• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141457
+
-

نبض خبر/ بایدن به اروپا می‌رود

نبض خبر/ بایدن به اروپا می‌رود

طبق اعلام کاخ سفید، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در نشست سران 20 اقتصاد بزرگ جهان موسوم به «گروه20» که یک‌ماه دیگر در ایتالیا برگزار می شود، شرکت کند. مقصد بعدی بایدن پس از پایتخت ایتالیا، شهر گلاسگو در اسکاتلند و نشست جهانی آب‌و‌هوایی خواهد بود.

اهمیت موضوع چیست؟
سفر بایدن به اروپا در شرایطی اتفاق می‌افتد که روابط دو طرف به‌شدت آسیب دیده است. حضور در نشست گروه20 همچنین به‌معنای رویارویی دوباره آمریکایی‌ها با چینی‌ها خواهد بود.
 فرانسوی‌ها به‌شدت از دست دوستان آمریکایی‌شان ناراحت هستند؛ چرا که واشنگتن بدون اطلاع پاریس یک معاهده امنیتی سه‌جانبه با استرالیا و انگلیس امضا کرده که فروش زیردریایی‌های هسته‌ای ساخت آمریکا به استرالیا بخشی از آن است. پیش از این، فرانسه و استرالیا قراردادی امضا کرده بودند و قرار بود زیردریایی‌های دیزلی ساخت فرانسه وارد ناوگان نظامی استرالیا شود. تنش تا جایی پیش رفت که امانول مکرون، سفیر فرانسه را از استرالیا و آمریکا فراخواند.
 اتحادیه اروپا در ماجرای معاهده امنیتی سه‌جانبه آمریکا-استرالیا-انگلیس، جانب فرانسوی‌ها را گرفته و در مورد اقدامات یکجانبه آمریکا در شرق دور هشدار داده است. جوزپ‌بورل، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا گفته که این مسئله دوجانبه نیست و به همه اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.
 3‌ماه قبل که بایدن برای شرکت در نشست سران گروه7 به انگلیس رفته بود؛ موفق شد اعضای این گروه را برای موضع‌گیری مقابل چین قانع کند. در نشست گروه20 اما کار به این سادگی نیست. چین، روسیه، ترکیه و برزیل عضو گروه20 هستند و لزوما سیاست‌های‌شان هم‌راستا با سیاست‌های آمریکا نیست. تقابل آمریکا و چین می‌تواند اتفاق مهم نشست رم باشد.

لابه‌لای خطوط
طبق اعلام کاخ سفید، جو بایدن قرار است در حاشیه نشست گروه20 در رم، با همتای فرانسوی خود دیدار کند. به‌نظر می‌رسد این دیدار را 2 رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی که هفته قبل داشتند، تنظیم کرده‌اند. مکرون پس از تماس تلفنی بایدن پذیرفت سفیر فرانسه بار دیگر به واشنگتن باز گردد. تاکنون سابقه نداشته که فرانسه، سفیر خود را از آمریکا فرا بخواند. به‌نظر می‌رسد بایدن سعی دارد به هر شکل ممکن نظر فرانسه را جلب کند؛ چرا که این کشور همیشه پرچم‌دار ایده «استقلال استراتژیک» اروپا از آمریکا بوده است. فرانسوی‌ها اقدام آمریکا در انعقاد توافق امنیتی با استرالیا و انگلیس را «خنجر از پشت» خوانده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید