+
-

بی‌خطر بودن واکسیناسیون همزمان کرونا و آنفلوآنزا

متخصصان زنگ خطر ابتلا به آنفلوآنزا را در پاییز امسال به صدا درآورده‌اند و معتقدند واکسن آنفلوآنزا تداخلی با واکسن کووید-۱۹ ندارد

دانش
بی‌خطر بودن واکسیناسیون همزمان کرونا و آنفلوآنزا

زهرا خلجی- خبر‌نگار

پیش از شروع همه‌گیری کووید-19، آنفلوآنزا بیماری فصل پاییز و زمستان بود و به توصیه متخصصان واکسینه شدن در برابر این بیماری از اواسط شهریور تا مهر لازمه مقابله با عوارض و حتی مرگ بر اثر آن بود. اما طبق آمار، پاییز سال گذشته افراد بسیار کمی دچار آنفلوآنزا شده‌اند که کارشناسان مهم‌ترین علت آن را قرنطینه، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند. اما با وجود این نمی‌توان گفت که دیگر کسی دچار این بیماری نمی‌شود، اتفاقا متخصصان معتقدند به‌دلیل آنکه سال گذشته کمتر کسی در معرض ویروس آنفلوآنزا قرار گرفته است، بنابراین ابتلا به آن در سال جدید بسیار محتمل است. در شرایط فعلی که واکسیناسیون علیه کووید-19روند صعودی در ایران و جهان گرفته است، مهم‌ترین سؤال این است که آیا می‌شود همزمان با واکسن کووید-19، واکسن آنفلوآنزا نیز دریافت کرد؟ پاسخ متخصصان به این سؤال مثبت است.
از آنجا که همچنان شاهد عفونت‌های مجدد کووید-19حتی با وجود واکسیناسیون هستیم، محافظت از بدن در اولویت است. حتی تصور ابتلا به کووید و آنفلوآنزا به‌طور همزمان نیز سخت است؛ بنابراین بهترین راه ایمن شدن در برابر هر دو بیماری است.
به‌گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، اکنون زمان واکسیناسیون در برابر ویروس‌های آنفلوآنزاست. در یک سال و نیم اخیر اکثر مردم تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19انجام داده‌اند، اما جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا نیز مهم است؛ بیماری‌ای که در پاییز و زمستان شروع می‌شود و همچنان می‌تواند کشنده باشد. نکته مهم درباره واکسن آنفلوآنزا این است که به‌دلیل جهش‌های متوالی ویروس مولد، هر سال یک واکسن مؤثر برای جلوگیری از آن ارائه می‌شود. زمان تزریق آن نیز بسیار حائز اهمیت است؛ به‌دلیل اینکه ایمنی چند هفته پس از واکسیناسیون ایجاد می‌شود، بهتر است واکسن تا اواسط مهرماه تزریق شود.

خطر بالای ابتلا به آنفلوآنزا
دکتر لزلی پرنت، متخصص بیماری‌های عفونی در کالج پزشکی ایالت پن، می‌گوید: بهتر است امسال همه واکسن آنفلوآنزا را بزنند. عفونت‌های آنفلوآنزا سال گذشته به‌دلیل ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش سفر، دورکاری و سایر اقدامات کاهش‌دهنده به‌‌خاطر همه‌گیری کووید-19به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. با این حال، با مشارکت بیشتر در فعالیت‌های شخصی و آسودگی خیال با واکسینه شدن در برابر کووید-19، انتظار داریم آنفلوآنزا و دیگر ویروس‌های تنفسی در پاییز و زمستان امسال در سطوح بسیار بالاتری گردش کنند؛ بنابراین برای همه بسیار مهم است که واکسن سالانه آنفلوآنزا را دریافت کنند تا بتوانند تا حد ممکن از این بیماری دور بمانند.
درحالی‌که فصل آنفلوآنزا به‌طور معمول از مهر تا اسفند ادامه دارد، دکتر پرنت می‌گویند که وقتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اوایل تابستان لغو شد، ویروس‌های تنفسی دیگر با الگوهای غیرمعمول شروع به گردش کردند؛ RSV یا ویروس سینسیتیال تنفسی یک بیماری تنفسی است که در ماه‌های زمستان در کودکان شایع می‌شود، اما در تابستان شیوع آن در کودکان آمریکایی مشاهده شد. ممکن است آنفلوآنزا امسال الگوی مشابهی را دنبال کند و زودتر از زمان معمول به مردم ضربه بزند؛ بنابراین همه ما باید درصورت وقوع آن آماده باشیم.
در نهایت دکتر پرنت می‌گوید: به‌دلیل موارد کم ابتلا به آنفلوآنزا در سال گذشته، پزشکان دقیقا مطمئن نیستند که همزمانی آنفلوآنزا و ویروس کرونا چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد. آلوده شدن همزمان با هر دو ویروس امکان‌پذیر است و می‌تواند شانس بیماری شدیدتر را افزایش دهد. ادامه استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی، اجتناب از ازدحام جمعیت و شست‌وشوی مرتب دست‌ها نیز برای محافظت از شما در برابر ابتلا به این ویروس‌ها مهم است.

واکسن آنفلوآنزا و کووید با هم تداخل ندارند
در بسیاری از کشورهای پیشرفته، به‌دلیل سرعت واکسیناسیون علیه کووید-19حالا نوبت به دوز تقویتی واکسن برای افراد واجد شرایط رسیده است، اما همزمانی واکسیناسیون کووید و آنفلوآنزا، مردم را در زدن این واکسن‌ها دچار ابهام کرده است؛ بر همین اساس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تأکید کرد: هم‌اکنون دریافت همزمان واکسن کووید اعم از دوز اول، دوم یا تقویت‌کننده همزمان با سایر واکسن‌ها، نه‌تنها مشکلی ندارد که اتفاقا خوب هم هست. دکتر پرنت می‌گوید: در اوایل همه‌گیری، دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها این بود که بین واکسن کووید و سایر واکسن‌ها فاصله بگذارند؛ زیرا واکسن‌ها جدید بودند، اما آنها اخیرا این توصیه را اصلاح کردند. این مرکز اکنون می‌گوید که دریافت واکسن کووید همزمان با تزریق واکسن آنفلوآنزا بی‌خطر است و بر پاسخ ایمنی شما به هر یک از این ویروس‌ها تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید تزریق واکسن‌ها را در روزهای جداگانه انجام دهید، اشکالی ندارد. مهم‌ترین نکته واکسیناسیون علیه هر دو ویروس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید