• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141452
+
-

جهش جهانی قیمت نفت خام

قیمت نفت خام از 77دلار گذشت

به‌دنبال ظهور نخستین نشانه‌های افزایش تقاضای نفت در جهان بعد از پاندمی کرونا که منجر به رشد قیمت نفت ظرف چند‌ماه گذشته شده بود، وقوع توفان در آمریکا و افت شدید ذخایر نفتی این کشور، سرعت رشد قیمت نفت را بیشتر کرد و منجر شد تا قیمت هر بشکه نفت خام از مرز 77دلار عبور کند. برخی مؤسسات بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند؛ روند صعودی قیمت نفت خام ادامه پیدا خواهد کرد.
به‌گزارش همشهری، قیمت نفت روز جمعه، تحت‌تأثیر افزایش نگرانی‌ها نسبت به محدودیت عرضه پس از توفان‌های سهمگین در آمریکا و افت شدید ذخایر نفت انبارهای آمریکا با رشد مواجه شد. به‌طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت از 77دلار و قیمت هر بشکه  نفت سبک از مرز 73دلار گذشت. این رشد قیمت نفت در پی آن اتفاق افتاد که ظرف یک‌ماه گذشته، با افزایش امیدواری ها برای پایان پاندمی کرونا، قیمت نفت دربازار‌های جهانی با رشد مواجه شده بود.حالا با وقوع توفان در آمریکا، سرعت رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نفت بیشتر شد.
این توفان‌ها به تاسیسات نفتی در سواحل گلف کاست آسیب زده و با وجود آنکه شرکت‌های نفتی به سرعت در تلاشند تا سیستم تحویل نفت را احیا کنند، اما به‌نظر نمی‌رسد که به‌زودی توفیقی در احیای سیستم تحویل نفت داشته باشند. آمار‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، نشان می‌دهد؛ ذخایر نفت آمریکا پس از صدمات ناشی از توفان، به پایین‌ترین حد خود در 3 سال گذشته نزول کرده و این عامل از جمله دلایل رشد قیمت نفت ظرف چند روز گذشته است.
اوارد مویا، یک تحلیلگر بازار‌های جهانی می‌گوید: به‌نظر می‌رسد قیمت‌های نفت در یک خیابان یک طرفه است که فقط صعود می‌کند.

نفت 100دلاری
اواسط امسال پیش از شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در جهان، برخی تحلیلگران از احتمال رشد قیمت نفت بعد از پاندمی کرونا تا سطح 100دلار خبر داده بودند؛ حتی برخی تحلیلگران تأکید کرده بودند که اگرچه نفت ممکن است به سمت یک ابرچرخه جدید حرکت نکند، اما به‌دلیل بهبود قوی تقاضا و محدودیت عرضه، همچنان فضا برای افزایش قیمت وجود دارد. حالا که با تسریع در واکسیناسیون، پاندمی کرونا در جهان رو به کاهش و حجم ذخایر شناور در سطح جهانی عادی شده، تعداد پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت نفت نیز بیشتر شده است. به‌ویژه آنکه حالا میزان ذخایر نفتی آمریکا به پایین‌ترین سطح 5ساله خود رسیده است.
به‌گفته گلدمن ساکس، درصورتی که زمستان امسال سردتر از حد معمول باشد، قیمت هر بشکه نفت خام می‌تواند تا ۹۰دلار افزایش یابد.
شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا نیز پیش‌بینی کرد؛ با وجود چالش کووید-19 برای تقاضا در زمستان امسال، احیای تقاضای جهانی، قیمت نفت را تا پایان سال۲۰۲۲ در مقطعی به ۱۰۰دلار در هر بشکه خواهد رساند. همچنین سعد رحیم، یک کارشناس بازار انرژی گفت: نه فقط قیمت، بلکه الگوهای قیمتی که می‌بینیم به ما می‌گویند؛ بازار تشنه نفت است. تقاضا برای نفت در جهان به اندازه کافی از پاندمی ویروس کرونا در سال‌جاری بهبود یافته و بازار نفت در وضعیت بسیار مطلوب‌تری قرار دارد.او افزود: اگر شرایط مناسب باشد، ما احتمالا تا پایان سال آینده می‌توانیم شاهد نفت ۱۰۰دلاری باشیم.
افزایش پیش‌بینی‌ها برای رشد دوباره قیمت نفت بسیاری از تولید کننده‌ها را برای افزایش حجم تولید در ماه‌های آینده به تکاپو انداخته است؛ آنطورکه رویترز گزارش داده، بعضی از اعضای اوپک پلاس، در پی سرمایه‌گذاری اندک در چندین سال گذشته یا به تأخیر انداختن تعمیرات پالایشگاه خود به‌دلیل شیوع کرونا، برای افزایش سطح تولید تقلا می‌کنند. این به معنای آن است که به‌زودی، رقابت بین تولید کنندگان نفت برای افزایش سطح تولید بیشتر خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید