• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141508
+
-

اما و اگرهای ساخت باغ موزه دفاع‌مقدس کردستان

بعد از گذشت حدود 10سال از کلنگ‌زنی‏، ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس کردستان در مرحله مناقصه و ارزیابی پیمانکار قرار دارد

اما و اگرهای ساخت باغ موزه دفاع‌مقدس کردستان

فرحناز چراغی-خبرنگار

کردستان در 4شهرستان مریوان، بانه، سقز و سروآباد ۲۲۷کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این استان  در دوران جنگ ۲۶بار مورد حمله هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و ۲۶هزار شهید حاصل نبرد سخت در این دیار بود که از این تعداد، 5400شهید آن بومی استان بودند. 
با وجود این و در حالی که طرح ساخت باغ‌موزه‌های جنگ‌ به ویژه در مناطق مرزی و درگیر با جنگ در همان روزهای نخست پس از آتش‌بس  شکل گرفت، با گذشت بیش از 3دهه هنوز این باغ موزه‌‌ها در برخی استان‌ها مانند کردستان و کرمانشاه درگیر و دار قوانین و اعتبار هستند. درحال حاضر  تصاویر و یادگار جنگ در این استان‌ها محدود به فضایی کوچک و چند قاب عکس و ادوات جنگی  می‌شود.

کلنگ‌زنی در جبل‌الرحمه
طرح باغ موزه جنگ در کردستان در ابتدای دهه90 و با کلنگ‌زنی در بوستان جبل‌الرحمه سنندج کلید خورد و قرار بود این باغ موزه در زمینی به مساحت 8.8 هکتار توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی در قالب یک طرح 5ساله احداث  شود، اما هر بار به دلیل کمبود اعتبار راه به جایی نبرد.
طی روزهای گذشته استاندار کردستان قول تخصیص اعتبار ۲۰میلیارد تومانی برای شروع به کار دوباره این پروژه را داد و در حال حاضر کار دیوارکشی آن آغاز شده است.
بهمن مرادنیا با تاکید بر ساخت باغ موزه دفاع مقدس در سنندج معتقد است طی سال‌های گذشته در این باره کوتاهی شده.
به گفته استاندار، سازمان مدیریت استان و معاونت عمرانی استانداری باید این موضوع را به جد پیگیری ‌کند تا تاخیر ۳۰ساله جبران شود.
وی با اذعان به اینکه تامین اعتبار ۱۲۰میلیارد تومانی این پروژه توسط استان موجب می‌شود مدت زمان ساخت آن ۶ - ۷سال طول بکشد، پیشنهاد می‌دهد سوابق پروژه طی نامه‌ای به اطلاع فرمانده کل سپاه پاسداران برسد تا قرارگاه خاتم الانبیاء (عج) ساخت باغ موزه دفاع مقدس را به صورت ویژه برای کردستان انجام دهد.

پروژه 5ساله
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان نیز با بیان اینکه برای ساخت ساختمان اولیه باغ موزه ۲۰میلیارد تومان مورد نیاز است، می‎گوید: در حال حاضر کار در دست مشاور و نقشه‌ها آماده است. همچنین مراحل اولیه نقشه و مراحل ساخت باغ‌موزه در دست اقدام است و در مرحله مناقصه و ارزیابی پیمانکار قرار دارد.
سردار ذبیح‌الله مالکی با بیان اینکه باغ موزه کردستان حدود ۹هزارمتر زیربنا دارد و عرصه آن ۸۸هزار متر است به همشهری می‌گوید: کار دیوارکشی محوطه با اعتبار ۴۰۰میلیون تومان آغاز شده است. 
مالکی با اشاره به اینکه در نقشه ساخت باغ موزه وجود تپه در داخل باغ مانع انجام کارهای این مجموعه شده است، خواستار حل این مشکل از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری می‌شود‌.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس احداث باغ موزه در استان را ضروری می‌داند و می‌گوید: موزه دفاع مقدس ایثار و مقاومت مردمان قوم کرد را به نمایش می‌گذارد.
به گفته وی، برآورد اولیه اعتبار حدود ۱۰۰میلیارد تومان است که با توجه به شرایط اقتصادی احتمال افزایش آن وجود دارد.
مالکی درباره زمان اجرای موزه دفاع مقدس نیز اظهار می‌کند: این پروژه یک طرح ۴ یا ۵ ساله است که در صورت تامین اعتبار در این زمان به نتیجه می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید