• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141450
+
-

روی خط خبر/ عیادت وزیر از جمال شورجه

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل جمال شورجه، کارگردان سینما، از وی عیادت کرد.
 به گزارش همشهری، در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی پیگیر آخرین وضعیت درمان جمال شورجه شد و برای این عضو شورای پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی آرزوی شفای عاجل و سلامتی کامل کرد.
وی گفت: سریال «یوسف پیامبر» که نویسنده آن آقای شورجه است یکی از آثار ماندگار سریالی در جهان اسلام است و امیدوارم داستان «حضرت موسی(ع)» هم با کارگردانی ایشان یک اثر ماندگار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آقای شورجه با مواضع محکم و انقلابی، همیشه محبوب همه قشرها بوده است، عنوان کرد: مواضع صریح و نگاه روشن ایشان همواره مورد احترام بوده است و هیچ‌گاه در رسانه‌ها مطلبی علیه ایشان ندیدم.
اسماعیلی عنوان کرد: آقای شورجه از استوانه‌های سینمای انقلاب و مایه افتخار همگان هستند و از خداوند متعال برای ایشان شفای عاجل خواستاریم. سینمای ما به حضور چنین افرادی نیاز دارد.
در این دیدار جمال شورجه با ابراز رضایتمندی از مراحل درمانش اظهار امیدواری کرد که به‌زودی آماده حضور پشت دوربین سریال حضرت موسی(ع) شود.
احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سینما نیز در بخشی از این دیدار با بیان اینکه جمال شورجه به مثابه سردار سلیمانی در سینمای ایران است، گفت: تمامی طیف‌های فکری از ایشان به نیکی یاد می‌کنند و دائماً پیگیر حال عمومی ایشان هستند.
در این دیدار محمود شالویی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی را همراهی می‌کرد.‌

فراخوان کنگره شعر سردارسلیمانی
نخستین کنگره ملی شعر «سردار سربداران» آغاز شد.
به گزارش همشهری، در مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی که شامگاه پنجشنبه (یکم مهرماه) در تالار وحدت برگزار شد، علاوه‌بر شاعران و مدیران فرهنگی‌ای چون غلامعلی حداد عادل‌ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یاسر احمدوند‌ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و محسن مومنی‌شریف‌ رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی، شخصیت‌های نظامی و سیاسی‌ای چون سردار اسماعیل قاآنی‌ فرمانده نیروی قدس سپاه، عبدالله صفی‌الدین‌ نماینده حزب‌الله لبنان در ایران و... نیز حضور داشتند.
علاقه‌مندان به شرکت در کنگره ملی شعر «سردار سربداران» برای ثبت‌نام و ارسال اثر خود می‌توانند به سایت این رویداد در فضای مجازی مراجعه و بعد از دریافت کد دومرحله‌ای ورود، ‌آثار خود را ارسال کنند. مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی «نخستین کنگره سردار سربداران» هدف از برگزاری این رویداد ادبی و فرهنگی را جمع‌آوری برترین اشعار در قالب‌های گوناگون شعر پارسی برای ثبت و پاسداری از حماسه‌ شهادت سردار قاسم سلیمانی توصیف کرده است. براساس فراخوان این کنگره، شاعران علاقه‌مند می‌توانند اشعار خود را در تمامی قالب‌ها شامل قصیده، ‌غزل، رباعی، دوبیتی، قطعه، نیمایی، آزاد و سپید به دبیرخانه‌ کنگره ارسال کنند.

واکنش کانون کارگردانان به اظهارات وزیر ارشاد
کانون کارگردانان سینمای ایران در واکنش به سخنان وزیر ارشاد، ضمن حمایت از بازگشت شوراهای ساخت و تولید در شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازنشر بیانیه ۲۸صنف سینمایی در سال گذشته در این‌باره پرداخت. به گزارش همشهری، در این بیانیه آمده: « کانون کارگردانان سینمای ایران در راستای موضع‌گیری آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد لزوم بازگشت شوراهای ساخت و نمایش تولیدات نمایش خانگی به سازمان سینمایی، لازم‌ می‌داند یادآوری کند این امر مطالبه بحق سینماگران و صنوف سینمایی از سال گذشته بود که مخالفت خود در مقابل دست‌اندازی صداوسیما به تولیدات نمایش خانگی و اعتراض به عقب‌نشینی وزارت ارشاد را در بیانیه‌ای مطرح کردند. شبکه نمایش خانگی و تولیدات پلتفرم‌های نوپا به جد در سال‌های اخیر مخاطبان را به سمت تولیدات داخلی سوق داده است، امری که گویا چند سالی است از اولویت کاری مدیران صداوسیمای ملی خارج شده است. سازوکار اداری تولیدات نمایش خانگی باید از دست صداوسیمایی که مخاطبان خودش را روزبه‌روز از دست می‌دهد خارج شود تا ضمن احترام به خواست مخاطبان میلیونی و روزافزون این تولیدات در داخل و خارج از ایران، امنیت شغلی و معیشتی اهالی سینما نیز تامین شود که در اوضاع آشفته کرونایی سینمای ایران اولویت اصلی است.

می‌خواهیم صنف شویم
کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در نامه‌ای به وزیر ارشاد، خواستار حمایت از این صنف شدند.
به‌گزارش همشهری، در این نامه از اسماعیلی درخواست شده تا علاوه بر پذیرش این صنف در میان باقی صنوف سینمایی در خانه سینما، حمایت مادی و معنوی از فعالیت صنفی این کانون در کنار سایر صنوف سینما به همراه حضور کارشناسان و اعضای هیأت مدیره این کانون در نشست‌های تخصصی وزارت ارشاد و شوراهای حل اختلاف بیمه و مالیات مورد توجه وزیر قرار بگیرد. این کانون در پایان نامه خود متذکر شده که تهیه‌‌کنندگان و برنامه‌سازان رسانه ملی و شبکه‌های اینترنتی با بیش از 10هزار نیروی زیرمجموعه خود در تولید آثار هنری نیاز دارند تا با هدف حمایت از تولید و حمایت از فعالیت رسانه‌ای‌شان در جبهه انقلاب حمایت جدی شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید