با به هم خوردن عرضه و تقاضای بلیت هواپیما برای ایام اربعین، ضریب خریدهای ناموفق برای کسانی که با موتورهای جستوجو اقدام به خرید بلیت هواپیما میکنند، افزایش پیدا کرده و این مسئله به دردسری جدید برای آنها تبدیل شده است.
به گزارش همشهری، شرکتهای هواپیمایی بهتدریج در حال عرضه بلیت پروازهای خود به مقصد عراق هستند و هجوم زائران اربعین برای خرید این بلیتها، باعث شده تا ضریب خطا در فرایند فروش آنلاین بلیت هواپیما افزایش پیدا کند؛ چرا که آژانسهای فروشنده این بلیتها عمدتا متکی به موتورهای جستوجو هستند و تا قبل از دریافت وجه از متقاضی، امکان بلوکه کردن بلیت در سیستم را ندارند؛ ازاینرو احتمال اینکه چندین نفر بهصورت همزمان نسبت به خرید یک بلیت اقدام کنند بالاست؛ درحالیکه فقط یکی از این متقاضیان درنهایت موفق به دریافت بلیت میشود و مابقی باید منتظر بازگشت وجه بابت خرید ناموفق خود باشند.
دردسر جدید برای خریداران بلیت اربعین
در کنار تخلفاتی که به شرکتهای هواپیمایی و آژانسها درخصوص نرخ بلیت و فروختن بلیت یکسره و عدمارائه سرویس و خدمات مناسب به زائران اربعین نسبت داده میشود، حالا اختلال در فروش بلیت از طریق موتورهای جستوجوی آژانسهای اینترنتی نیز اضافه شده است. آژانسهای هواپیمایی که در چند سال اخیر تعداد قابلتوجهی از آنها در اینترنت و فضای مجازی، نام و آوازه پیدا کردهاند، همگی کارگزاران فروش خدمات سایر بخشهای اقتصاد در حوزههای حملونقل، گردشگری، تور، هتلداری و ... هستند و در ماجرای فروش بلیت هواپیما نیز همگی از موتورهای جستوجویی بهرهمند هستند که در یکلحظه تمام بلیتهای موجود برای مسیرهای مختلف را در اختیار متقاضیان قرار میدهد. در ماجرای فروش بلیت اربعین نیز این آژانسها بلیتهای عرضه شده از سوی ایرلاینهای مختلف به مقصد نجف اشرف را برای متقاضیان به نمایش میگذارند و امکان خرید آنها را فراهم میآورند؛ اما نامتناسب بودن عرضه و تقاضای این بلیتها بهگونهای است که امکان موفقیت خرید بلیت از طریق موتورهای جستوجو را کاهش داده است. در حقیقت، ایرلاینها مکلف شدهاند تا بلیتهای خود به مقصد نجف اشرف و بالعکس را با نرخ مصوب به متقاضیان واجد شرایط سفر به مراسم اربعین عرضه کنند و خبرها حاکی از آن است که بهتدریج در حال باز کردن پروازهای خالی در سیستم فروش بلیت هستند؛ اما همچنان تعداد متقاضیانی که در آن واحد مترصد خرید این بلیتها هستند، بیش از تعداد بلیتهای موجود است و ناگزیر بسیاری از متقاضیان با خرید ناموفقی مواجه میشوند، آنهم درحالیکه وجه بلیت از کارتبانکی آنها برداشت شده است.
انتظار برای بازگشت پول
برخی از مخاطبان همشهری در تماس با روزنامه از بروز مشکلاتی در خرید بلیت اربعین از سایتهای فروش بلیت هواپیما خبر میدهند و میگویند: با وجود اینکه بلیت سفر اربعین را از سایت آژانسهای معروف خریداری کرده و پول آن را پرداختند، پیامکی مبنی بر صادر نشدن بلیت دریافت کردهاند. یکی از مخاطبان نیز مدعی است بلیت را دریافت کرده و قبل از سفر، از طریق پیامک متوجه کنسل شدن بلیت شده؛ درحالیکه او چنین تقاضایی ارائه نداده است. طی پیگیری همشهری از آژانس هواپیمایی، موضوع این تماسها حاکی از این است که این مسئله محدود به چند نفر نبوده و بهدلیل ازدحام برای خرید بلیت هواپیما، تعداد خریدهای ناموفق بلیت در سایت آژانس، افزایش پیدا کرده است. مدیر خدمات مشتریان آژانس هواپیمایی مورد نظر به همشهری میگوید: سیستم فروش بلیت در سایت همه آژانسهای اینترنتی، مبتنی بر موتورهای جستوجوست و ناموفق بودن خرید بلیت نیز یکی از مسائلی است که بهواسطه ساختار فنی این موتورهای جستوجو، غیرقابلاجتناب است. بهگفته او، این اتفاق بهندرت در مورد بلیت سفرهای معمولی رخ میدهد؛ اما برای بلیتهای اربعین که در یک زمان کوتاه، عرضه بالایی برای خرید تعداد محدودی بلیت هواپیما وجود دارد، ضریب بروز این اتفاق هم بالا میرود. او روال کار را اینگونه توضیح میدهد که وقتی 2یا چند نفر در یک زمان برای خرید یک بلیت هواپیما از یک یا چند موتور جستوجو اقدام میکنند، پس از پرداخت وجه از طریق درگاه بانکی، مشتری به سایت آژانس ارجاع میشود و در فاصله 10 تا 15ثانیهای، پس از چک شدن موجودی و قیمت بلیت انتخابی مشتری، بلیت بهصورت خودکار بهنام کسی که پرداخت وجه او زودتر از همه به سیستم رسیده است صادر خواهد شد؛ درنتیجه مابقی افراد باوجود اینکه وجه بلیت را پرداختهاند، با پیغامی با این مضمون مواجه میشوند که خرید آنها ناموفق بوده و باید با پشتیبانی تماس بگیرند. البته مدیر خدمات مشتریان این آژانس هواپیمایی اظهار میکند که نیروهای پشتیبانی آژانس در این موارد بهمحض ثبت خرید ناموفق مشتری در سیستم، موضوع را از طریق پیامک یا تماس تلفنی به او اطلاع میدهند و وجه پرداختی برای خرید ناموفق نیز از یک تا 12ساعت بعد بهحساب مشتری برمیگردد.
گرانفروشی ممنوع، حق کنسلی صفر
بهدنبال حواشی ایجاد شده در مورد فروش بلیتهای هواپیما برای ایام اربعین، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در صفحه مجازی خود از برخورد با هرگونه گرانفروشی بلیت بابت پروازهای اربعین خبر داد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رفاه و آرامش زائران اربعین، خط قرمز این وزارتخانه است، نوشت: در این زمینه از معاون حملونقل و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر مسئولان مربوطه خواسته شد تا با جدیت با هرگونه گرانفروشی بلیت اربعین برخورد شود و در همین خصوص شخصا گزارشها را پیگیری خواهم کرد؛ ضمن اینکه با مستقر شدن بازرس ویژهای در فرودگاهها، نظارت میدانی در دفاتر فروش نیز ایجاد خواهد شد. همچنین ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی نیز دیروز مصوب کرد: درصورت کنسلی بلیت زائران اربعین از ۳۰شهریور تا ۱۰مهر۱۴۰۰ ، باید صددرصد وجه بلیت توسط ایرلاین یا چارترکننده به مسافر بازگردانده شود و هزینه کنسلی برای این بلیتها صفر خواهد بود.
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب :
141359
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/ADkqp
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved